7ος χρόνος, ημέρα 2223η
Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου 2021

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της φετινής Black Friday

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της φετινής Black Friday
Φωτογραφία Αρχείου
Shutterstock

Γράφουν οι Αντιόπη Σχοινά και Νικόλας Ταμπακόπουλος

Η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα, η μείωση των αποθεμάτων, η αύξηση των πρώτων υλών, η αδυναμία της Κίνας να ανταποκριθεί στις παραγγελίες, οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, οι δυσκολίες της πανδημίας για εμπόρους και πελάτες αναμένεται να κρίνουν την τύχη της φετινής 5ης Black Friday. Οι έμποροι είναι προετοιμασμένοι για μια διαφορετική Black Friday με προκλήσεις που φαντάζουν πρωτόγνωρες, ωστόσο όπως σημειώνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, δεν είναι ανυπέρβλητες.

Η πρόκληση για τον εμπορικό κόσμο είναι σημαντική, με τις εκτιμήσεις της αγοράς να κάνουν λόγω για πωλήσεις που θα κινηθούν στα επίπεδα των εκπτώσεων και πιο βελτιωμένες. Η έξαρση του κορονοϊού περιορίζει τις μετακινήσεις για τους ανεμβολίαστους, τα αποθέματα των εταιρειών μειώνονται και οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με τη σημαντική αύξηση του ενεργειακού κόστους και των πρώτων υλών.

Το ενεργειακό κόστος έχει εκτιναχθεί με την αγορά του λιανεμπορίου μέχρι στιγμής να απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων. Έτσι λοιπόν οι εταιρείες του κλάδου προσπαθούν να «μαζέψουν» τα λειτουργικά τους κόστη, μη μετακυλίοντας τις αυξήσεις στους καταναλωτές. Παρόμοια διαχείριση γίνεται και για την αύξηση που παρατηρείται στις πρώτες ύλες.

Παράλληλα, η αγορά του λιανεμπορίου έχουν να αντιμετωπίσει και τις διαταραχές που παρατηρούνται στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Τα μεταφορικά κόστη έχουν εκτοξευθεί, ενώ παρατηρούνται ελλείψεις σε ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά προϊόντα. Ταυτόχρονα, τα αποθέματα των μεγάλων παιχτών του λιανεμπορίου μειώνονται. Τα παραπάνω οδηγούν σε «ψαλίδισμα» της κερδοφορίας.

Εξάλλου, αμφίσημη είναι και η εικόνα των καταναλωτών, οι οποίοι από τη μια «διψούν» για αγορές και έξοδο στα καταστήματα, βιώνουν όμως παράλληλα και την δυσκολία που θα φέρει ο χειμώνας καθώς η αύξηση στο κόστος ενέργειας, οι ανατιμήσεις των βασικών πρώτων υλών αλλά και ο φόβος για την έκβαση της πανδημίας περιορίζει αισθητά τα χρήματα που θα μπορούσαν να ξοδέψουν.

Από την άλλη τα ηλεκτρονικά καταστήματα που θα δεχθούν online παραγγελίες αντιμετωπίζουν σε κάποιες περιπτώσεις, όπου τα αγαθά που διαθέτουν εξαρτώνται από την πορεία διακίνησης τους, την πιθανότητα αυξημένων χρεώσεων σε επίπεδο χονδρικής.

Ήδη στην αγορά σε αρκετούς κλάδους, η αναμονή για την παραλαβή προϊόντων είτε δεν μπορεί να καθοριστεί είτε μετρά εβδομάδες, ειδικά όπου η τεχνολογία μέσω των μικροτσίπ έχει παρουσία καθώς συγκεκριμένων ειδών τσιπ βρίσκονται σε έλλειψη παγκοσμίως.

Τα αντίδοτα στις προκλήσεις

Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, η αγορά δηλώνει έτοιμη και σε επίπεδο αποθεμάτων καθώς οι μεγάλοι λιανέμποροι διαχειρίζονται τις προμήθειές τους εγκαίρως και αναμένει σημαντική αύξηση των πωλήσεων ενόψει Black Friday.

Προς αυτή την κατεύθυνση γίνονται γενναίες προσφορές και εκπτώσεις που φτάνουν έως 80%. Όχι μόνο στα ηλεκτρικά και ηλεκτρολογικά προϊόντα, ακόμα και στην ένδυση και υπόδηση. Οι πολίτες έχουν κουραστεί από τις καραντίνες και τα περιοριστικά μέτρα και αναμένεται να προχωρήσουν μαζικά σε αγορές, ακόμη και με περιορισμένο προϋπολογισμό σε σχέση με το 2019 που ήταν η καλύτερη Black Friday στην ιστορία του Θεσμού για την Ελλάδα.

"Σύμμαχος" σε αυτή την προσπάθεια που στέκεται στον αντίποδα των αυξήσεων σε καταναλωτικά αγαθά, είναι η αύξηση των καταθέσεων. Όπως αναφέρουν αναλύσεις και εκθέσεις τα κεφαλαιακά αποθέματα των νοικοκυριών έχουν αυξηθεί και επομένως η αγορά πιστεύει πως ένα μέρος αυτών, θα διοχετευθεί στις αγορές.

«Παρά τις αυξήσεις στα μηνιαία έξοδα του νοικοκυριού, πιστεύουμε πως οι πωλήσεις θα αυξηθούν κατακόρυφα κατά τη διάρκεια της Black Friday» αναφέρουν χαρακτηριστικά επιχειρηματίες. Βέβαια, δύσκολα ο τζίρος των εταιρειών θα φτάσει τα προ πανδημίας επίπεδα, ωστόσο αναμένεται να καλύψουν ένα σημαντικό μέρος αυτού. Άλλωστε, οι πωλήσεις αναμένεται να ενισχυθούν σημαντικά από το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς εκτιμάται πως τα e-shop θα δεχτούν πολλές παραγγελίες

Μεγαλύτερη κινητικότητα όπως κάθε χρόνο εκτιμάται ότι θα υπάρξει σε, ρούχα, λευκές και μαύρες ηλεκτρονικές συσκευές, αρώματα και καλλυντικά, αθλητικά ρούχα και αξεσουάρ, έπιπλα και ταξίδια.