Έρχονται τα λάστιχα αυτοκινήτων χωρίς αέρα

Έρχονται τα λάστιχα αυτοκινήτων χωρίς αέρα

Λάστιχα χωρίς αέρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του 2030, αλλά και για τα αυτόνομα – χωρίς οδηγό – οχήματα που θα κάνουν την εμφάνισή τους τα επόμενα χρόνια ετοιμάζει η Goodyear, η οποία πρόσφατα έδωσε στη δημοσιότητα ένα ενδιαφέρον βίντεο από τις δοκιμές ενός Tesla 3 με τα υπό εξέλιξη ελαστικά του τύπου αυτού.

Λάστιχα αυτοκινήτων χωρίς αέρα; Ακούγεται εξαιρετικά καλή είδηση, αφού η αντικατάσταση των κλασικών ελαστικών που όλοι γνωρίζουμε με αυτά, θα μας απάλλασσε από πολλές σκοτούρες. Γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι η ρύθμιση και η παρακολούθηση της πίεσης είναι ένα επιβεβλημένο για τον οδηγό καθήκον, ο οποίος εκτός των άλλων επιφορτίζεται με την αντικατάσταση του ελαστικού που για οποιονδήποτε λόγο χάσει τον αέρα του, με τη ρεζέρβα. Ενώ πέραν αυτού, λάστιχο χωρίς αέρα σημαίνει λάστιχο που δεν κλατάρει – με άλλα λόγια, μειωμένη πιθανότητα ατυχήματος.

Η ιδέα λοιπόν είναι καλή και φαίνεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχει αρχίσει να αρέσει σε κάποιους παραδοσιακούς κατασκευαστές ελαστικών όπως η Goodyear, που προχθές έδωσε στη δημοσιότητα ένα ενδιαφέρον βίντεο, στο οποίο βλέπουμε ένα Tesla 3 να εκτελεί διάφορους – κατά κανόνα απαιτητικούς - ελιγμούς στην πίστα δοκιμών της εταιρίας στο Akron. Στο πλαίσιο των τεστ στα οποία υποβλήθηκαν τα NPT ελαστικά (Non Pneumatic Tires) το Tesla 3 βρέθηκε να στρίβει – με επιτυχία - με ταχύτητες που άγγιζαν τα 90 km/h. Αξιολογήθηκε επίσης η συμπεριφορά των NPT τόσο κατά την επιτάχυνση, όσο και κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα.

Οι νέες αυτές δοκιμές έρχονται σε συνέχεια προηγούμενων, στο πλαίσιο των οποίων είχε αξιολογηθεί η αντοχή αυτών των ελαστικών που δεν χρειάζονται συντήρηση σε ταχύτητες μέχρι και 160 km/h. Τώρα πια, οι άνθρωποι της εταιρίας δείχνουν ιδιαίτερα αισιόδοξοι καθώς βρέθηκαν να διαπιστώνουν ότι τα NPT ελαστικά επιτρέπουν στο αυτοκίνητο όχι μόνο να κινηθεί με μεγάλες ταχύτητες, αλλά και να διατηρήσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά του.

Αντιλαμβάνεστε ότι σε ένα NPT ελαστικό, αντί να έχουμε την πίεση του αέρα να διατηρεί το λάστιχο φουσκωμένο-τεντωμένο, η δουλειά αυτή γίνεται από ένα σετ από ακτίνες που κρατούν τον τροχό αρκετά σταθερό, απορροφώντας και μέρος των δυνάμεων που αναπτύσσονται κατά την κίνηση του οχήματος (όπως συμβαίνει και με τα συμβατικά ελαστικά). Πάντως, παρακολουθώντας το βίντεο, βλέπουμε ότι τα λάστιχα αυτά - όταν πιέζονται κατά τους ελιγμούς - παραμορφώνονται με έναν μάλλον αφύσικο τρόπο, σε σύγκριση με τα παραδοσιακά ελαστικά.

Σημειώστε πως δεν είναι η πρώτη φορά που η μεγάλη αυτή εταιρία ασχολείται με τα λάστιχα χωρίς αέρα. Το καλοκαίρι η Goodyear είχε βρεθεί να δοκιμάζει τα NPT λάστιχά της σε ένα μικρό, αυτόνομο λεωφορείο στο Jacksonville.

Σημειώστε, επίσης, ότι τα ελαστικά χωρίς αέρα δεν είναι μια εντελώς νέα ιδέα. Παρόμοιες ιδέες δοκιμάζονταν ήδη από τη δεκαετία του 1930, ωστόσο έπρεπε να φτάσουμε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 για να αναλάβουν δράση εταιρίες όπως η Michelin που δούλεψαν πάνω σε σοβαρά πρωτότυπα. Ωστόσο, μόνο τα τελευταία χρόνια η ιδέα του NPT ελαστικού κατάφερε να τραβήξει την προσοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Γιατί παρόλο που οπτικά ένα «διαφανές» όπως μπορείτε να δείτε λάστιχο με ελαστικό σκελετό αντί για αέρα δεν είναι ότι καλύτερο με βάση την αισθητική του αυτοκινήτου, τα πλεονεκτήματα που προσφέρει είναι σημαντικά. Βεβαίως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, αφού η ιδέα αυτή θα πρέπει να εξελιχθεί περαιτέρω για να φτάσει τελικά να γίνει ένα προϊόν με μεγάλη διάρκεια ζωής που θα προσφέρει τουλάχιστον εφάμιλλα - σε σύγκριση με τα συμβατικά ελαστικά - δυναμικά χαρακτηριστικά στα αυτοκίνητα που θα τοποθετείται. Πάντως καμιά φορά τα πράγματα τρέχουν πιο γρήγορα απ’ ότι περιμένουμε. Έτσι, ενώ η Goodyear υπόσχεται να δώσει στους καταναλωτές την επιλογή του ελαστικού χωρίς αέρα το 2030, η Michelin σκοπεύει να κάνει κάτι αντίστοιχο αρκετά νωρίτερα, το 2024!