Κ. Χατζηδάκης: Παρουσιάζουμε την «επανάσταση της κοινής λογικής» για την εκπαίδευση

Κ. Χατζηδάκης: Παρουσιάζουμε την «επανάσταση της κοινής λογικής» για την εκπαίδευση

Τις αρχές που αποτελούν το θεμέλιο της προσπάθειας για την κατάρτιση του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία παρουσίασε μεταξύ άλλων ο Αντιπρόεδρος του κόμματος κ. Κωστής Χατζηδάκης.

Συγκεκριμένα ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε:

1. Η πρώτη αρχή είναι η εμπιστοσύνη

Εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, για να μπορούν να διαμορφώσουν ένα τμήμα του προγράμματος σπουδών ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και κάθε σχολείου και με βάση ανάλογες πρακτικές των πιο προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών.

Εμπιστοσύνη στους γονείς, για να συμμετέχουν ενεργότερα στη διοίκηση των σχολείων, αλλά και στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης.

Εμπιστοσύνη στα πανεπιστήμια να ανοίξουν τα φτερά τους και να προχωρήσουν χωρίς περιττούς γραφειοκρατικούς περιορισμούς. Γι' αυτό κάθε πανεπιστήμιο θα μπορεί να ορίζει δικές του βάσεις εισαγωγής φοιτητών στις σχολές. Αλλά και θα ενθαρρύνεται να προωθεί σε μεγάλη κλίμακα τη διασύνδεση με την παραγωγή, έτσι ώστε οι Έλληνες φοιτητές να έχουν περισσότερες ευκαιρίες στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

Θέλουμε να φύγουμε επιτέλους από το υπουργοκεντρικό μοντέλο στην παιδεία και να δώσουμε περισσότερη δύναμη στους ανθρώπους που έρχονται καθημερινά σε επαφή με τις ανάγκες της εκπαίδευσης και των παιδιών.

2. Η δεύτερη αρχή είναι η ποιότητα. Θέλουμε μια εκπαίδευση ποιοτική και αποτελεσματική. Και για να το πετύχουμε πρέπει να χρησιμοποιήσουμε εργαλεία που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί επαρκώς μέχρι τώρα.

Ένα τέτοιο εργαλείο είναι η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, των πανεπιστημίων, των εκπαιδευτικών. Με ευθύνη των Αρχών Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια, τη Δευτεροβάθμια και την Ανώτατη Εκπαίδευση. Αξιολόγηση που θα γίνεται αντικειμενικά και θα επιβραβεύει ηθικά και υλικά τους καλύτερους εκπαιδευτικούς, με ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη και τα καλύτερα πανεπιστήμια με αύξηση των πόρων που θα έχουν στη διάθεσή τους.

Δεν ξεχνάμε καθόλου και το τονίζω τις ρίζες μας, την ιστορία μας, τις παραδόσεις μας. Και τη σημασία που έχουν όλα αυτά τα μαθήματα στα σχολεία. Αλλά θα δώσουμε επίσης προτεραιότητα στην καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων. Όχι μόνο των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών. Συντονίζοντας τα εκπαιδευτικά προγράμματα με τις ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και προωθώντας μεγάλης κλίμακας προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε αυτόν τον τομέα. Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της τεχνολογικής επανάστασης, αυτές οι ικανότητες δεν είναι βασικό εφόδιο μόνο για την αγορά εργασίας, αλλά και για την καθημερινή ζωή των παιδιών.

Άλλη προϋπόθεση για ποιοτική εκπαίδευση είναι να μπει, επιτέλους, τέλος στην παπαγαλία. Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλει η καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων που μόλις ανέφερα. Αλλά και δράσεις που προάγουν την κριτική σκέψη και τη σύνθεση πληροφοριών, όπως είναι η τράπεζα θεμάτων, που μπορεί να προωθεί μια τέτοιου είδους αντίληψη σε πανελλαδική κλίμακα.

3. Η τρίτη αρχή είναι οι ίσες ευκαιρίες. Στη Νέα Δημοκρατία θέλουμε να χτίσουμε την Ελλάδα όπου κάθε Έλληνας και Ελληνίδα, ανεξαρτήτως του πού γεννήθηκε και πού πήγε σχολείο, θα έχει τη δυνατότητα να φτάσει όσο ψηλά θέλει, εάν έχει στόχους και δουλέψει με μεθοδικότητα και σεβασμό στους κανόνες για να τους πετύχει.
Σε αυτό το πλαίσιο φροντίζουμε ότι κανένα παιδί δεν θα μείνει εκτός παιδικού σταθμού. Για να μπορούν όλοι οι νέοι γονείς, ανεξαρτήτως εισοδήματος, να νιώθουν την ασφάλεια ότι τα παιδιά τους θα έχουν μέσα στη μέρα τη φροντίδα που χρειάζονται.

Επίσης, ξεκινάμε από την αρχή και τα αλλάζουμε όλα στην επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Με αναβάθμιση των σπουδών. Με νέα προγράμματα. Με σύνδεση με την παραγωγή και τις τοπικές επιχειρήσεις. Έτσι ώστε τα παιδιά μας να κατευθύνονται σε τομείς που τους παρέχουν ευκαιρίες, αντί να συνωθούνται για να αποκτήσουν ειδικότητες χωρίς μέλλον.
Ιδρύουμε ένα πρότυπο σχολείο σε κάθε νομό και σε κάθε μεγάλη διοικητική περιοχή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Για να μπορούν τα παιδιά των πιο φτωχών οικογενειών να αναπτύξουν στο έπακρο τις δυνατότητές τους και να μην νιώθουν παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Αυτή είναι η πραγματική κοινωνική πολιτική.

4. Η τέταρτη αρχή είναι το ασφαλές περιβάλλον. Δυστυχώς, εν έτει 2018 στην Ελλάδα της Ευρώπης οι γονείς ανησυχούν για τα παιδιά τους σε πολλά σχολεία. Και τα ίδια τα παιδιά αισθάνονται ανασφάλεια σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές, μέσα σε ένα πρωτοφανές κλίμα ανομίας. Αντιμετωπίζουμε το ζήτημα κατά προτεραιότητα.

Στα σχολεία ορίζουμε υπευθύνους κτηρίου που θα είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των σχολικών εγκαταστάσεων. Και ενισχύουμε τα μέτρα προστασίας στον περιβάλλοντα χώρο σχολείων στα οποία παρατηρείται αυξημένη εγκληματικότητα. Και δίνουμε τη βαρύτητα που πρέπει στη μεγάλη πληγή του bullying, εισάγοντας για πρώτη φορά τον «δάσκαλο ή καθηγητή εμπιστοσύνης» για τα παιδιά μας.

Στα πανεπιστήμια, προχωρούμε στην κατάργηση του ασύλου της ανομίας, ώστε να μπει τέλος σε αυτή την κατάσταση που ντροπιάζει τη χώρα μας και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια φοιτητών και καθηγητών. Μην ξεχνάμε ότι ο μόνος χώρος όπου δεν υπάρχει ελεύθερη διακίνηση ιδεών στην Ελλάδα είναι τα πανεπιστήμια. Ο ποινικός κώδικας θα εφαρμόζεται, πλέον, στα πανεπιστήμια. Ο δογματισμός μπαίνει στο περιθώριο. Η Ελλάδα γίνεται Ευρώπη και σε αυτό το θέμα.

5. Η πέμπτη αρχή είναι η ελευθερία

Για τα σχολεία, είναι δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας η κατάργηση όλων των διατάξεων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που βάζουν τα πόδια των εκπαιδευτικών και των γονιών στην ιδιωτική εκπαίδευση σε ένα παπούτσι. Όλων των ανελεύθερων και οπισθοδρομικών διατάξεων. Διότι είναι ανόητο το κράτος να φροντίζει κάθε λεπτομέρεια για τα παιδιά που πάνε στα ιδιωτικά σχολεία πριν απ' τους δασκάλους τους και πριν απ' τους γονείς τους. Είναι ανόητο να είμαστε η τελευταία σοβιετική δημοκρατία της Ευρώπης.

Προχωρώ με τη δέσμευσή μας στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης να αποκτήσουμε και στην Ελλάδα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Το λέμε, δυστυχώς, από τότε που ήμουν Γραμματέας της ΔΑΠ το 1988. Και είναι ντροπή του πολιτικού συστήματος ότι είμαστε η μόνη χώρα ουσιαστικά στον πλανήτη που δεν έχει ιδιωτικά πανεπιστήμια και εξορίζει τα παιδιά μας στο εξωτερικό.

Τρίτον, προτεραιότητα για μας αποτελεί η αξιοποίηση των δυνατοτήτων και του παρόντος Συντάγματος έτσι ώστε τα δημόσια πανεπιστήμια να έχουν ξενόγλωσσα τμήματα –προπτυχιακά και μεταπτυχιακά- για να μπορούμε να φέρουμε φοιτητές στην Ελλάδα από όλο τον κόσμο. Η εξωστρέφεια των πανεπιστημίων δημιουργεί οφέλη όχι μόνο για τα ίδια τα ιδρύματα, αλλά για ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία μας.