8ος χρόνος, ημέρα 2388η
Δευτέρα, 16 Μαΐου 2022

Τι θα γίνει αν νεκρώσουν εντελώς τα λιμάνια της Κίνας

Τι θα γίνει αν νεκρώσουν εντελώς τα λιμάνια της Κίνας
Shutterstock

Σκεφτείτε όλα αυτά που σήμερα καταναλώνει ο δυτικός κόσμος και τα οποία θεωρεί δεδομένα, από τα δημητριακά για το πρωινό του μέχρι τα κινητά τηλέφωνα, τα ρούχα και τα παπούτσια, σε λίγο καιρό να είναι δυσεύρετα, σε μία κατάσταση που θα θυμίζει ταινίες και σειρές του Χόλιγουντ στις οποίες ο άνθρωπος ξαφνικά ξεμένει από προμήθειες και γυρίζει πολλά χρόνια πίσω. Κι όμως, ενώ το σενάριο είναι υπερβολικό, δεν αποκλείεται να επιβεβαιωθεί έως ένα βαθμό στην περίπτωση που η Κίνα συνεχίσει τα αυστηρά lockdown.

Εκτός από τις απίστευτες εικόνες που κάνουν το γύρο του διαδικτύου με αστυνομικούς στη Σαγκάη να παίρνουν σηκωτούς όσους είναι θετικοί για να τους μεταφέρουν σε ειδικές δομές, υπάρχει και η πλευρά των τεράστιων προβλημάτων που προκαλούνται στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Είναι τόσο αυστηρά τα μέτρα που εφαρμόζουν οι κινεζικές αρχές, που οι οδηγοί φορτηγών που εισέρχονται στα εργοστάσια για να φορτώσουν υλικά και προϊόντα με σκοπό να τα μεταφέρουν είτε σε άλλα εργοστάσια για επεξεργασία είτε σε λιμάνια και αεροδρόμια για αποστολή, πρέπει να δείξουν αρνητικό τεστ το πολύ 24 ωρών. Γίνεται αντιληπτό ότι για να διεξαχθούν τόσα εκατομμύρια τεστ και να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι, προκαλείται χάος σε πολλά επίπεδα.

Την ώρα, λοιπόν, που ο πλανήτης ασχολείται κατά κύριο λόγο με τον καταστροφικό και απεχθή από όλες τις απόψεις πόλεμο στην Ουκρανία και την απειλή των πυρηνικών και κατά δεύτερον με την επίσης καταστροφική ακρίβεια που προκαλεί η απότομη εκτίναξη των τιμών, υπάρχει ένας άλλος κίνδυνος που θα μπορούσε να οδηγήσει πολύ σύντομα σε μια νέα παγκόσμια κρίση. Το μεγαλύτερο εργοστάσιο και ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος προμηθευτής του πλανήτη σβήνει σιγά-σιγά τα φώτα και τις μηχανές, απειλώντας με πλήρη παράλυση την παγκόσμια οικονομία.

Στη Σανγκάη, τα εργοστάσια των μεγαλύτερων κατασκευαστών παγκοσμίως σταματούν την παραγωγή το ένα μετά το άλλο, με φόντο τους αυστηρούς περιορισμούς που επιβάλλουν οι κινεζικές αρχές για να αντιμετωπίσουν το νέο κύμα έξαρσης της πανδημίας. Η πόλη των 25 εκατομμυρίων βρίσκεται σε κόκκινο συναγερμό με αποτέλεσμα τα φουγάρα να σβήνουν και τα λιμάνια να κλείνουν, προκαλώντας ένα νέο τσουνάμι προβλημάτων για τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Αφού εφάρμοσε για δύο χρόνια την πολιτική μηδενικού Covid, η Κίνα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη δοκιμασία της και ο υπόλοιπος πλανήτης κρατάει την αναπνοή του, βλέποντας τη Σαγκάη να κλείνει. Τι θα συμβεί στο παγκόσμιο εμπόριο αν η Κίνα πάει σε ολικό lockdown ή συνεχίσει να κλείνει πόλεις σε κάθε έξαρση;

Εδώ να πούμε ότι η παγκόσμια οικονομία ακόμη δεν έχει ανακάμψει πλήρως από τα προβλήματα που προκάλεσε στις εφοδιαστικές αλυσίδες η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία ήρθε να διαταράξει περαιτέρω το παγκόσμιο εμπόριο. Σήμερα τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες διογκώνονται. Το κόστος αυξάνεται δραματικά και οι πρώτες ύλες δεν μπορούν να μεταφερθούν στα εργοστάσια. Οι μεταφορές με φορτηγά έχουν σχεδόν παγώσει, τα λιμάνια κλείνουν. Καθώς αυξάνεται ο αριθμός των κρουσμάτων και τα προβλήματα μεγαλώνουν, η παγκόσμια αγορά φοβάται ότι το κινεζικό lockdown θα δώσει τη χαριστική βολή.

Αναλυτές επισημαίνουν ότι τα πρώτα σημάδια διατάραξης των εφοδιαστικών αλυσίδων είναι ορατά. Υπάρχουν ναυτιλιακές εταιρείες που νωρίτερα αυτό το μήνα έκαναν λόγο για μείωση 30% στην αποδοτικότητα, εξαιτίας της έλλειψης φορτηγών στα λιμάνια. Ήδη, αρκετές εταιρείες προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους από άλλα λιμάνια, όμως και πάλι το πρόβλημα παραμένει.

Στα εργοστάσια της Σαγκάης η κατάσταση είναι και εκεί απογοητευτική. Η παραγωγή συνεχίζεται σε όσες εγκαταστάσεις έχουν επιλέξει να δημιουργήσουν μία «φούσκα», που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι διαμένουν στο εργοστάσιο ή πολύ κοντά σε αυτό για να μην έρχονται σε επαφή με άλλο κόσμο. Όμως αν συνεχιστούν για πολύ τα περιοριστικά μέτρα θα ξεμείνουν από προμήθειες. Κάπως έτσι φτάσαμε και στο κλείσιμο του εργοστασίου της Apple.

Ακόμη και όταν αρθούν τα περιοριστικά μέτρα, η Κίνα θα βρεθεί αντιμέτωπη με το ίδιο πρόβλημα που είχε στο προηγούμενο κύμα της πανδημίας. Καθώς η παραγωγή θα επιστρέφει στην κανονικότητα, όλοι θα θέλουν τα ίδια υλικά την ίδια στιγμή και σε πολύ μεγάλες ποσότητες. Και κάπως έτσι θα πάθει ακόμη μεγαλύτερη ασφυξία η αγορά των εμπορευμάτων.

Τέλος, υπάρχει και η αβεβαιότητα. Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι αυτό το lockdown θα είναι το τελευταίο; Πώς μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα όταν υπάρχει ανά πάσα στιγμή ο κίνδυνος νέου lockdown;

Στην Ευρώπη, πάντως, έχουν αρχίσει οι πρώτες αναφορές σε ελλείψεις πρώτων υλών και προϊόντων, ενώ και οι εταιρείες που εξάγουν στην Κίνα βρίσκονται υπό πίεση, όπως λ.χ. η Porsche η οποία αποδίδει την κατά 5% πτώση των πωλήσεων στο α’ τρίμηνο στο νέο κύμα πανδημίας στην Κίνα και στα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και η Mercedes Benz που είδε τις πωλήσεις της να υποχωρούν κατά 15%.