MBUX Hyperscreen: μια άλλη έβδομη τέχνη στο αυτοκίνητο

MBUX Hyperscreen: μια άλλη έβδομη τέχνη στο αυτοκίνητο
Στιγμιότυπο από την διαδικτυακή παρουσίαση της MBUX Hyperscreen. Τον λόγο έχει η Vera Schmidt, Επικεφαλής του τμήματος Advanced Digital Design της Mercedes-Benz

Στις ουκ ολίγες τεχνολογικές πρωτιές που έχει στο ενεργητικό της η φημισμένη Mercedes (από τον αερόσακο, μέχρι το ESP κοκ.) ήρθε την προηγούμενη βδομάδα να προστεθεί ακόμα μία: ο λόγος για την Hyperscreen, μια τεραστίων διαστάσεων οθόνη που καλύπτει πλέον ολόκληρο το ταμπλό στοιχείο που κάνει περιττό να μιλήσει κανείς για τη διαγώνιο σε ίντσες, μπαίνοντας στη διαδικασία του ανταγωνισμού του μεγέθους των πάσης φύσεως tablets. Μια οθόνη, όμως, που κρύβει εξαιρετικά υψηλή τεχνολογία ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στο ρόλο του κέντρου ελέγχου του οχήματος, με την αξιοποίηση στο έπακρο και της τεχνητής νοημοσύνης.

Αν παρόλα αυτά θέλετε να μιλήσουμε για αριθμούς, προσέξτε: 

Η MBUX Hyperscreen, αποτελεί τη συνένωση διαφορετικές οθονών, με αποτέλεσμα μια εντυπωσιακή, καμπύλη οθόνη πλάτους 141 εκατοστών της οποίας το εμβαδόν φτάνει 2.432,11 cm2. Κάτω από το γυάλινο κάλυμμα της οθόνης που έχει χυτευθεί σε θερμοκρασία περίπου 650°C, υπάρχουν συνολικά 12 ενεργοποιητές με ανάδραση αφής κατά τη λειτουργία (προκαλείται δόνηση με το άγγιγμα).

Μία πολυλειτουργική κάμερα και ένας αισθητήρας φωτός φροντίζουν για την προσαρμογή της φωτεινότητας στις συνθήκες του περιβάλλοντος, ενώ ένας 8-πύρηνος επεξεργαστής (CPU), αξιοποιώντας μνήμη RAM 24 GB φροντίζουν για την άψογη λειτουργία του συστήματος MBUX* – για το οποίο, άλλωστε φτιάχτηκε η νέα αυτή οθόνη.

Για να επιτευχθεί αυξημένη ευκρίνεια, χρησιμοποιείται η τεχνολογία OLED τόσο στην κεντρική οθόνη όσο και στην οθόνη του συνοδηγού. Όλα τα γραφικά εμφανίζονται σε ένα νέο συνδυασμό μπλε / πορτοκαλί χρώματος. Ενώ η κλασική οθόνη του κόκπιτ με τα δύο κυκλικά όργανα έχει νέο design με ψηφιακή ακίδα λέιζερ.

Και επειδή ενδεχομένως όλη αυτή η γυάλινη επιφάνεια μπορεί να βάλει κάποιον σε σκέψεις, σε σχέση με την ασφάλεια, η Mercedes μας ενημερώνει ότι η Hyperscreen διαθέτει προκαθορισμένα σημεία θραύσης καθώς και πέντε συστήματα συγκράτησης που λειτουργούν στοχευμένα, σαν κερήθρα, σε περίπτωση σύγκρουσης.

Βεβαίως, η Hyperscreen δεν δημιουργήθηκε για λόγους αισθητικής (αν και είναι βέβαιο ότι και αυτό το στοιχείο παίζει το ρόλο του), αλλά πρώτα απ’ όλα για λόγους λειτουργικότητας. Το νέο «μηδενικό επίπεδο» του μενού, επιτρέπει το χειρισμό των πιο σημαντικών εφαρμογών, χωρίς να χρειάζεται να πλοηγηθεί ο χρήστης σε κάποιο ξεχωριστό μενού. Οι πιο σημαντικές εφαρμογές εμφανίζονται πάντα στο επάνω μέρος της οθόνης. Στοιχείο που μειώνει το χρόνο ενασχόλησης με την οθόνη – και μαζί της την τόσο επικίνδυνη για την οδική ασφάλεια διάσπαση προσοχής του οδηγού.

Η MBUX Hyperscreen είναι επίσης ένας σημαντικός βοηθός και για τον συνοδηγό, ο οποίος έχει τη δική του περιοχή (ακριβώς μπροστά του) προβολής και διαχείρισης διαφόρων λειτουργιών. Με έως και επτά προφίλ, μπορεί να προσαρμόσει το περιεχόμενο της οθόνης του σύμφωνα με τις επιθυμίες του. Ενώ εάν το κάθισμα του συνοδηγού δεν είναι κατειλημμένο, το συγκεκριμένο τμήμα της οθόνης μετατρέπεται σε ψηφιακό διακοσμητικό στοιχείο.

Με λογισμικό, τώρα, ικανό να μαθαίνει (βλ. τεχνητή νοημοσύνη / Artificial Intelligence - AI), η οθόνη και ο τρόπος λειτουργίας της προσαρμόζονται πλήρως στον χρήστη της και κάνουν εξατομικευμένες προτάσεις για διάφορες λειτουργίες ψυχαγωγίας, άνεσης και διαφόρων λειτουργιών του οχήματος. Το σύστημα MBUX εμφανίζει εκ των προτέρων τις κατάλληλες λειτουργίες, τη σωστή στιγμή για τον χρήστη. Οι περισσότερες από τις περιπτώσεις χρήσης εμπίπτουν στις κατηγορίες Πλοήγηση, Ραδιόφωνο/Μedia και Τηλέφωνο, επομένως η εφαρμογή πλοήγησης βρίσκεται πάντα στο κέντρο της μονάδας οθόνης.

Για να πάρετε, τέλος, μια εικόνα από την MBUX Hyperscreen, παραθέτουμε τέσσερις ενδεικτικές - και ταυτοχρόνως χαρακτηριστικές - περιπτώσεις. Ο χρήστης μπορεί να αποδεχτεί ή να απορρίψει την αντίστοιχη πρόταση με ένα μόνο κλικ:

• Εάν οδηγώντας την EQS καλείτε πάντα έναν συγκεκριμένο φίλο στο δρόμο για το σπίτι τα βράδια της Τρίτης, θα σας ζητηθεί να πραγματοποιήσετε μια αντίστοιχη κλήση αυτή την ημέρα και ώρα. Και προς αποφυγήν παρεξηγήσεων: όλες οι προτάσεις του MBUX συνδέονται με το προφίλ του χρήστη. Εάν κάποιος άλλος οδηγήσει την EQS την ίδια ώρα και μέρα, η παραπάνω πρόταση απλώς δεν θα γίνει – ή θα γίνει άλλη, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του νέου χρήστη.

• Εάν ο οδηγός της EQS χρησιμοποιεί τακτικά τη λειτουργία μασάζ θερμότητας (hot stone principle) το χειμώνα, το σύστημα μαθαίνει και προτείνει αυτόματα τη συγκεκριμένη λειτουργία άνεσης όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι χαμηλή.

• Εάν ο χρήστης ανάβει τακτικά τη θέρμανση του τιμονιού και άλλων επιφανειών, π.χ. το καλοριφέρ καθίσματος, η σχετική λειτουργία του προτείνεται μόλις πιέσει τη πλήκτρο για τη θέρμανση του καθίσματος.

• Η ανάρτηση της EQS δίνει τη δυνατότητα αύξησης της απόστασης από το έδαφος, λειτουργία που είναι χρήσιμη για απότομες εισόδους γκαράζ. Το MBUX θυμάται τη θέση (βάσει GPS) στην οποία ο χρήστης έκανε χρήση της λειτουργίας "Vehicle Lift-Up". Εάν το όχημα πλησιάσει στη θέση αυτή, το MBUX προτείνει στον οδηγό την ανύψωση της EQS.

*Σημείωση: Το σύστημα MBUX (Mercedes-Benz User Experience) πρωτοεμφανίστηκε το 2018 στη σημερινή Mercedes-Benz A-Class, ενώ σήμερα περισσότερα από 1,8 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα της γερμανικής εταιρίας είναι εξοπλισμένα με αυτό το σύστημα.