Στη «μέγγενη» του COVID19 τα εμπορικά ακίνητα

Στη «μέγγενη» του COVID19 τα εμπορικά ακίνητα

[email protected] 

Οι κλάδοι του τουρισμού και των μεταφορών μπορεί να είναι οι πρώτοι που δέχτηκαν το ωστικό κύμα του lockdown, αλλά αυτό πλέον διαχέεται σταθερά σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας.

Οι αισιόδοξοι εκτιμούν ότι σύντομα θα βρεθεί ένα εμβόλιο και ακόμα πιο σύντομα ένα αποτελεσματικό φάρμακο, με αποτέλεσμα να γυρίσουμε στους πρότερους ρυθμούς της παλιάς μας -και πλέον αγαπημένης- καθημερινότητας.

Όμως ο σοφός λαός έχει μια σοφή παροιμία.

Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού.

Κάποιες νέες πρακτικές είναι πολύ πιθανό να υιοθετηθούν και στη μετά- Covid εποχή.

Για παράδειγμα, πολλές εταιρείες αναγνωρίζουν ότι οι εργαζόμενοι μπορούν να εργαστούν σχετικά εύκολα από το σπίτι, με αποτέλεσμα τα διευθυντικά στελέχη να ενθαρρύνουν αυτήν τη συμπεριφορά και όταν δεν θα υφίσταται ο λόγος της κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Όλα είναι όμως κρίκοι στην ίδια αλυσίδα. Ο διευθύνων σύμβουλος λοιπόν που θα εισηγηθεί στον επιχειρηματία την μείωση του κόστους που θα εξασφαλισθεί επιτρέποντας σε έναν αριθμό υπαλλήλων να εξακολουθήσουν να δουλεύουν από το σπίτι, πιθανότατα να συνοδεύσει αυτή την εισήγηση και με την πρόταση μετακόμισης σε γραφεία λιγότερων τετραγωνικών μέτρων.

Όλοι θα είναι ικανοποιημένοι, ο επιχειρηματίας λόγω μείωσης του λειτουργικού κόστους , οι εργαζόμενοι γιατί θα αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής τους καθώς δεν θα χρειάζεται να υποστούν μια βάναυση διαδρομή μετ 'επιστροφής από και προς τη δουλειά και επιπλέον θα μπορούν να παρακολουθούν τα μικρά παιδιά τους, να συμμετέχουν σε σημαντικές εκδηλώσεις κ.ο.κ

Εκτός από έναν.

Τον ιδιοκτήτη του ακινήτου.

Όσο περισσότερες επιχειρήσεις προσαρμόζονται εύκολα και γρήγορα στην τηλεργασία, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες ο κλάδος της αγοράς γραφείων να αλλάξει ριζικά. Θα υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για μικρότερους χώρους, τεχνολογικά αναβαθμισμένους και ολοένα και μικρότερη ανάγκη για μεγαλύτερες εγκαταστάσεις.

Και άλλα όμως προ-COVID-19 πρότυπα, ενδέχεται να αλλάξουν. Για παράδειγμα τα ταξίδια στελεχών πολυεθνικών προκειμένου να συναντήσουν πελάτες, θα τεθούν υπό αμφισβήτηση. Η διοίκηση θα υπολογίσει το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων, της διαμονής στο ξενοδοχείο, της ενοικίασης αυτοκινήτων και της μεταφοράς πελατών σε ακριβά εστιατόρια και θα το ζυγίσει έναντι του κόστους αλλά και της αποτελεσματικότητας μιας βιντεοκλήσης μέσω μιας σύγχρονης ψηφιακής πλατφόρμας.

Πιθανότατα η ζυγαριά να γείρει στην λύση που ανέδειξε η εποχή του lockdown, με τα στελέχη να υποδέχονται τη νέα τακτική με ενθουσιασμό σκεπτόμενοι τους πιθανούς κινδύνους για την υγεία από το να πιάσουν κάτι ενώ πετούν, να μείνουν σε ξενοδοχεία και να τρώνε σε πολυσύχναστα εστιατόρια. Βλέπετε, το αίσθημα φόβου λογικά θα διαρκέσει περισσότερο από τον ιό.

Πολυεθνικές και στελέχη θα είναι ικανοποιημένοι λοιπόν με την νέα στρατηγική, εκτός από τις αεροπορικές, τους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και εστιατορίων.

Οι τελευταίοι βέβαια θα δεχτούν γενικότερα το ωστικό κύμα της αποφυγής δημόσιων χώρων σαν μέτρο αυτοπροστασίας πλέον των πολιτών και όχι κάποιας εξ’άνωθεν επιταγής. Κάθε μείωση τζίρου όμως , σε βάθος χρόνου και σωρρευτικά, θα οδηγεί σε μικρότερες δομές, με πολλούς ιδιοκτήτες να μένουν πάλι μ’ ένα συμβόλαιο στο χέρι.

Σε αντίθεση με τις ξενοδοχειακές μονάδες, τους χώρους εστίασης και γενικά τα τουριστικά ακίνητα, αναμένεται να υπάρξει αύξηση στην ενοικίαση βιλών, σκαφών και λοιπών ανεξάρτητων μονάδων που προσφέρουν την άνεση της ιδιωτικότητας και άρα ενός πιο προστατευμένου περιβάλλοντος.

Η επίδραση στα εμπορικά/retail ακίνητα θα είναι ενδεχομένως πιο βαθιά, αλλά σίγουρα θα πρέπει να περιμένουμε να αρθούν τα περιοριστικά μέτρα προκειμένου να ξεκαθαρίσει η εικόνα για την ανάκαμψη των αποδόσεων των συγκεκριμένων ακινήτων.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ως ένα βαθμό θα επηρεαστούν από τη στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι περισσότεροι επαγγελματίες θα δώσουν έμφαση στα ηλεκτρονικά κανάλια πωλήσεων, από τη στιγμή που η τρέχουσα περίοδος προσέφερε τον απαραίτητο χρόνο, αλλά και το απαραίτητο κίνητρο στους καταναλωτές να εξοικειωθούν με το λεγόμενο e-commerce.

Ωστόσο υπάρχει και ένας κλάδος των ακινήτων που πιθανότατα να επηρεαστεί θετικά. Η κρίση του COVID-19 θα φέρει αλλαγές και στον οικιστικό τομέα, κυρίως στην ιδιοκατοίκηση. Από τη στιγμή που αναμένεται αρκετοί επαγγελματίες να εξακολουθήσουν να εργάζονται από το σπίτι, θα υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για αναβάθμιση των οικιστικών ακινήτων. Παράλληλα, ίσως υπάρξει και η ανάγκη για μεγαλύτερους χώρους, ειδικά διαμορφωμένους, έτσι ώστε να ικανοποιείται ταυτόχρονα η ανάγκη για εργασία από το σπίτι για πολλά μέλη της οικογένειας.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.