Πόσο θα κόστιζαν στην ΕΕ οι βρετανικοί δασμοί σε ευρωπαϊκά προϊόντα;

Πόσο θα κόστιζαν στην ΕΕ οι βρετανικοί δασμοί σε ευρωπαϊκά προϊόντα;

Της Μαίρης Βενέτη

Μπορεί ο κορονοϊός και οι επιπτώσεις του να έχουν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον της αγοράς, αλλά ένα δημοσίευμα του Bloomberg για τις οικονομικές επιπτώσεις με τις οποίες θα βρεθεί αντιμέτωπη η Ευρώπη σε περίπτωση ενός Brexit χωρίς εμπορική συμφωνία, μας υπενθυμίζει ότι τα μέτωπα της ασυνέχειας στον κόσμο των αγορών είναι πολλά και συνεχώς αυξανόμενα.

Σύμφωνα με το Bloomberg, λοιπόν η Ευρώπη δεν πρέπει να αποκλείσει την πιθανότητα να επιβληθούν δασμοί σε έναν κατάλογο από προϊόντα που παρουσίασε πέρυσι η βρετανική κυβέρνηση στο πλαίσιο των προετοιμασιών της για το ενδεχόμενο του λεγόμενου «σκληρού Brexit».

Συνδυάζοντας τώρα τον κατάλογο αυτό με τα στοιχεία των εξαγωγών των χωρών- μελών της ΕΕ στη Βρετανία, το πρακτορείο κατέληξε σε έναν πρώτο υπολογισμό των εμπορικών συνεπειών ενός τέτοιου σεναρίου. 

Βάση λοιπόν των στοιχείων για το 2018, η ΕΕ εξήγαγε στη Βρετανία προϊόντα αξίας 301,2 δισ. ευρώ. Βάση του περσινού καταλόγου υποψήφιων προϊόντων προς δασμολόγηση της βρετανικής κυβέρνησης, το 16% των άνωθεν εξαγωγών, αξίας πέριξ των 47-48 δισ. ευρώ, πιθανότατα  θα υπόκεινται σε νέους δασμούς μετά από ένα άναρχο Brexit, έναντι να προστατευθούν οι βρετανικές βιομηχανίες από τον ανταγωνισμό των προϊόντων της ΕΕ.

Αν ισχύσει ένα τέτοιο σενάριο, τότε το συνολικό κόστος των προϊόντων της ΕΕ που εξάγονται στη Βρετανία θα αυξηθεί  περίπου κατά 5 δισ. ευρώ.

Στον περσινό κατάλογο της βρετανικής κυβέρνησης βρίσκονταν πάνω από 500 προϊόντα -από γαλακτοκομικά προϊόντα, προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας, ρουχισμό, μέχρι λάστιχα αυτοκινήτων- τα οποία είναι υποψήφια προς δασμολόγηση και ποσοστώσεις στις εισαγωγές.

Καθώς τα προϊόντα της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η μεγαλύτερη κατηγορία που θα μπει στο στόχαστρο των βρετανικών αρχών, αναμένεται να προσελκύσουν  το 77% των δασμών.

Μόνο για το  μέτωπο της  γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, υπολογίζεται ότι εν δυνάμει μπορεί να επιβληθούν δασμοί από 10% έως 16%, κάτι που μεταφράζεται σε 1,8 δισ. ευρώ περίπου, καθώς το 2018 εξήγαγε στη Βρετανία αυτοκίνητα αξίας 17,5 δισ. ευρώ. 

Γι’αυτό άλλωστε και στα τέλη Σεπτεμβρίου, οι ενώσεις αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, που αντιπροσωπεύει τις 15 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, απηύθυναν έκκληση στην Ε.Ε. να συνάψει συμφωνία με τη Βρετανία ώστε να διασφαλιστούν οι συνθήκες εμπορικών συναλλαγών με τη χώρα.

Οι επικεφαλής των βιομηχανιών προειδοποίησαν μάλιστα πως αν δεν στεφθούν με επιτυχία οι σχετικές διαπραγματεύσεις, τότε θα έχουμε  «τεκτονικές μετατοπίσεις» στις συνθήκες του διεθνούς εμπορίου.

Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων.

Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.