ΗΠΑ: Παρασημοφορήθηκε ο αστροφυσικός Δρ. Ερωτόκριτος Κατσαβουνίδης

Με τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικος της Ελληνικής Δημοκρατίας παρασημοφορήθηκε ο Δρ. Ερωτόκριτος Κατσαβουνίδης, καθηγητής και ερευνητής του Ινστιτούτου Αστροφυσικής και Διαστημικής Έρευνας του Πανεπιστημίου ΜΙΤ για την επιστημονική του προσφορά και την ενεργό του συμμετοχή στη διεθνή ερευνητική προσπάθεια εντοπισμού και μελέτης των βαρυτικών κυμάτων.

Ο διεθνούς φήμης αστροφυσικός συμμετείχε ενεργά από το 2000 στη συνεργασία LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) και στην ομάδα του καθηγητή Ράινερ Γουάις, που τιμήθηκε με το Νόμπελ Φυσικής 2017 για την ανακάλυψη των βαρυτικών κυμάτων όπως αυτά προβλέφθηκαν από την Γενική Θεωρία της Σχετικότητας που είχε διατυπώσει ο Αλμπερτ Αϊνστάιν προ 100 ετών.

Ο Δρ. Κατσαβουνίδης, στην ομιλία του, κατά την τελετή επίδοσης του παρασήμου, εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς την Ελληνική Πολιτεία «για την εξαιρετική αυτή τιμητική διάκριση», τονίζοντας ότι «αφετηρία της ακαδημαϊκής εξέλιξης ήταν το ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα οι καθηγητές του στο Τμήμα Φυσικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο που τον ενέπνευσαν από τα πρώτα του βήματα» πριν μεταπηδήσει στη συνέχεια και διακριθεί στα κορυφαία διεθνώς Τεχνολογικά Ινστιτούτα της Καλιφόρνιας (Cal Tech) και της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ).

Ο ερευνητής του ΜΙΤ δήλωσε ότι «το επίτευγμα αυτό των ανιχνευτών LIGO και η ικανότητα του ανθρώπου να παρατηρεί από εδώ και στο εξής το Σύμπαν, μέσω των βαρυτικών κυμάτων, παρομοιάζεται με το ξεκίνημα της παραδοσιακής αστρονομίας όταν ο Γαλιλαίος έστρεψε το τηλεσκόπιο του στον ουρανό και παρατήρησε το ηλιακό μας σύστημα 400 χρόνια πριν. Η επανάσταση στην εξερεύνηση και η γνώση για το Σύμπαν που θα φέρουν τα βαρυτικά κύματα και οι ανιχνευτές τους θα είναι εφάμιλλη αυτής που έφεραν τα τηλεσκόπια και οι ανακαλύψεις του Γαλιλαίου».

Πρόσθεσε δε ότι «αυτή η επανάσταση έχει ήδη ξεκινήσει και οι, μέχρι τώρα, ανακαλύψεις έχουν φωτίσει την γνώση μας για την γενική θεωρία της σχετικότητας, για το ρυθμό με το οποίο επεκτείνεται το σύμπαν, για το πως δημιουργούνται, εξελίσσονται και συγκρούονται μελανές οπές, καθώς και αστέρες νετρονίων, ενώ παράλληλα δίνονται απαντήσεις σε θεμελιώδη επιστημονικά ερωτήματα ως προς τον τρόπο σχηματισμού βαρέων μετάλλων στο Σύμπαν, συμπεριλαμβανομένων του χρυσού και της πλατίνας».

Ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στη Βοστώνη, κ. Στράτος Ευθυμίου, ο οποίος εκ μέρους της Ελληνικής Πολιτείας επέδωσε στον βραβευθέντα το παράσημο και το υπογεγραμμένο από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Δίπλωμα δήλωσε ότι «η παρασημοφόρηση ενός νέου λαμπρού ερευνητή, μέλους της εξέχουσας ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας της Βοστώνης, αποτελεί αναγνώριση της συμβολής του Δρ. Κατσαβουνίδη στην ιδιαιτέρως σημαντική για την ανθρωπότητα διεθνή ερευνητική προσπάθεια εντοπισμού των βαρυτικών κυμάτων και εξερεύνησης του διαστήματος. Εκπέμπει δε ένα ευρύτερο μήνυμα ενθάρρυνσης και αναγνώρισης της σπουδαίας δουλειάς των νεότερων γενεών Ελλήνων επιστημόνων, καθηγητών και ερευνητών που διαπρέπουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό».