Lockdown, σχολεία και οικονομικές επιπτώσεις στην Μεγάλη Βρετανία

Lockdown, σχολεία και οικονομικές επιπτώσεις στην Μεγάλη Βρετανία

Ο Boris Johnson ανακοίνωσε τρίτο lockdown στη Μεγάλη Βρετανία (το πρώτο ήταν το Μάρτιο και το δεύτερο τον Νοέμβριο). Το νέο lockdown θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου.

Από εκεί και μετά και με πολύ δειλά βήματα, το lockdown αναμένεται ότι θα αρθεί, αν και εφόσον, βέβαια, έχει καταστεί δυνατό να εμβολιασθεί (με την πρώτη δόση μόνον) ένα μεγάλο τμήμα του Βρετανικού πληθυσμού, άνω των 70 ετών.

Αυτά σε επίπεδο θεωρίας. Στην πράξη η άρση του lockdown φαίνεται πολύ δύσκολη υπόθεση καθώς, την στιγμή αυτή, τα κρούσματα υπερβαίνουν τα 60.000 σε ημερήσια βάση και οι θάνατοι από τον ιό ανεβαίνουν στους 1000+ ημερησίως.

Το νέο lockdown ακολουθεί την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι το οποίο εκτιμάται ότι θα μειώσει το Βρετανικό ΑΕΠ κατά 4% σε μακροχρόνιο ορίζοντα (σε σχέση με το σενάριο κατά το οποίο δεν θα υπήρχε το Brexit)

Χωρίς το νέο lockdown, η Τράπεζα της Αγγλίας εκτιμούσε ανάπτυξη 7,25% για το 2021 και 6,25% για το 2022 σε σχέση με την συρρίκνωση της Βρετανικής οικονομίας κατά 11% το 2020.

Με άλλα λόγια, θα χρειαστούν περίπου 2 έτη προτού η οικονομία επιστρέψει στα προ επιδημίας επίπεδα. Το νέο lockdown, δυστυχώς, θα ανατρέψει τις παραπάνω προβλέψεις οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια σε διπλή ύφεση τύπου W.

Το περισσότερο αρνητικό του νέου lockdown σε σχέση με εκείνο του περασμένου Νοεμβρίου, είναι ότι κλείνουν τα σχολεία τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου κάτι που θα επηρεάσει ιδιαίτερα αρνητικά την οικονομία.

Τα κλειστά σχολεία έχουν οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Σε πρόσφατη έρευνα του γράφοντος (με τους Θεολόγο Δεργιαδέ, Ηλία Μόσιαλο και Θεόδωρο Παναγιωτίδη) αναφέρουμε ότι τα κλειστά σχολεία, για διάστημα 12-13 εβδομάδων, «ψαλιδίζουν» μεταξύ 0,2% και 1% του Βρετανικού ΑΕΠ

Άλλες διεθνείς έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η απώλεια μισής εκπαιδευτικής χρονιάς δύναται να μειώσει το κατά κεφαλήν ΑΕΠ μιας χώρας μέχρι και 3% σε μακροχρόνιο ορίζοντα.

Η βρετανική κυβέρνηση αναγκάσθηκε να επιβάλει lockdown και να προωθήσει την τηλεκπαίδευση (αντί του να αφήσει ανοιχτά τα σχολεία) επειδή φοβάται ότι οι νέες παραλλαγές του ιού διαδίδονται γρήγορα μεταξύ των νέων, ηλικίας κάτω των 20 ετών.

Όταν όμως και προκειμένου να «ανασάνει» η βρετανική οικονομία, ανοίξουν πάλι, και ίσως πριν την ώρα τους, τα σχολεία, πολύ φοβάμαι ότι η κυβέρνηση θα εξακολουθήσει να προσεγγίζει την αντιμετώπιση του ιού με τον λάθος τρόπο.

Τι εννοώ; O Boris Johnson έχει ένα φιλόδοξο και μάλλον ανεδαφικό, πρόγραμμα «αναχαίτησης» του ιού το οποίο προβλέπει ότι οι μαθητές και μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα υπόκειται (μία φορά την εβδομάδα) σε Covid test από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. 

Και, βέβαια, θα αναρωτηθείτε: Έχουν οι εκπαιδευτικοί ειδικές γνώσεις να τεστάρουν τους μαθητές για κορονοϊό; H αφοπλιστική απάντηση της βρετανικής κυβέρνησης είναι ότι οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν τις ειδικές γνώσεις παρακολουθώντας online «σεμινάρια» από στρατιωτικούς αξιωματούχους. Κάτι που ίσως εξηγεί γιατί πολλοί γονείς μάλλον δεν θα «πιέσουν» να ανοίξουν τα σχολεία σύντομα!

Ο Κώστας Μήλας είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, University of Liverpool