8ος χρόνος, ημέρα 2393η
Σάββατο, 21 Μαΐου 2022

Προχωρούν οδικά έργα άνω του 1 δισ. ευρώ

Προχωρούν οδικά έργα άνω του 1 δισ. ευρώ

Μπορεί το ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, τη φετινή χρονιά, να επικεντρώνεται στη διεκδίκηση της νέας σύμβασης της Αττικής Οδού (σημ.: όπου ευελπιστούμε ότι θα υπάρχουν προβλέψεις για αυστηρές κυρώσεις για προβλήματα αντίστοιχα με αυτά των τελευταίων ημερών) όμως, φέτος, αναμένεται να ολοκληρωθεί ένας μεγάλος αριθμός διαγωνισμών για την κατασκευή της νέας γενιάς οδικών έργων με προϋπολογισμό 1,4 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που θα υλοποιηθεί με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προσφορά υπέβαλε η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την Άκτωρ Παραχωρήσεις και την Intrakat. Το συγκεκριμένο οδικό τμήμα είναι μήκους 22,5 χλμ., έχει προϋπολογισμό 360 εκατ. ευρώ, με τη σύμβαση να έχει διάρκεια 30 χρόνων, από τα οποία αντιστοιχεί σε μία τετραετία η κατασκευαστική περίοδος. Για το πρώτο, κατά σειρά, τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο, με μήκος 157,5 χιλιομέτρων, που προωθείται ως 25ετής σύμβαση παραχώρησης, ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη. Το τρίτο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο για το οποίο θα υποβληθούν προσφορές στις 22 Φεβρουαρίου. Είναι της τάξεως των 145 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, μέχρι το καλοκαίρι εκτιμάται ότι θα υπάρξει ανάδοχος για τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Η λίστα των έργων για τα οποία αναμένεται να υπάρξουν ανάδοχοι, φέτος, περιλαμβάνει την επέκταση της Λεωφ. Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό, έργο για το οποίο θα υποβληθούν προσφορές στις 22 Φεβρουαρίου. Το έργο, που εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί μία μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων, διαθέτει προϋπολογισμό 430 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), επιτρέποντας την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Βορειοανατολικής Αττικής. Κι αυτό επειδή θα δοθεί διέξοδο στην Εθνική Οδό στους κατοίκους μεγάλου αριθμού περιοχών, όπως το Γαλάτσι, η Νέα Ιωνία, το Ηράκλειο, η Λυκόβρυση, το Μαρούσι κτλ.

Εάν δεν δοθεί παράταση, δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν στις 22 Φεβρουαρίου και για το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών που είναι προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του δρόμου αποτελεί διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της Εύβοιας, έχοντας προκηρυχθεί, για πρώτη φορά, το 2014. Έμεινε όμως, μακέτα καθώς δεν κατέστη, ποτέ, δυνατή η εξασφάλιση χρηματοδότησης.

Για δύο ακόμη έργα, για τα οποία υποβλήθηκαν προσφορές τέλη 2021, αναμένεται να υπάρξουν ανάδοχοι κατά τη φετινή χρονιά. Πρόκειται για την «Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης» (FlyOver), που υλοποιείται ως ΣΔΙΤ, με προϋπολογισμό 373 εκατ. ευρώ και διεκδικούν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Intrakat, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Άβαξ με την Μυτιληναίος και η Intrakat. Το έργο αφορά στην κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση.

To δεύτερο έργο αφορά τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη είναι προϋπολογισμού 251 εκατ. ευρώ και διεκδικείται από τα σχήματα Άβαξ-Μυτιληναίος και Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat. Περιλαμβάνει τη βελτίωση και αναβάθμιση περίπου 20 χλμ υφιστάμενων οδών, την κατασκευή νέας αρτηρίας σε ένα μήκος περίπου 30 χλμ, τη προσαρμογή και βελτίωση 14 χλμ κάθετου οδικού δικτύου, την κατασκευή νέου παράπλευρου οδικού δικτύου 41,4 χλμ, την κατασκευή 12 γεφυρών και πολλών συνοδών τεχνικών έργων (ισόπεδους κόμβους, υδραυλικά έργα, τοίχους αντιστήριξης κα.).