Σταθμός Βενιζέλου: Tο ΥΠΠΟΑ κοιτάζει μπροστά, ο ΣΥΡΙΖΑ διχάζει

Σταθμός Βενιζέλου: Tο ΥΠΠΟΑ κοιτάζει μπροστά, ο ΣΥΡΙΖΑ διχάζει

Της Αγγελικής Κώττη

Ενότητα και διάθεση να προχωρήσει το έργο με απόλυτη προστασία των αρχαιοτήτων, επιθυμούν η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου. Διχασμό επιχειρεί ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά την γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου στον σταθμό Θεσσαλονίκης με 13 υπέρ, δύο κατά, μία αποχή και μια αποχώρηση. Ο ΣΥΡΙΖΑ, που από τον Γενάρη του 2015 μέχρι τον Ιούλιο του 2019 δεν έκανε καμία εργασία στον σταθμό, με αποτέλεσμα τα αρχαία να έχουν απλώς καταχωσθεί, και έδωσε ευκαιρία στον εργολάβο να ζητά χρήματα για καθυστερήσεις, προαναγγέλλει, τώρα, και νομικές προσφυγές. Προφανώς θα ζήσουμε ακόμη πολλά δυσάρεστα επεισόδια.

Η Λίνα Μενδώνη, υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, δήλωσε: «Σήμερα το πρωί, μετά από μία μαραθώνια συνεδρίαση 15 ωρών περίπου, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε λύση σε ένα πρόβλημα που απασχολεί την κατασκευή του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε με 13 ψήφους υπέρ και δύο κατά, στο σύνολο των 15 παρόντων μελών, υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου έκριναν ότι αυτή είναι η μόνη λογική και πραγματικά εφικτή λύση για την προστασία των αρχαιοτήτων και την κατασκευή του έργου του σταθμού Βενιζέλου. Με τον τρόπο αυτό λύνεται ένα χρόνιο πρόβλημα, τα αρχαία αποκαθίστανται στην ίδια θέση, στο ίδιο επίπεδο, στο σύνολο της τάξεως του 92% περίπου, ενώ επιπλέον χώροι διατίθενται για την έκθεση συμπληρωματικών θεμάτων.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο άκουσε, στη μακρά αυτή συνεδρία του, περισσότερους από 30 επιστήμονες, ενδιαφερόμενους, ειδικούς, οι οποίοι εξέφρασαν την άποψή τους. Αυτό το οποίο προέκυψε, είναι ότι η δήθεν λύση του 2017 ήταν ανύπαρκτη. Τότε, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε για μη υπογεγραμμένα σχέδια, τα οποία δεν είχαν σφραγίδες, δεν είχαν το ονοματεπώνυμο των συντακτών τους. Επί της ουσίας, όπως ελέχθη και στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, η απόφαση του 2017 ήταν απολύτως έωλη.

Είναι λοιπόν ντροπή για όσους υποστηρίζουν ότι το 2017 έδωσαν την ιδανική λύση για την προστασία των αρχαιοτήτων και για τη δήθεν εφικτότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου.

Θα ήθελα να σημειώσω ότι αυτή τη στιγμή η μέριμνα του υπουργείου Πολιτισμού είναι, να έρθει από την Αττικό Μετρό το ταχύτερο δυνατόν η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι τα αρχαία υπαγορεύουν τα ίδια τον τρόπο απόσπασής τους και επανατοποθέτησής τους. Οτιδήποτε άλλο λέγεται, εκφεύγει της επιστημονικής δεοντολογίας και του σωστού επιστημονικού λόγου.

Ήδη σήμερα το πρωί, συζητήσαμε με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικής Μετρό, στους επόμενους δύο μήνες να κατατεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού η μελέτη απόσπασης, συγχρόνως με τη μελέτη επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Αυτός είναι ο βασικός όρος, τον οποίο θέτουμε, διότι αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει, είναι προφανώς να εξασφαλιστεί η αρτιότητα του σταθμού, που να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας για το επιβατικό κοινό, συγχρόνως όμως, μας ενδιαφέρει η ασφαλής επανατοποθέτηση και ανάδειξη με τον βέλτιστο τρόπο, των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων.»

Η δήλωση του Γιώργου Διδασκάλου έχει ως εξής: «Μέσω της συγκεκριμένης μελέτης της Αττικό Μετρό, όπως αυτή εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, προβλέπεται η ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, τον Απρίλιο του 2023. Στον χρονικό ορίζοντα αυτόν, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί και η επιστροφή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Αττικό Μετρό, σε περίπτωση που δεν είχε επιλεγεί η συγκεκριμένη λύση, ο σχεδιασμός για την ολοκλήρωση των εργασιών του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, προβλεπόταν μετά το πέρας του 2026 και σε αυτή την περίπτωση, με πάρα πολλούς ενδοιασμούς και επιφυλάξεις για το τελικό χρονοδιάγραμμα του έργου, που θα είχε περαιτέρω παρατάσεις σε μακρύτερο ορίζοντα.»

Απειλές για προσφυγές κατά της υπουργικής απόφασης που θα εκδοθεί μετά τη γνωμοδοτηση του ΚΑΣ, εκτοξεύει ο τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρολιάκος, που είπε: «Η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν μετριέται ούτε σε χρήμα ούτε σε χρόνο. Δεν περιμέναμε από την Αττικό Μετρό ΑΕ να το σεβαστεί αλλά είναι θεσμική, επιστημονική και ηθική υποχρέωση του ΚΑΣ να το υποστηρίξει. Γι' αυτό και ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρήσει σε όλες τις νόμιμες ενέργειες ώστε η απαράδεκτη απόφαση για τον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη να ανατραπεί. Για τον πολιτισμό μας και για το δίκαιο.»

«Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ για το σταθμό Βενιζέλου του Μετρό παραβιάζει την αρχαιολογική νομοθεσία, επιμηκύνει τη χρονική διάρκεια αποπεράτωσης του Μετρό, ενώ είναι γνωστό πως η πόλη έχει ανάγκη από την ταχύτερη λειτουργία του, και αυξάνει το κόστος του έργου», τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή του. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κάνει επίσης λόγο για «προειλημμένη απόφαση» και δηλώνει ότι θα συνεχίσει να αγωνίζεται για τη σωτηρία των αρχαίων με κάθε μέσο, σημειώνοντας πως ο δρόμος «είναι μακρύς και τίποτε δεν έχει τελειώσει!» (σ.σ. και άλλες απειλές για προσφυγές).

Ο ΣΥΡΙΖΑ συγχαίρει για τη σθεναρή τους στάση τη γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Πολυξένη Βελένη και τον πολιτικό μηχανικό-δομοστατικό, καθηγητή Βλάση Κουμούση οι οποίοι μειοψήφησαν στο ΚΑΣ. Συγχαίρει, επίσης, τον διευθυντή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης Γιώργο Σκιαδαρέση, την αρχαιολόγο-ανασκαφέα στο σταθμό Βενιζέλου Κρινώ Κωνσταντινίδου, τη διευθύντρια Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων Ιουλία Παπαγεωργίου και τον διευθυντή Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων Δημοσθένη Σβολόπουλο. (Δι' αυτού του τρόπου, βεβαίως, αποδεικνύεται ότι υπήρξαν υπόγειες διαδρομές της πολιτικής ηγεσίας επί ΣΥΡΙΖΑ με υπηρεσιακούς παράγοντες καθώς και συμπαιγνία στην παραπλάνηση του ΚΑΣ κατά τα προηγούμενα έτη. Τότε που έγινε η γνωμοδότηση χωρίς έγκυρα αρχιτεκτονικά σχέδια, υπογεγραμμένα δηλαδή, επειδή κανένας μηχανικός από την Αττικό Μετρό δεν ήθελε να πάρει την ευθύνη. Αυτό όμως δεν το αποκάλυψε κανείς στο ΚΑΣ.)

Διαβάστε ακόμα: 

- ΚΑΣ: Ανοίγει ο δρόμος για το μετρό της Θεσσαλονίκης