Χιλιάδες οι επιτυχόντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βαθμό κάτω από τη βάση

Χιλιάδες οι επιτυχόντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βαθμό κάτω από τη βάση

Οι μεσαίες βαθμολογίες έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τον χάρτη των επιδόσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις και αυτό δημιουργεί πολλά παράδοξα στις βάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ακόμη και μεταξύ των ίδιων πανεπιστημιακών τμημάτων ανάμεσα σε Αθήνα και περιφέρεια, η οποία συγκεντρώνει ελάχιστες προτιμήσεις λόγω της κρίσης. Ενδεικτικό το παράδειγμα στο Μαθηματικό της Αθήνας όπου η βάση είναι 15.152 μόρια ενώ στη Σάμο 10.088!

«Ποτέ δεν είχαμε τέτοιου είδους αποκλίσεις, υπάρχουν ανεξήγητες διακυμάνσεις. Είχαμε πολλά βαθμολογικά παράδοξα τα οποία οφείλονται κυρίως σε τρεις λόγους: Στη ζήτηση των παιδαγωγικών τμημάτων από όλα τα επιστημονικά πεδία, στη δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου Δυτ. Αττικής που αύξησε τη ζήτηση των τμημάτων που ανήκαν στα ΤΕΙ, και στην εμφανή πλέον αποστροφή των υποψηφίων σε περιφερειακά άλλοτε κραταιά τμήματα, όπως π.χ. των Μαθηματικών και των Φιλολογιών», αναφέρει ο εκπαιδευτικός αναλυτής Γιώργος Χατζητέγας, στον «Φιλελεύθερο».

Είναι, μάλιστα, ενδεικτικό ότι περίπου 25.000 υποψήφιοι περνούν το κατώφλι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με βαθμολογία κάτω από τη βάση.

«Εκείνο που μας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι οι καλοί γίνονται καλύτεροι και οι μέτριοι έχουν χειρότερες επιδόσεις. Υπάρχει ένα βαθμολογικό χάσμα, που έχει οδηγήσει σχεδόν στην εξαφάνιση των μεσαίων βαθμολογιών», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας. Στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη παρατηρούνται μικρές αλλά σαφώς ανοδικές τάσεις, ενώ στην περιφέρεια υπάρχουν πτωτικές. Παρά το γεγονός ότι τα θέματα ήταν ευκολότερα για την πρόσβαση στις οικονομικές σχολές, αυτό μεταφράστηκε σε άνοδο των βάσεων για τις περιζήτητες οικονομικές σχολές, ενώ αντίστοιχα οδήγησε σε πτώση των βάσεων στα περιφερειακά τμήματα - δηλαδή, οι καλοί έγραψαν καλύτερα και οι μέτριοι μετριότερα.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί είναι ότι επτά στους δέκα υποψήφιους πέτυχαν στις φετινές πανελλαδικές. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, για την ακαδημαϊκή χρονιά 2018-19, εισήχθησαν συνολικά στα πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στα ΤΕΙ, στις στρατιωτικές και αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής και του Εμπορικού Ναυτικού 77.510 υποψήφιοι. Ο αντίστοιχος αριθμός το 2017 ήταν 74.511.

O συνολικός αριθμός των υποψηφίων για επιλογή φέτος ανήλθε σε 104.780, εκ των οποίων 93.506 από τα ΓΕΛ και 11.274 από τα ΕΠΑΛ, ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος συνολικός αριθμός υποψηφίων ήταν 106.464.

Υπάρχει κατάρρευση σχολών, όπως οι Φιλοσοφικές και οι Φυσικομαθηματικές στην περιφέρεια. Τα τμήματα Πληροφορικής διατηρούν σταθερές τις βάσεις τους και μέσα στην κρίση παραμένει σημαντική η ζήτηση αυτών των σχολών.
Υπενθυμίζεται ότι συνολικά για το 2018 οι θέσεις των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ και ΤΕΙ) είναι 74.692, ενώ για το 2017 ήταν 70.726. Ο αριθμός εισακτέων έμεινε σταθερός στις Ιατρικές Σχολές, ενώ μειώθηκε στις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες.

Παράλληλα, αυξήθηκε κατά 6% στα υπόλοιπα τμήματα, ενώ σε συγκεκριμένα τμήματα (Ναυτιλιακά, Πληροφορικής, Τουριστικά, Ψυχολογίας, Γεωπονίας, Χημείας κ.λπ.) αυξήθηκαν κατά 12,5%. Αναμενόμενη αλλά τεχνητή χαρακτηρίζεται η άνοδος των Παιδαγωγικών Σχολών. Εκτέθηκαν σε μεγαλύτερη ζήτηση φέτος και μοιραία οι βάσεις τους ανέβηκαν θεαματικά καθώς υπήρχε πρόσβαση από όλα τα επιστημονικά πεδία.

«Δεν αποτυπώνει την πραγματική στροφή είναι τεχνικό το ζήτημα καθώς μέχρι πέρυσι τα παιδαγωγικά ήταν απομονωμένα σε ένα επιστημονικό πεδίο και έπρεπε να δώσει πρόσθετο πέμπτο μάθημα και μάλιστα «ανάποδο» με τον προσανατολισμό του π.χ.αν ήταν στη θετική κατεύθυνση έπρεπε να δώσει ιστορία »αναφέρει ο κ Γιώργος Χατζητέγας.