Δεν υπάρχουν κεφάλαια για τις διασυνδέσεις ηλεκτρισμού

Δεν υπάρχουν κεφάλαια για τις διασυνδέσεις ηλεκτρισμού

Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Η αδυναμία εξεύρεσης χρηματοδότησης αποτελεί αυτή τη στιγμή το νούμερο ένα πρόβλημα πανευρωπαϊκά, για την ολοκλήρωση διασυνδετήριων δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μεγαλύτερη αξιοποίηση των ΑΠΕ και την ομαλή ενεργειακή μετάβαση ως το 2030. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το 1/3 των έργων που έχουν συμπεριληφθεί στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSOE (ο ευρωπαίος διαχειριστής της μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας) να παρουσιάζουν καθυστέρηση.

Η Ελλάδα συμμετέχει στο πρόγραμμα αυτό με δύο μόλις έργα, τα οποία χαρακτηρίζονται, επίσης, από καθυστέρηση. Πρόκειται για τη δεύτερη ηλεκτρική γραμμή μεταξύ Ελλάδος-Βουλγαρίας και τη γραμμή μεταφοράς μεταξύ του ΚΥΤ Φιλίππων Καβάλας και του ΚΥΤ Λαγκαδά Θεσσαλονίκης.

Έτσι, ενώ οι εθνικοί Διαχειριστές της Μεταφοράς (στην περίπτωση μας, ο ΑΔΜΗΕ) σχεδιάζουν να δαπανήσουν περί τα 150 δισ. ευρώ για νέα δίκτυα, με βάση το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του ENTSOE, τα χρήματα αυτά κυριολεκτικά παραμένουν στα χαρτιά, εξαιτίας της έλλειψης κεφαλαίων, αλλά και της περιορισμένης δημόσιας συγκατάθεσης για τα projects, γεγονός που αποτελεί το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα των καθυστερήσεων στην προώθηση της κατασκευής τους.

Πρόσφατα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τάχθηκε υπέρ του στόχου της διασύνδεσης των ηλεκτρικών δικτύων στην επικράτεια της Ευρώπης σε ποσοστό 10% ως τις 2020. Χαιρετίζοντας τη σχετική αναφορά ο ENTSOE μιλά για «σωστό μήνυμα», στη λογική ότι «μόνον ένα περισσότερο διασυνδεδεμένο ηλεκτρικό σύστημα μπορεί να κάνει εφικτή την τροφοδότηση της ηλεκτρικής αγοράς κατά 40% από ΑΠΕ ως το 2020».

Τα ελληνικά έργα

Το πρώτο έργο ελληνικού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνεται στο 10ετές πρόγραμμα του ENTSOE και το οποίο αναμένεται να ενισχύσει την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος-Βουλγαρίας είναι η δεύτερη γραμμή μεταφοράς, 130 χλμ, μεταξύ Νέας Σάντας Κιλκίς και Maritsa, εκ των οποίων τα 30 χλμ επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για γραμμή μεταφοράς 400 KV, που έχει επανενταχθεί στο νέο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για το 2015-2024 και, παράλληλα, έχει και σφραγίδα PCI (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος). Ο ENTSOE σημειώνει ότι η καθυστέρηση που παρατηρείται στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου οφείλεται στην απουσία χρηματοδοτικών κεφαλαίων.

Το δεύτερο έργο είναι η γραμμή μεταφοράς 400 KV, με ηλεκτρικό διπλό καλώδιο 110 χλμ, μεταξύ του ΚΥΤ Φιλίππων Καβάλας και ΚΥΤ Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. Η προκήρυξη του έργου είχε δημοσιευθεί το 2013, με εκτιμώμενο κόστος 33 εκατ. ευρώ. Ο λόγος που έχει μείνει πίσω, σύμφωνα με τον ENTSOE,  είναι καθυστερήσεις στην απαλλοτρίωση γης και την αδειοδοτική διαδικασία. Κι αυτό το έργο συμπεριλαμβάνεται στα έργα μεταφοράς  που σκοπεύει να προωθήσει ο ΑΔΜΗΕ μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Τι προτείνει ο ENTSOE

Με δεδομένη τη σημασία που αποδίδει στις διασυνδέσεις ο ENTSOE, θεωρεί ότι για να αλλάξει το τοπίο σε ό,τι έχει να κάνει με τις καθυστερήσεις θα πρέπει να υπάρξει ένα αποτελεσματικό νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα συγκεκριμένα έργα που περιλαμβάνονται στο 10ετές πρόγραμμα του, σε συνδυασμό με την ταχύτερη αδειοδότηση των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος. Σχεδιάζει, επίσης, να προτείνει στην Κομισιόν να υιοθετήσει στόχους για τις αναγκαίες υποδομές, με γνώμονα τις ανάγκες της ηλεκτρικής αγοράς και του Συστήματος σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης. Σε αυτό το πλαίσιο, υπογραμμίζει ότι αυτό που έχει σημασία δεν είναι μόνον οι διασυνδέσεις, αλλά όλες οι υποδομές της μεταφοράς, πράγμα που σημαίνει ότι ενθαρρύνει αποφασιστικά και τα αντίστοιχα έργα σε εθνικό επίπεδο.