Είναι αρκετός ένας κινητήρας για τη γκάμα ενός SUV όπως το Qashqai;

Είναι αρκετός ένας κινητήρας για τη γκάμα ενός SUV όπως το Qashqai;

Η είδηση ότι το νέο Nissan Qashqai λέει αντίο στον ντίζελ ήταν γνωστή λίγους μήνες πριν από το επίσημο λανσάρισμα του νέου μοντέλου δημιουργώντας ανάμεικτα συναισθήματα. Επρόκειτο επί της ουσίας για αναγκαστική επιλογή, λόγω των απαιτήσεων των προδιαγραφών ρύπων και της εισαγωγής του γνωστού WLTP, που φάνηκε να δημιουργεί κάποιο κενό στη γκάμα του δημοφιλούς SUV. Ωστόσο οι Ιάπωνες φρόντισαν να τοποθετήσουν στο νέο τους μοντέλο τον πολλά υποσχόμενο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.3 DiG-T, με ήπια υβριδική τεχνολογία 12V.

Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι έχουμε έναν βενζινοκινητήρα, αλλά σε δύο εκδόσεις: στη βασική που συνδυάζεται με ένα πολύ εύχρηστο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και αποδίδει την καθόλα σεβαστή και απολύτως επαρκή ισχύ των 140 ίππων και στην έκδοση αυξημένης ισχύος που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης (CVT) και προσφέρει άλλους 18 ίππους στον οδηγό του, ανεβάζοντας το σύνολο στους 158 ίππους. Και είναι ο κινητήρας τον 140 ίππων αυτός, που αξιοποιώντας την υποβοήθηση του μικρού ηλεκτροκινητήρα, καταφέρνει να κατεβάσει την τυποποιημένη κατανάλωση μέχρι τα 6,4 λίτρα/100 χλμ. φιλοδοξώντας να υποκαταστήσει τον πετρελαιοκινητήρα που περιλαμβανόταν στη γκάμα του προηγούμενου Qashqai.

Δεν ανήκουμε στους πολέμιους του ντίζελ, αλλά στους λάτρεις του. Θεωρούμε, μάλιστα, ότι οι κινητήρες αυτοί, που βασίζονται σε αρχή λειτουργίας που κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ο Rudolf Diesel το 1892, είναι ιδιαίτερα κατάλληλοι για τοποθέτηση σε αυτοκίνητα όπως τα SUV, στο DNA των οποίων ενυπάρχει η έννοια του ταξιδιού. Και, βεβαίως, δεν είμαστε εμείς αυτοί που ανακάλυψαν τον τροχό. Το μυστικό είναι κοινό – οι πετρελαιοκινητήρες καταναλώνουν μικρότερες ποσότητες καυσίμου, το οποίο μάλιστα κοστίζει και λιγότερο από τη βενζίνη – γι αυτό άλλωστε στο παρελθόν οι αγοραστές SUV που επέλεγαν την πετρελαιοκίνητη έκδοση αντί της βενζινοκίνητης δεν ήταν καθόλου λίγοι.

Οδηγώντας όμως το νέο Nissan Qashqai, καταφέραμε να ταξιδέψουμε – σεβόμενοι τα όρια ταχύτητας – με κατανάλωση που κυμάνθηκε μεταξύ 6,5 και 7,0 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα. Και αυτό δεν είναι μικρή υπόθεση για ένα SUV που εκ των πραγμάτων, λόγω της μεγαλύτερης μετωπικής του επιφάνειας (σε σχέση με ένα απλό, «χαμηλό» ΙΧ) πληρώνει βαρύ φόρο στο βωμό της αεροδυναμικής αντίστασης. Ενώ οφείλουμε να σημειώσουμε ότι το ταξίδι μας ήταν ιδιαίτερα άνετο και αθόρυβο – και όπως όλοι γνωρίζουμε αυτό έχει να κάνει και με την ηχομόνωση, αλλά και με το χαμηλότερο επίπεδο θορύβου που χαρακτηρίζει τους βενζινοκινητήρες σε σχέση με τους ντίζελ.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και το ότι η υποβοήθηση που προσφέρει αθόρυβα ο ηλεκτροκινητήρας είναι κάτι που το εισπράττει ο οδηγός κάθε φορά που θα θελήσει να επιταχύνει – ιδιαίτερα από χαμηλή ταχύτητα. Ιδιαίτερα αισθητή γίνεται αυτή η επιτάχυνση σε επαρχιακούς δρόμους, ωστόσο και στο καθημερινό σταμάτα ξεκίνα, η ήπια υβριδική τεχνολογία του Nissan Qashqai τη δουλειά της την κάνει. Βλέπετε, κατά την επιτάχυνση μεταξύ 20 km/h και 110 km/h η ενέργεια της μπαταρίας ιόντων λιθίου προσφέρει επιπλέον ροπή 6,0 Nm, για χρονικό διάστημα έως και 20 δευτερολέπτων- κάτι που βοηθά στη μείωση του φορτίου του βενζινοκινητήρα.

Ο οδηγός λοιπόν ποτέ δεν νιώθει ξεκρέμαστος -αντίθετα αισθάνεται ότι οδηγεί κάτι πολύ πιο ανάλαφρο, αφού το νέο Nissan Qashqai επιταχύνει με χαρακτηριστική ευκολία – μεγαλύτερη από αυτήν που αφήνουν να εννοηθεί τα 12,2’’ για τα 0-100 km/h – και επιτυγχάνει με επίσης μεγάλη ευκολία την τελική ταχύτητα των 188 km/h.

Για το τέλος αφήσαμε μια είδηση που αφορά ένα ακόμα βήμα προς την ηλεκτροκίνηση και τη μαμά εταιρία, τη Nissan, και για το Qashqai. Σημειώστε, λοιπόν, ότι σε λίγο καιρό στη γκάμα του νέου μοντέλου θα έρθει να προστεθεί μία έκδοση εφοδιασμένη με το υβριδικό – ηλεκτρικό σύστημα σειριακής λειτουργίας E-Power, που κάνει θραύση στην Ιαπωνία τοποθετημένο σε άλλα μοντέλα της Nissan.

Πρόκειται για ένα σύστημα κίνησης το οποίο θα διαθέτει βενζινοκινητήρα μεταβλητής συμπίεσης, ισχύος 157 PS, ο οποίος όμως δεν θα χρησιμοποιείται για να κινεί τους τροχούς, αλλά μία γεννήτρια, η οποία τροφοδοτεί με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα 140 kW, που τελικώς κινεί τους τροχούς. Και το μυστικό της επιτυχίας του E-Power της Nissan βρίσκεται στο ότι ο βενζινοκινητήρας λειτουργεί σε εκείνες τις στροφές που είναι πιο αποδοτικός, γεγονός που ρίχνει τις εκπομπές CO2 σε τέτοιο σημείο, που το Qashqai πολύ εύκολα θα καταφέρει να επωφεληθεί από τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Αυτό, όμως, όπως είπαμε θα συμβεί σε λίγο καιρό.