8ος χρόνος, ημέρα 2476η
Παρασκευή, 12 Αυγούστου 2022

Τα παιχνίδια ισχύος Ρωσίας - Ευρώπης εκτοξεύουν τις τιμές φυσικού αερίου

Τα παιχνίδια ισχύος Ρωσίας - Ευρώπης εκτοξεύουν τις τιμές φυσικού αερίου

Η γεωπολιτική διένεξη μεταξύ Μόσχας και Ευρώπης με αντικείμενο το νέο αγωγό φυσικού αερίου Nord Stream 2 εκτινάσσει ξανά τις τιμές. Η κίνηση της Gazprom να μην αυξήσει την προσφορά φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, έδωσε τη θέση της στην προσωρινή αναστολή για την πιστοποίηση του Nord Stream 2 από τις γερμανικές αρχές.

Αποτέλεσμα, οι τιμές στα συμβόλαια αερίου για παράδοση τον Δεκέμβριο να εκτιναχθούν ακόμη και πάνω από 14% και να βρεθούν μια ανάσα από τα 95 ευρώ η μεγαβατώρα, δηλαδή στα επίπεδα του Οκτωβρίου, πριν τις δηλώσεις του Ρώσοπυ Προέδρου ότι θα απελευθέρωσει επιπλέον ποσότητες προς την Ευρώπη.

Το μπαλάκι του φυσικού αερίου μετατίθεται συνεχώς από το ένα γήπεδο στο άλλο, ο Πούτιν δεσμεύεται ότι θα αυξήσει τις ροές προς την Ευρώπη αλλά ακριβώς επειδή δεν έχει ακόμα καταλήξει οι συνομιλίες για τα νέα μακροχρόνια συμβόλαια που παζαρεύει η Gazprom με πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις οι τιμές δεν λένε να αποκλιμακωθούν και ο Ευρωπαίος καταναλωτής παραμένει όμηρος σε αυτό το μπρα ντε φερ.

Το νέο στοιχείο ενεργειακής κρίσης είναι η απόφαση της γερμανικής αρχής ενέργειας να αναστέλλει προσωρινά τη πιστοποίηση του αγωγού Nord Stream 2 πηγαίνοντας το έργο προς τα πίσω, γεγονός που με τη σειρά του δίνει πάτημα στη Μόσχα να διατηρήσει σταθερή την προσφορά αερίου προς την Ευρώπη, παρά τις αυξημένες ανάγκες της τελευταίας.

Παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα, ο Πούτιν συνδέει σταθερά τις ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου με την έγκριση του αγωγού.

Απόρροια των παραπάνω, σε συνδυασμό και με τις κοινοτικές πιέσεις, ήταν η γερμανική αρχή να παγώσει την πιστοποίηση του Nord Stream 2, ο οποίος οποίος στοχεύει να προμηθεύει, υποθαλάσσια μέσω Βαλτικής, φυσικό αέριο την Ευρώπη, μεταφέροντας 55 δισ. κυβικά μέτρα, χωρίς να χρησιμοποιεί τους αγωγούς μέσω Ουκρανίας.

Η γερμανική ρυθμιστική αρχή επικαλείται ως αιτία για την απόφαση της το γεγονός ότι δεν κατάφερε να οργανώσει έναν φορέα εκμετάλλευσης αναγνωρισμένο από τη γερμανική νομοθεσία.

Συγκεκριμένα έχει δημιουργηθεί για το έργο, γερμανική θυγατρική με έδρα την Ελβετία στην οποία και ανήκει η ιδιοκτησία και τη λειτουργία του γερμανικού τμήματος του αγωγού.

Σύμφωνα με τη γερμανική αρχή «η ίδια η θυγατρική πρέπει στη συνέχεια να πληροί τις απαιτήσεις που ορίζει ο νόμος για έναν ανεξάρτητο φορέα εκμετάλλευσης δικτύου μεταφορών».

«Η διαδικασία πιστοποίησης παραμένει σε αναστολή έως ότου ολοκληρωθεί η μεταφορά των βασικών περιουσιακών στοιχείων και του ανθρώπινου δυναμικού στη θυγατρική», καταλήγει η ανακοίνωση.