Εντείνονται οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα

Εντείνονται οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα

Το πρόβλημα των ελλείψεων σε βασικά είδη διατροφής έχει αρχίσει, πλέον, να είναι ορατό. Μάλιστα, θα αρχίσει να γίνεται πιο έντονο κατά τους επόμενους μήνες, με την αύξηση του τουρισμού και τη συστηματική λειτουργία όλο και περισσότερων επιχειρήσεων εστίασης και ξενοδοχειακών μονάδων, σε περίπτωση που δεν σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και δεν αποκατασταθεί η εφοδιαστική αλυσίδα.

Με το 25 και 30% των ξενοδοχειακών μονάδων να βρίσκεται σε λειτουργία λόγω του εσωτερικού τουρισμού την περίοδο του Πάσχα, αλλά και της έναρξης της τουριστικής σεζόν, τα πρώτα προβλήματα ελλείψεων έχουν αρχίζει να γίνονται αισθητά στις ξενοδοχειακές μονάδες.

Όπως, μάλιστα, είχε επισημάνει η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κυρία Χριστίνα Τετράδη, σε πρόσφατη συνέντευξή της στο Liberal εκτός από τις αυξήσεις στα κόστη πρώτων υλών και τροφίμων που έχουν φθάσει στο 50%, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ηλιέλαιο το οποίο από 14 ευρώ το δεκάκιλο έχει φθάσει στα 44, υπάρχει μεγάλη δυσκολία στο να βρουν οι επιχειρήσεις του κλάδου κοτόπουλο, μακαρόνια ή άλλα ζυμαρικά.

Προβληματισμοί στην εστίαση

Το πρόβλημα του ηλιελαίου, η τιμή του οποίου τους τελευταίους μήνες έχει τετραπλασιαστεί, λόγω της κατακόρυφης μείωσης προσφοράς από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα είχε οδηγήσει τους ιδιοκτήτες εστιατορίων, ταβερνών, ψητοπωλείων ακόμη και fast - food στη σκέψη να καταργήσουν από το μενού τους ορισμένα τηγανητά είδη, όπως τις πατάτες.

Ειδικά για την εστίαση, το μίγμα ελλείψεις, ακρίβεια, αύξηση κόστους είναι εκρηκτικό καθώς στα εστιατόρια η ζήτηση έχει περιοριστεί μόνο σε δύο μέρες την εβδομάδα, με τις κρατήσεις για τις ημέρες του Πάσχα, ήτοι Μ. Παρασκευή έως και Κυριακή του Πάσχα, να ήταν μειωμένες ακόμα και 50% σε ορισμένες περιπτώσεις. Αντίθετα, τα πολύ ακριβά εστιατόρια εμφανίζουν πιο περιορισμένες απώλειες στις κρατήσεις που έγιναν το Πάσχα, περί το 15%-20%.

Οι ταβέρνες και τα μεζεδοπωλεία καταγράφουν υψηλότερο ποσοστό απώλειας κρατήσεων, που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει το 50%, αναλόγως την περιοχή. «Η επαρχία εκτιμάται ότι θα καταγράψει μεγαλύτερη κινητικότητα την τουριστική περίοδο που ξεκινά τον Μάιο σε σχέση με την Αττική, ενώ η νησιωτική Ελλάδα αναμένει και εξωτερικό τουρισμό αυτή την περίοδο», αναφέρουν εκπρόσωποι της εστίασης, προσθέτοντας ότι «η εικόνα των κρατήσεων δεν σηματοδοτεί ακριβώς το πώς θα διαμορφωθεί τελικά η κατανάλωση, καθώς δεν προχωρούν όλοι σε κράτηση για μια έξοδο για φαγητό».

«Πλαφόν» στα ράφια των σούπερ - μάρκετ

Σε ό,τι αφορά στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ - μάρκετ, εδώ και έναν περίπου μήνα έχουν επιβάλει «πλαφόν» αγοράς τόσο στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, όσο και στα ράφια τους στο ηλιέλαια και τα άλευρα.

Μετά από τα προϊόντα αυτά, στον κατάλογο με τις πιθανές ελλείψεις, προστέθηκε και η ζάχαρη.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μεγάλες αλυσίδες έχουν πλαφόν στους καταναλωτές για αγορά έως 3 συσκευασιών προϊόντων αραβοσιτελαίου και ηλιέλαιου 1 lt ή 2 lt, ανεξαρτήτως μάρκας. Μέχρι 2 τεμάχια σπορέλαιου 5 lt, ανεξαρτήτως μάρκας και μέχρι 3 τεμάχια στα άλευρα για όλους τους τύπους.

Σε δύσκολη θέση οι αλευροβιομηχανίες

Σε ό,τι αφορά τις παραγωγικές και μεταποιητικές μονάδες το μεγαλύτερο πρόβλημα ελλείψεων, όπως προαναφέρθηκε, που οφείλεται στον πόλεμο Ρωσίας - Ουκρανίας, αφορά τις αλευροβιομηχανίες.

Έως τώρα, έχουν κάποια αποθέματα και διατηρείται η τροφοδοσία τους από ισχύοντα συμβόλαια, ενώ εκτιμάται πως θα αναγκαστούν να πληρώσουν τις πρώτες ύλες σε αρκετά ακριβότερες τιμές, αλλά οι νέες συμφωνίες προμήθειας θα αφορούν μικρότερο διάστημα λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας που υπάρχει στην παγκόσμια αγορά.

Οι προμηθευτές στην παγκόσμια αγορά αρνούνται, πλέον, να συμφωνήσουν σε  μακροπρόθεσμα συμβόλαια διάθεσης των προϊόντων τους. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει μειώσει τις διαθέσιμες ποσότητες στην παγκόσμια αγορά και έχει εκτοξεύσει τις τιμές στο σιτάρι πάνω από 80% συγκριτικά με πέρυσι. Κανείς δεν γνωρίζει το ύψος στο οποίο θα βρίσκονται οι τιμές τους επόμενους μήνες αλλά και το αν θα υπάρχει επάρκεια στην αγορά.

Υπενθυμίζεται ότι προ διμήνου, περίπου όταν ξέσπασε ο πόλεμος Ρωσίας - Ουκρανίας, οι τρεις μεγάλες εισηγμένες αλευροβιομηχανίες, οι Μύλοι Κεπενού, οι Κυλινδρόμυλοι Σαραντόπουλου και οι Μύλοι Λούλη, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ανέφεραν ότι παρακολουθούν διαρκώς τις εξελίξεις, προκειμένου να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για αντιμετωπιστούν τυχόν επιπτώσεις στις τιμές αγοράς, καθώς και στη ροή προμηθειών