Η υπόθεση του πρώην «Mr Nissan Renault» Κάρλος Γκοσν

Η υπόθεση του πρώην «Mr Nissan Renault» Κάρλος Γκοσν

Του Γιάννη Μαντζίκου

Η περίπτωση του Κάρλος Γκοσν, πρώην προέδρου των εταιρειών Nissan και Renault και αρχιτέκτονα της συμμαχίας αυτής, δείχνει εμφατικά το πώς η διεθνής οικονομία και πολιτική αλληλεπιδρά στο σημερινό περιβάλλον και πως παράλληλα συγκρούονται οι «εθνικές» κουλτούρες.

Ο Βραζιλιανογάλλος μάνατζερ κατηγορήθηκε ότι επί χρόνια απέκρυπτε από τις ιαπωνικές φορολογικές αρχές το πραγματικό ύψος των απολαβών του, ενώ καταχράστηκε χρήμα της εταιρείας. Ο ίδιος αρνείται τις κατηγορίες και υποστηρίζει πως η όλη υπόθεση έχει να κάνει με την προσπάθεια των Ιαπώνων να βάλουν φρένο στα σχέδιά του για πλήρη συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών.

Αυτός είναι ο λόγος σύμφωνα με την εφημερίδα Wall Street Journal που η Nissan έσπευσε από την πρώτη στιγμή της σύλληψης και ενώ ακόμη δεν είχαν δοθεί στη δημοσιότητα τα στοιχεία να στραφεί κατά του 65χρονου και να του δείξει την πόρτα της εξόδου.

Ενδεικτικό των παραπάνω είναι, ότι τον Μάρτιο του 2019, δημοσίευμα της ίδιας πηγής ανέφερε ότι η γαλλική κυβέρνηση ενεπλάκη άμεσα σε διαπραγματεύσεις με τη Nissan πιέζοντας για πλήρη συγχώνευση με τη Renault. Ωστόσο συνάντησε τη σθεναρή αντίσταση των Ιαπώνων αφού σύμφωνα με την παραπάνω πηγή «η Nissan είναι δυσαρεστημένη, καθώς ενώ παρουσιάζει υψηλότερες πωλήσεις οχημάτων παγκοσμίως, βλέπει τη Renault να έχει τον πρώτο λόγο στην μεταξύ τους συμμαχία». 

Οι Γάλλοι από την άλλη επισημαίνουν ότι η συμμαχία αυτή είναι που έσωσε την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία από τη χρεοκοπία πριν από 20 χρόνια, οπότε και ο Γκοσν βρέθηκε στο Τόκιο. 

Η αναταραχή συνεχίστηκε όταν τον Ιούνιο του 2019 κατά το διοικητικό συμβούλιο των εταίρων, οι Ιάπωνες έβαλαν στο στόχαστρο τον πρόεδρο της Renault, Ζαν Ντομινίκ Σενάρ, κατηγορώντας τον ότι αντί να προωθεί το συμφέρον της Nissan προωθεί μόνο εκείνο της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η ιαπωνική πλευρά επικαλέστηκε τις διαπραγματεύσεις για συγχώνευση των Renault- Νissan, όπως και ανεπιτυχή όπως απεδείχθη συγχώνευση των Renault - Fiat Chrysler. 

Στα παραπάνω αξίζει να προσθέσει κανείς την άποψη που έθεσε επί τάπητος τον Ιανουάριο του 2019, ο Ραμές Θακούρ στην εφημερίδα Japan Times. Ο Θακούρ, καθηγητής διεθνούς δικαίου και πρώην υψηλόβαθμος αξιωματούχος του ΟΗΕ, έγραφε ότι «η υπόθεση Γκοσν εξέθεσε το Ιαπωνικό σύστημα απονομής δικαιοσύνης απέναντι σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς στερείται τα βασικά στοιχεία του αγγλοσαξονικου, όπως την παρουσία δικηγόρου κατά την διάρκεια της ανάκρισης». Ένας από τους κορυφαίους ποινικολόγους της χώρας υποστήριξε χαρακτηριστικά ότι στην Ιαπωνία «όλοι είναι ένοχοι μέχρι να αποδειχθεί ότι είναι ένοχοι». 

Από την πλευρά της, η Nissan ανέφερε ότι η ίδια ανακάλυψε «πολυάριθμες πράξεις κακοδιαχείρισης εκ μέρους του Γκοσν, μέσω εμπεριστατωμένης και λεπτομερειακής εσωτερικής έρευνας» και αποφάσισε ότι δεν ήταν κατάλληλος να εκτελέσει τα καθήκοντά του  ως εκτελεστικό μέλος για αυτό και τον απομάκρυνε από όλα τα αξιώματα.

Παράλληλα τόνιζε πως η εσωτερική έρευνα ανέδειξε «αδιαμφισβήτητα αποδεικτικά στοιχεία για διάφορες παραβατικές πράξεις από τον Γκοσν, συμπεριλαμβανομένης της ανακριβούς δήλωσης της αποζημίωσής του και της υπεξαίρεσης  περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας για ίδιον όφελος». 

Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται ότι, η υπόθεση του Γκοσν, ο οποίος με μία κινηματογραφική απόδραση από την Ιαπωνία βρέθηκε στη Βηρυτό, έχει ακόμα πολλές «ακάλυπτες» πτυχές. 

AP Photo/Hussein Malla