3ο Lockdown: Οι αρρυθμίες, οι προσδοκίες και ο δρόμος για την επόμενη μέρα της αγοράς

Οι αρρυθμίες, οι προσδοκίες και ο δρόμος για την επόμενη μέρα της αγοράς

Των Αντιόπη Σχοινά, Νικόλα Ταμπακόπουλου

Η εξομάλυνση της κατάστασης σε υγειονομικό επίπεδο, η πορεία των εμβολιασμών, καθώς και η ανοσία που εκτιμάται πως θα υπάρξει σε εύλογο χρονικό διάστημα από σήμερα, διαμορφώνουν ένα σταθεροποιητικό τοπίο μεσοπρόθεσμα, αλλά και μία δύσκολη τωρινή πραγματικότητα.

Παράλληλα, η στήριξη μέσα από τα μέτρα που έλαβε και λαμβάνει η κυβέρνηση και με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ενεργοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, μπορεί να μην αποτελούν πανάκεια, θέτουν όμως τις βάσεις για να κάνει «restart» η αγορά. Σε μία προσέγγιση όπου στελέχη από το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς καταθέτουν τις απόψεις τους για την πρωτογενή παραγωγή, τις εξαγωγές, την κατανάλωση με κοινό τόπο τη θετική επιρροή του ψηφιακού μετασχηματισμού που στήριξε την οικονομία στο προηγούμενο διάστημα, η επανεκκίνηση της οικονομίας μπορεί να επιτευχθεί με «εργαλεία» που δίνονται στην αγορά.

Ξεκινώντας από εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου ο Γεώργιος Αλεβίζος , Οικονομικός Διευθυντής του Ομίλου Fourlis, τονίζει ότι:

«Αυτό που συμβαίνει είναι αναπόφευκτο, ωστόσο πρέπει να το περάσουμε χωρίς δυσθυμίες ώστε να μπορέσουμε να δούμε την επόμενη μέρα, που περνά από την αύξηση της κατανάλωσης αλλά και την ανάδειξη νέων ευκαιριών και κλάδων της οικονομίας. Η Αττική στην οποία αφορά το ανακοινωθέν lockdown φιλοξενεί το 50% του πληθυσμού της χώρας και αφορά σε περισσότερο από το 60% της οικονομικής δραστηριότητας για αυτό και πρέπει να υπάρξει εξομάλυνση της κατάστασης και πρωτίστως σε υγειονομικό επίπεδο. Ειδικότερα για να υπάρξει επόμενη μέρα πρέπει να στραφούμε στην τόνωση της αγοράς, στην αύξηση των επενδύσεων που θα μειώσουν την ανεργία αλλά κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης για να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά. Επίσης, πρέπει να επενδύσουμε στην ανάδειξη νέων τάσεων και κλάδων όπως οι ταχυμεταφορές, τα logistics, συγκεκριμένο μέρος του real estate, αλλά και τεχνολογικές καινοτομίες .Κάτι που ο όμιλος Fourlis κάνει πράξη μέσα από επενδύσεις σε ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, logistics και real estate με συνέπεια τα τελευταία χρόνια».

Την ετοιμότητά τους για την αντιμετώπιση του νέου lockdown, έχοντας πλέον γνώση, εμπειρία και τεχνογνωσία, σημειώνουν πηγές από την αλυσίδα Πλαίσιο.

«Είμαστε απόλυτα έτοιμοι να ανταποκριθούμε στο νέο lockdown. To call center μας έχει πλέον 350 άτομα προσωπικό και τα logistics είναι απόλυτα οργανωμένα προκειμένου να δεχθούν ενδεχόμενη αύξηση των online παραγγελιών» αναφέρουν χαρακτηριστικά. Σημειώνεται πως το ηλεκτρονικό κατάστημα της εισηγμένης καταγράφει συνεχώς ανοδικές πωλήσεις, ενώ πριν το lockdown περίπου το 70% του τζίρου της εταιρείας παρουσιάζονταν στα φυσικά καταστήματα.

Από την άλλη πλευρά η Jumbo αναμένει «χτύπημα» στις πωλήσεις της, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες ο τζίρος που πραγματοποιείται μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος, ναι μεν έχει διπλασιαστεί, αλλά δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών. Ο κύκλος εργασιών του eshop καλύπτει το 5% του συνολικού τζίρου 1 δις. ευρώ που πραγματοποιεί η εισηγμένη. Η εταιρεία σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αναμένει έκρηξη παραγγελιών όπως συνέβη στο περυσινό lockdown.

Συνολικά εκτιμάται ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν θα συνεχίσει να καταγράφει την αλματώδη αύξηση που παρατηρήθηκε στην πρώτη περίοδο της πανδημίας, μετεξελίσσεται όμως και προσφέρει ένα ακόμη κανάλι πώλησης, στο omni channel μέλλον του κλάδου.

Στον κλάδο του Food & Beverage, ο Αντιπρόεδρος της Λουξ Πλάτωνας Μαρλαφέκας διαπιστώνει: «Βιώνουμε τον πρώτο υγειονομικό πόλεμο παγκοσμίων διαστάσεων με τη μόνη διαφορά ότι την περίοδο αυτή δεν καταστρέφονται υποδομές. Πρωταρχικό μας μέλημα την παρούσα χρονική στιγμή είναι να περιορίσουμε την εξάπλωση του ιού και να θωρακίσουμε την υγεία των εργαζομένων μας. Στρέφοντας το βλέμμα στην επόμενη ημέρα, ως Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόσο η Ελλάδα όσο και οι υπόλοιπες χώρες, θα πρέπει να αναμένουμε σοβαρές κινήσεις για την τόνωση της ρευστότητας. Από την άλλη η ελληνική κυβέρνηση, οφείλει να στρέψει την προσοχή της στο να παράξει η χώρα ξανά δίνοντας βαρύτητα στην ελληνική παραγωγή».

Την ανάγκη λήψης κατάλληλων μέτρων για την ενίσχυση της ελληνικής παραγωγικής επιχειρηματικότητας προτάσσει ο Άγις Πιστιόλας, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Agrino αναφέροντας ότι «αυτή έχει έχει πληγεί έντονα από την παγκόσμια υγειονομική κρίση, και μπορεί να ανακάμψει μέσω της ανασυγκρότησης, της πράσινης ανάπτυξης, του ψηφιακού μετασχηματισμού και διακυβέρνησης, της σωστής διαχείρισης των πόρων καθώς και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού μέσω του περιορισμού της φυγής του, καθώς και με την παράλληλη επιστροφή ταλέντων από το εξωτερικό. Τα παραπάνω μπορούν να επιτευχθούν μέσω σχεδιασμού του Ταμείου Ανάκαμψης για την πριμοδότηση πέραν ενός βασικού ποσοστού επιχορήγησης. Επιπλέον, η κυβέρνηση θα πρέπει να εστιάσει στη συγκέραση απόψεων των κατάλληλων φορέων προκειμένου να δοθούν λύσεις για την αύξηση της προστιθέμενης αξίας στα αγροδιατροφικά προϊόντα και στις εξαγωγές τους καθώς και στην πάταξη των ελληνοποιήσεων»

Ο Νικόλας Σέρρας, Πρόεδρος και CΕΟ της Δίρφυς ΑΕ σημειώνει ότι «η πανδημία έχει ανατρέψει κάθε προγραμματισμό. Οι προβλέψεις των ειδικών κάνουν λόγο για τη συνέχιση της κατάστασης αυτής τουλάχιστον για μερικούς μήνες ακόμα. Οι συνέπειες της πανδημίας στην οικονομία είναι ήδη έντονες στις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται τα επόμενα χρόνια να βιώσουμε μία νέα οικονομική κρίση» και πρότεινει την εκπόνηση σχεδίου ανασυγκρότησης της οικονομίας μετά το πέρας της πανδημίας. Όσον αφορά στον κλάδο των εμφιαλωμένων νερών, αναφέρει ότι αυτός έχει πληγεί σημαντικό και πως πρέπει να στηριχθεί.

Τί γίνεται με εστίαση, τουρισμό και τεχνολογία;

Όσον αφορά στον κλάδο της εστίασης που αποτελεί και τον μεγάλο ασθενή της πανδημίας η άσκηση είναι δύσκολη καθώς οι απώλειες σε επίπεδο τζίρου, αλλά και θέσεων εργασίας είναι ήδη σημαντικές και η συνέχεια δεν μπορεί να προβλεφθεί. Μοναδικό σημείο στήριξης του κλάδου είναι το delivery, το οποίο όμως δεν επαρκεί για να καλυφθεί ο χαμένος τζίρος. Άλλωστε σύμφωνα με στοιχεία φορέων του κλάδου από τις 80.000 επιχειρήσεις εστίασης, οι 15.000 έχουν υπηρεσίες delivery.

Μεγάλες είναι οι απώλειες που καταγράφονται στην εστίαση και από την έλλειψη της τουριστικής κίνησης που για την Αττική και δη το κέντρο της Αθήνας αποτελεί σημαντικό κομμάτι του κύκλου εργασιών. Αντίστοιχα στον ξενοδοχειακό κλάδο ευελπιστούν σε ένα καλύτερο καλοκαίρι συγκριτικά με αυτό του 2020. Ενδεικτικά κύκλοι της Μεγάλης Βρεταννίας του Ομίλου Λάμψα σημειώνουν ότι αναμένουν περαιτέρω πτώση του κύκλου εργασιών, έχοντας ήδη χαμηλές πληρότητες από την έλλειψη τουριστικής κίνησης και τους περιορισμούς μετακίνησης στο εσωτερικό της χώρας.

Τέλος στο κομμάτι της τεχνολογίας εκπρόσωποι του κλάδου σημειώνουν ότι αναμένεται να συνεχιστεί σε συγκεκριμένους τομείς η ανοδική τάση καθώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτεί επενδύσεις. Ειδικότερα τονίζουν ότι η μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο μπορεί να λειτουργήσει για τις επιχειρήσεις ως αντίδοτο στην κρίση της πανδημίας, καθώς οι εταιρείες που ηγούνται σε επίπεδο ψηφιακών τεχνολογιών και βιώσιμων πρακτικών έχουν πολλαπλάσιες πιθανότητες να επιβιώσουν και να ηγηθούν στην επόμενη μέρα.

Στη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα «τραβά» στην ίδια πορεία και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, όπως και τους ιδιώτες, αυξάνοντας το πεδιό δράσης για τις εταιρείες τεχνολογίας.