Μια «τράπεζα ιδεών» και η ανάγκη για νέα λάμψη στο ποδόσφαιρο

Μια «τράπεζα ιδεών» και η ανάγκη για νέα λάμψη στο ποδόσφαιρο

Ο Φλορεντίνο Πέρεθ πρωτεργάτης στην «κίνηση των 12» προσπάθησε να εξηγήσει τις προάλλες τις αιτίες που ανάγκασαν την Ρεάλ Μαδρίτης να προχωρήσουν στη διάσπαση του ποδοσφαίρου μαζί με τους υπόλοιπους. «Το κάνουμε για να σώσουμε το ποδόσφαιρο. Το 2024 θα είμαστε νεκροί!». Και φυσικά το εξήγησε: «όταν δεν έχεις έσοδα πέρα από τα τηλεοπτικά, η λύση είναι να δημιουργήσεις περισσότερους ανταγωνιστικούς αγώνες στη σεζόν που θα προσελκύουν περισσότερο τον κόσμο, με όλους τους μεγάλους συλλόγους. Φτάσαμε έτσι στην απόφαση να φτιάξουμε μία Super League ώστε να καλύψουμε τα χαμένα έσοδά μας αντί του Champions League. Οι μεγάλοι σύλλογοι στην Αγγλία, στην Ισπανία και στην Ιταλία πρέπει να δώσουν λύση σε μια άσχημη κατάσταση που βιώνει το ποδόσφαιρο. Έχουμε χάσει 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Πέρυσι είχαμε μπάτζετ 800 εκατομμυρίων και έσοδα 700 εκατ. και φέτος με 900 εκατ. προϋπολογισμό θα δούμε αν θα βγάλουμε πάνω από 600. Σε δύο σεζόν 400 εκατ. λιγότερα, μόνο η Ρεάλ Μαδρίτης. Η πανδημία μάς οδήγησε σε μια κατάσταση που δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο. Αν φτάσουμε σε συμφωνία με την UEFA, θέλουμε να ξεκινήσουμε από τον Αύγουστο, διαφορετικά θα περιμένουμε έναν χρόνο».

Διατύπωσε, φυσικά, την αλήθεια του όπως τον βόλευε. Ξέχασε, ας πούμε, την Μπάγερν Μονάχου. Κι αυτή πέρασε κρίση κορονοϊού όπως και όλοι. Εμφανίζεται όμως σήμερα με κέρδη και μηδέν χρέη. Ας ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στην οικονομική κατάσταση των Γερμανών:

*Εσοδα 2019-20: 634,1 εκατ. ευρώ, 26 λιγότερα από την προηγούμενη σεζόν, παρότι πέρυσι πήρε το Champions League.

*Κέρδη προ φόρων 40.000.000 ευρώ, από 120.000.000 το 2018-19. Μετά φόρων το ποσό έπεσε στα 30.000.000 ευρώ.

*Αξία ομάδας βάσει Forbes: 3,53 δισεκατομμύρια ευρώ. Το 2019 ήταν κάτω από 3 δισ.

*Αξία παικτών από Transfermarkt: 840.000.000 ευρώ

*Τα πέντε τελευταία χρόνια έχει δώσει 460.000.000 ευρώ για μεταγραφές.

*Περίπου 200.000.000 ευρώ οι ετήσιες απολαβές των παικτών.

Οποιος εμβαθύνει στα νούμερα και κάνει τη σύγκριση με όσα λέει ο Φλορεντίνο Πέρεθ, θα διαπιστώσει πόσο χαμηλά είναι τα μπάτζετ σε σχέση με άλλους μεγάλους και θα καταλάβει τον λόγο που η ομάδα στάθηκε όρθια – άρα δεν είχε κίνητρο να πάει με τους υπόλοιπους. Το ίδιο και η Ντόρτμουντ. Θέμα νοοτροπίας και σοβαρής διαχείρισης σε πανγερμανικό επίπεδο ακόμη και στις μέρες της πανδημίας. Οταν η Ρεάλ Μαδρίτης και η Μπαρτσελόνα σκορπούσαν... έτσι χωρίς πρόγραμμα και πνίγονταν στα έξοδα χωρίς κανένα σχέδιο, για να φτιάχνουν όμορφα πρωτοσέλιδα με παικταράδες δισεκατομμυρίων η Marca και η El Mundo Deportivo (οι εφημερίδες των δύο προέδρων σε Μαδρίτη και Βαρκελώνη...), οι Γερμανοί προσγειωμένοι και με διαφορετική νοοτροπία κράτησαν όρθιες τις επιχειρήσεις τους χάρη στη σοβαρή διαχείριση που αυτο-επέβαλαν. Αυτό ήταν το «μυστικό» το οποίο, όμως, ο πρόεδρος της Ρεάλ Μαδρίτης δεν αντέχει να αναφέρει, γιατί αυτόματα θα θεωρηθεί ανίκανος – άρα ακατάλληλος.

Θα μπορούσε κάποιος να του πει, ότι... δεν γίνεται να «κλέβετε» τους υπόλοιπους ποντάροντας στο γεγονός ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν, επειδή βουλιάξατε εσύ και οι φίλοι σου εξαιτίας της ανικανότητάς σας να αποκτήσετε την απαραίτητη οικονομική ισορροπία. Ο Ζμπίγκνιεβ Μπόνιεκ, ο παλιός άσος της Γιουβέντους και πρόεδρος πια της πολωνικής ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας, «την είπε» στον Αντρέα Ανιέλι, δηλαδή σε έναν από τους ελάχιστους που παραμένουν στο πλευρό των Ισπανών: «οικονομικά προβλήματα έχουν εκείνοι οι σύλλογοι που δεν ξέρουν πώς να διαχειρίζονται τους πόρους τους. Η εμμονή για τη νίκη έχει νικήσει τον έλεγχο του κόστους». Σύντομος και σαφέστατος.

Από την άλλη, βέβαια, η UEFA θα πρέπει να μην πειράξει τα δικαιώματα των «μεγάλων» με εκδικητική, ίσως, διάθεση τώρα που νίκησε. Το ποδόσφαιρο τούς έχει μεγαλύτερη ανάγκη απ' ό,τι τους «μικρούς». Ετσι κι αλλιώς «οι ίδιοι και οι ίδιοι» φτάνουν τα τελευταία χρόνια στους «4» του Champions League και του Europa, εκτοξεύοντας το ενδιαφέρον και τα έσοδα, άρα δεν έχει κανένα λόγο να... τους βάλει τιμωρία. Φανερό, πλέον, ότι χρειάζεται κι ένα νέο, ψύχραιμο και αποτελεσματικό σχέδιο για το μέλλον που θα παίρνει υπόψη τις ανάγκες όλων. Ας ανοίξει, λοιπόν, μια τράπεζα ιδεών. Θα φανεί πάρα πολύ χρήσιμη σε τούτη την κρίσιμη φάση που απαιτεί να δοθεί νέα λάμψη στο προϊόν χωρίς να το αλλοιώνει.