Τι κάνουμε στο Διαδίκτυο, στην εποχή του κορονοϊού;

Τι κάνουμε στο Διαδίκτυο, στην εποχή του κορονοϊού;

Στην αρχή της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα η βιομηχανία ψυχαγωγίας ήδη βρισκόταν σε κατάσταση σοκ από την επέλαση streaming υπηρεσιών που είχαν μεταβάλει άρδην το τοπίο στην κατανάλωση περιεχομένου. Σοκ που λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις στη δραματική εποχή της πανδημίας, καθώς η υποχρεωτική ή εθελοντική καραντίνα δισεκατομμυρίων ανθρώπων έχει αναδείξει το Διαδίκτυο σε κυρίαρχο της ψυχαγωγίας.

Αυτό αποκαλύπτει έρευνα της Globalwebindex, σύμφωνα με την οποία από τη στιγμή που οι πόρτες των σπιτιών έκλεισαν, οι ψηφιακοί οδοί έγιναν το μόνο παράθυρο στον κόσμο. Έτσι, παράλληλα με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της διανομής τροφίμων και τις επιχειρήσεις που προσφέρουν εργαλεία online επικοινωνίας και εργασίας, οι πλατφόρμες streaming βλέπουν τη ζήτηση του περιεχομένου τους να αυξάνεται κατακόρυφα.

Ειδικότερα, τα στοιχεία της Globalwebindex αποκαλύπτουν ότι το 51% των σύγχρονων «εγκλείστων» καταναλώνει περισσότερο περιεχόμενο από streaming πλατφόρμες, όπως το Netflix. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η συμπεριφορά των χρηστών του Διαδικτύου, ανάλογα με την ηλικία τους. Αν και όλοι ανεξαιρέτως, έχουν ως βασική δραστηριότητα τις... ειδήσεις, η δεύτερη δημοφιλέστερη ασχολία, αποκαλύπτει το χάσμα των διαφορετικών γενεών. Η λεγόμενη Gen Z (16-23 ετών) περνά τον online χρόνο της σε υπηρεσίες μηνυμάτων (62%), οι Millennials (24-37 ετών) προτιμούν τις ταινίες από υπηρεσίες streaming (58%), ενώ οι ενώ οι Βaby Βoomers (57 έως 64 ετών) αναλώνονται στην τηλεόραση.

Μόνο η Gen X, δηλαδή η γενιά 38 έως 56 ετών, ξοδεύει περισσότερο χρόνο με την οικογένεια (52%), γεγονός που έχει λογική βάση καθώς τα μέλη της είναι κατά κανόνα οικογενειάρχες με παιδιά ακόμα σε μικρή ηλικία, και λόγω κορονοϊού βρήκαν την ευκαιρία να ξεφύγουν από τις ανελαστικές επαγγελματικές υποχρεώσεις.  

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης μια μεταστροφή στη χρήση του Διαδικτύου, από την παθητική κατανάλωση περιεχόμενου στην ενεργητική δημιουργία του, προφανώς από τους νεότερους χρήστες.

Συγκεκριμένα, η Gen Z και οι Millenials που βρίσκονται υπό καραντίνα είναι πολύ πιθανότερο να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στη δημιουργία και  μεταφόρτωση βίντεο online σε πλατφόρμες, όπως το YouTube και το TikTok. Στην πραγματικότητα, το 38% των καθημερινών χρηστών του TikTok δηλώνουν ότι δημιουργούν βίντεο ενώ είναι στο σπίτι, σε σύγκριση με το 13% εκείνων που δεν αναφέρουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους.

Η έρευνα - η οποία σημειωτέον έγινε σε δεκατρείς χώρες σε όλο τον κόσμο, οπότε οι τάσεις που αποτυπώνει είναι ενδεικτικές – χτυπά καμπανάκι για την παραδοσιακή τηλεοπτική βιομηχανία. Και αυτό γιατί το χάσμα των περίπου των 40 λεπτών ημερησίως που υπήρχε υπέρ των παραδοσιακών καναλιών, κλείνει επικίνδυνα. Έτσι, ενώ το 2019 οι τηλεθεατές αφιέρωναν κατά μέσο όρο 1 ώρα και 20 λεπτά σε online τηλεοπτικά προγράμματα και περίπου 2 ώρες στα συμβατικά κανάλια, η διαφορά αυτή έχει ήδη ανατραπεί στην Ασία. Σε κάθε περίπτωση το δυναμικό κοινό, δηλαδή οι νεότερες ηλικίες, στρέφονται όλο και περισσότερο στο online τηλεοπτικό περιεχόμενο.
 

Συμπέρασμα; Η καραντίνα του κορονοϊού επιβεβαιώνει αυτό που ήδη είχε αρχίσει να διαφαίνεται. Το Διαδίκτυο προσφέρει πλέον τόση μεγάλη έκταση ψηφιακής ψυχαγωγίας, ώστε μετατρέπεται σε ψυχαγωγικό σούπερ μάρκετ για κάθε γούστο.