Tο αυτοκίνητο θύμα του πολέμου στην Ουκρανία

Tο αυτοκίνητο θύμα του πολέμου στην Ουκρανία

Μπορεί να μην προκαλεί την ίδια εντύπωση με τις ανθρώπινες απώλειες και τον ξεριζωμό εκατομμυρίων αθώων από τις εστίες τους ωστόσο η ζημιά που έχει υποστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι υπαρκτή, σημαντική, πολυεπίπεδη και έχει επιπτώσεις και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και εκτός αυτής.

Και μόνο η πρόβλεψη για μείωση της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων στην κατά 1,5 εκατομμύριο οχήματα αυτό το χρόνο είναι αρκετή για να αντιληφθούμε το μέγεθος της οικονομικής ζημιάς που θα προκύψει από τον πόλεμο. Γιατί παρόλο που η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί στο 2% περίπου του συνόλου των 84 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που παράγονται σε όλη την υφήλιο κάθε χρόνο, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα έχει άλλη βαρύτητα. Βλέπετε, η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη προσφέρει εργασία στο 7% του εργατικού δυναμικού, ενώ παράλληλα ο ρόλος που παίζει στην οικονομία είναι σημαντικότατος, αφού παράγει το 7% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ενδεχομένως θα έπεσε στην αντίληψή σας ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας πολλών εταιρειών στο χώρο του αυτοκινήτου. Έχουμε λοιπόν αρκετές μάρκες να προμηθεύονται καλωδιώσεις από 17 εργοστάσια στην Ουκρανία, η οποία κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη σε όγκο παραγωγής του πολύτιμου αυτού αγαθού. Και λέμε πολύτιμο, καθώς ένα σύγχρονο αυτοκίνητο χρειάζεται, ούτε λίγο ούτε πολύ, πέντε περίπου χιλιόμετρα καλωδιώσεων για να λειτουργήσει!

Στην Ουκρανία, λοιπόν, έχουν εργοστάσια μία σειρά μεγάλοι προμηθευτές, όπως η γερμανική Leoni, η ιαπωνική Fujikura, η Ιρλανδική Captiv και η γαλλική Nexans - και όπως αντιλαμβάνεστε οι εργασίες σε αυτές τις μονάδες σταμάτησαν σχεδόν αμέσως μετά την έναρξη του πολέμου.

Και ενώ ανοίγει μία συζήτηση σχετικά με το πόσο ευάλωτες έχουν γίνει οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο σύνολό τους λόγω της διεθνοποίησης, δηλαδή του καταμερισμού της παραγωγής σε διαφορετικές χώρες και της εξάρτησης που αυτή δημιουργεί, οι επιπτώσεις είναι πλέον αισθητές στην καθημερινότητα της αυτοκίνησης. Μία πρόσφατη είδηση είναι η αναβολή κατά ένα μήνα, σε πρώτη τουλάχιστον φάση, του λανσαρίσματος του νέου Volkswagen ID.5, της κουπέ έκδοσης του πλήρως ηλεκτρικού SUV ID.4. Η γερμανική εταιρεία έχει διακόψει την παραγωγή στα εργοστάσια του Zwickau και της Δρέσδης, ενώ αντίστοιχη εικόνα υπάρχει από τη BMW, τη Mercedes και την Porsche.

Σημειώστε ότι δεν είναι μόνο οι ελλείψεις από την Ουκρανία που επηρεάζουν την αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι και οι ελλείψεις που μπορεί να προκύψουν από τη Ρωσία, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη παραγωγός νικελίου - υλικό απαραίτητο για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων - στον κόσμο. Είναι Επίσης η Ρωσία η χώρα στην οποία εξορύσσεται το 40% της παγκόσμιας παραγωγής παλλαδίου, το οποίο χρησιμοποιείται στους καταλύτες των αυτοκινήτων.

Και επειδή οι ελλείψεις δημιουργούν άνοδο των τιμών, αντιλαμβάνεστε ότι τα πράγματα γίνονται ιδιαίτερα περίπλοκα, καθώς ήδη πριν την έναρξη του πολέμου οι τιμές των αυτοκινήτων είχαν ήδη βρεθεί στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Κάτι το οποίο είδαμε να συμβαίνει και στη χώρα μας, με τους τιμοκαταλόγους όλων ανεξαιρέτως των εταιρειών να έχουν αυξηθεί κατά περίπου 20%. Οπότε δεν αποκλείεται να δούμε τα αυτοκίνητα να γίνονται ακόμα πιο ακριβά από ότι είναι σήμερα, το επόμενο διάστημα.

Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν εδώ καθώς, είτε για αντικειμενικούς λόγους (έλλειψη πρώτων υλών και εξαρτημάτων) είτε στο πλαίσιο των κυρώσεων, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν εργοστάσια εγκατεστημένα στο έδαφος της Ρωσίας διέκοψαν την παραγωγή τους, αφήνοντας μάλιστα ανοιχτό το ενδεχόμενο οριστικής αποχώρησης από τη χώρα! Και αυτό είναι κάτι που προκαλεί ζημιά και στην οικονομία της Ρωσίας, δημιουργώντας απώλεια εργατικών θέσεων, αλλά έχει επιπτώσεις και στα κέρδη των ιδιοκτητών των εργοστασίων που κλείνουν. Δηλαδή κατά κάποιον τρόπο οι δυτικές εταιρείες πληρώνουν και αυτές τις κυρώσεις που επιβάλλουν στη Ρωσία.

Δεν είναι τυχαίο που ο Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) του Volkswagen Group, Herbert Diess, προειδοποίησε ότι οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερες από τις επιπτώσεις της πανδημίας! Σημειώστε ότι η Volkswagen είναι μία από τις εταιρείες που ήδη έκλεισε δύο εργοστάσια της στη Ρωσία, ενώ μόνο μικρός δεν είναι ο κατάλογος των εταιρειών που έκλεισαν τα δικά τους εργοστάσια. Σε αυτές περιλαμβάνονται η Hyundai (εργοστάσιο στην Αγία Πετρούπολη), η Toyota (κατασκευάζει 80.000 οχήματα ετησίως στη Ρωσία), ενώ λίαν προσφάτως ήρθε και η Renault να ανακοινώσει στις 23 Μαρτίου ότι σταματά την παραγωγή του εργοστασίου της στη Μόσχα το οποίο κατασκευάζει τα Renault Duster, Captur και Arkana, καθώς επίσης και το Nissan Terrano (σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι κάποια γνωστά μοντέλα διατίθενται στη Ρωσία με διαφορετικά σήματα, όπως το Duster που διατίθεται με τα σήματα της Renault).

Επιπλέον ζημιά προκύπτει από την διακοπή των εξαγωγών - και φυσικά των πωλήσεων -αυτοκινήτων εταιρειών της Δυτικής Ευρώπης στη ρωσική αγορά, της οποίας το μέγεθος δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο (1,67 εκατομμύρια οχήματα έναντι 1,66 της Γαλλίας και 1,65 του Ηνωμένου Βασιλείου).

Με βάση τα παραπάνω καταλαβαίνετε ότι υπάρχει ένας ακόμα λόγος για να ευχόμαστε να τελειώσει μία ώρα αρχύτερα αυτός ο πόλεμος…