Ποιοι κλάδοι ευνοούνται και ποιοι χάνουν από τη νέα επιδημία

Ποιοι κλάδοι ευνοούνται και ποιοι χάνουν από τη νέα επιδημία

Η Κίνα συνεχίζει να παλεύει σε όλα τα μέτωπα ενάντια στον νέο κορονοϊό. Χτες υιοθέτησε και νέα μέτρα για την τόνωση της οικονομίας, με την Kεντρική Τράπεζα της χώρας να ανακοινώνει ότι θα μειώσει τα επιτόκια σε δάνεια αξίας 200 δισ. γουάν της μεσοπρόθεσμης δανειακής διευκόλυνσης κατά 10 μονάδες βάσης.

Παράλληλα, το κινεζικό κοινοβούλιο εξετάζει το ενδεχόμενο να αναβάλει την ετήσια δεκαήμερη σύνοδο του εξαιτίας της επιδημίας του κορονοϊού, ενώ το  υπουργείο Οικονομικών της Κίνας φέρεται να εξετάζει στοχευμένες περικοπές φόρων για την τόνωση της οικονομίας.

Οι αγορές χτες  φάνηκαν αρκετά επιφυλακτικές ακόμα και μετά την ανακοίνωση των έκτακτων μέτρων από την Κεντρική Τράπεζα της Κίνας και ο λόγος δεν είναι μόνο η προειδοποίηση από την Apple ότι λόγω της επιδημίας  πιθανότατα θα πληγούν τα αποτελέσματα του β΄ τριμήνου.

Χτες ο επικεφαλής του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κίνα, Γεργκ Βούτκε, προειδοποίησε ότι ο πλανήτης ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπος με έλλειψη αντιβιοτικών, αν τα προβλήματα που έχουν ενσκήψει στον εφοδιασμό της φαρμακευτικής βιομηχανίας εξαιτίας της επιδημίας δεν επιλυθούν σύντομα.

Πιο συγκεκριμένα, ο Γεργκ Βούτκε  τόνισε κατά τη διάρκεια δημόσιας συζήτησης στο Πεκίνο ότι ο συγχρονισμός των προμηθειών στην Κίνα εμποδίζεται από το ξέσπασμα του ιού και έτσι εκτός  από μεγάλες δυσχέρειες στη αυτοκινητοβιομηχανία, έχουν έρθει τα πάνω κάτω και στη φαρμακοβιομηχανία, καθώς πολλές εταιρείες βλέπουν να εξαντλούνται τα αποθέματα υλικών συσκευασίας που έχουν στη διάθεσή τους, ενώ αντιμετωπίζουν επίσης προκλήσεις που συνδέονται με αβεβαιότητες ως προς το ελεγκτικό πλαίσιο.

Και ενώ ένας ένας οι κλάδοι προστίθενται στην λίστα μόλυνσης από τον κορονοϊό, είχαμε μια ενδιαφέρουσα έκθεση από τον οίκο αξιολόγησης Fitch, με θέμα  πώς η επιδημία του νέου κορονοϊού θα οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμες μετατοπίσεις των μεταφορών στο εσωτερικό της Ευρώπης, τονώνοντας τις πτήσεις προς κοντινούς ενδοευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών όπως και τον τουρισμό των χωρών της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τη Fitch, μπορεί η Γηραιά Ήπειρος να χάσει φέτος τους ταξιδιώτες από την Ασία, αλλά για τους ίδιους λόγους οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες πιθανότατα θα αποφύγουν τα ταξίδια προς τις χώρες της Ασίας-Ειρηνικού, επιλέγοντας να περάσουν τις επόμενες διακοπές τους εντός Ευρώπης.

Μάλιστα πιθανότατα  η αύξηση της ταξιδιωτικής ζήτησης για ευρωπαϊκούς προορισμούς να γίνει με έμφαση στις οδικές και τις σιδηροδρομικές διαδρομές, έναντι να αποφευχθεί η επίσκεψη στα αεροδρόμια.

Τα μεγάλα οδικά δίκτυα  άλλωστε παρέχουν πρόσβαση σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς και καταλύματα αναψυχής, συμπεριλαμβανομένων των ακτών του Ατλαντικού και της Μεσογείου, πολιτιστικών και αστικών περιοχών, ενώ τα  εκτεταμένα δίκτυα σιδηροδρόμων, ήδη έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος από τους ταξιδιώτες που είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένοι σε περιβαλλοντικά θέματα και στις εκπομπές άνθρακα.

Η πρόσφατη μάλιστα απόφαση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Γερμανίας να μειώσει τον ΦΠΑ σε ταξίδια με τρένα μεγάλων αποστάσεων, μειώνοντας έτσι τις τιμές των εισιτηρίων, θα είναι άλλος ένας υποστηρικτικός παράγοντας για αύξηση των σιδηροδρομικών ταξιδιών.
 

Πόσο μεγάλη θα είναι η διάρκεια αυτών των αλλαγών στις ταξιδιωτικές συνήθειες θα εξαρτηθεί φυσικά από τη  διάρκεια και την εξέλιξη της επιδημίας.

Ήδη πάντως πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν προσωρινά περιορίσει τις υπηρεσίες τους στην περιοχή που επλήγη από την εκδήλωση της επιδημίας.

ενώ η κρίση λόγω της επιδημίας πιθανότατα να συνεχιστεί μέχρι και την περίοδο των διακοπών του Πάσχα ή ακόμα και έως τις  αρχές του καλοκαιριού, αλλάζοντας τα ταξίδια και τους προορισμούς για τουλάχιστον αρκετούς μήνες.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις τάσεις του τουρισμού.. 

«Οι κάτοικοι της ΕΕ -συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου- πραγματοποιούν 1,2 δισεκατομμύρια ταξίδια διακοπών ανά έτος...Αναμένουμε μείωση των αεροπορικών μεταφορών από την Ευρώπη, προς τα κράτη Ασίας Ειρηνικού APAC, έως ότου τελειώσει η επιδημία»

Και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair δήλωσε ότι «...Ο αριθμός των πτήσεων σε κοντινούς προορισμούς στην Ευρώπη, ιδίως από τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους (LCC), είναι πιθανό να αυξηθεί κατά τη διάρκεια της περιόδου έξαρσης του κορονοϊού».

Η αλήθεια είναι ότι ο  τομέας των αεροπορικών εταιρειών παρουσίασε παρόμοιες μεταβολές στην κυκλοφορία κατά τη διάρκεια προηγούμενων επιδημιών, συμπεριλαμβανομένου του SARS και της γρίπης των πτηνών, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νέα επιδημία είναι πιθανό να έχει βαθύτερες συνολικές επιπτώσεις.

Όλες οι παραπάνω αναλύσεις προϋποθέτουν  ότι το ξέσπασμα της νόσου θα περιοριστεί στις χώρες Ασίας -Ειρηνικού και ότι ο αντίκτυπός τους θα διαρκέσει λίγους μήνες.

Eάν όμως η επιδημία επεκταθεί  γεωγραφικά και χρονικά, ενδέχεται να υπάρξουν περαιτέρω στρεβλώσεις στην παγκόσμια μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.

Στην περίπτωση επέκτασης της επιδημίας πέραν του πρώτου  τριμήνου, τότε ενδέχεται να υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις και στις ενδοευρωπαϊκές μεταφορές λόγω του οικονομικού αντίκτυπου της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας στις ευρωπαϊκές χώρες, που επηρεάζει τόσο την κίνηση των επιβατών όσο και τις εμπορευματικές μεταφορές.

 

Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων.

Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες