7ος χρόνος, ημέρα 2058η
Κυριακή, 20 Ιουνίου 2021

Black Box: Το άγχος της Φώφης και το πείραμα… Γιαννίτση

Το 2001 η χώρα ίσως είχε σωθεί. Τουλάχιστον το ασφαλιστικό που αποτέλεσε και ένα μια από τις βαθύτερες πληγές που οδήγησαν για χώρα την οικονομία στην εντατική. Όμως το… πείραμα Γιαννίτση απέτυχε, δεχόμενο εκ των έσω δολιοφθορά. Τότε που τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ όχι μόνο γύρισαν την πλάτη αλλά ναρκοθέτησαν τη μεταρρύθμιση υπό το φόβο των εργατοπατέρων που το ίδιο το κόμμα είχε εκθρέψει.

Σήμερα τη σκυτάλη παίρνει η Φώφη Γεννηματά που κατεβάζει στους δρόμους το ΚΙΝΑΛ, αυτή τη φορά με αφορμή την εργασιακή μεταρρύθμιση Χατζηδάκη, υπό την πίεση και των επαγγελματιών συνδικαλιστών που έχουν παραμείνει στο κόμμα.

Σε μια προσπάθεια να πάρει και τη ρελάνς από την 6η Μαΐου, όταν ο Αλέξης Τσίπρας είχε κατέβει στην πορεία διαμαρτυρίας της ΑΔΕΔΥ για το εργασιακό νομοσχέδιο, η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ εμφανίζεται επίσης έτοιμη να ηγηθεί κλιμακίου του κόμματος, το οποίο θα διατρανώσει την αντίθεσή του στο εργασιακό νομοσχέδιο.

Ναι, στην ίδια μεταρρύθμιση που επιχειρεί να βάλει τάξη στις συνδικαλιστικές οργανώσεις και στον τρόπο με τον οποίο αποφασίζονται οι απεργίες μέσα από οργανωμένες μειοψηφίες.

Είναι βέβαιο πως η κ. Γεννηματά δεν ακούει τις δημοσκοπήσεις και τις φωνές των ψηφοφόρων που ζητούν αλλαγή πορείας ώστε το ΚΙΝΑΛ να μην μετατραπεί σε παρακολούθημα του ΣΥΡΙΖΑ.

Το πάθημα με το ασφαλιστικό Γιαννίτση δεν έγινε μάθημα στο ΠΑΣΟΚ. Και το εργασιακό, που αν μη τι άλλο με τα λάθη και τα σωστά του, επιχειρεί μια σημαντική παρέμβαση με γνώμονα τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται μετά και την πανδημία, θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος εργαζομένων και επιχειρήσεων.

Η αντιπολίτευση αυτό το ρόλο έχει. Να προτείνει βελτιώσεις και διορθώσεις. Όχι να βγάζει άναρθρες κραυγές από το πεζοδρόμιο.

---

Δεν είναι εύκολη απόφαση για μια ελληνική τράπεζα όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση της Alpha Bank με παραδοσιακή παρουσία στην αγορά της Αλβανίας, να δρομολογεί μετά από τόσα χρόνια την αποχώρησή της θυγατρική της. Όπως είναι εξίσου δύσκολο για τις περίπου 460 μεγάλες και μικρές ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν δραστηριότητα στη γειτονική χώρα να χάσουν την τελευταία ελληνική τράπεζα η οποία είχε διατηρήσει ενεργή δραστηριότητα κατά τα μνημονιακά χρόνια, όταν η μία μετά την άλλη οι μεγάλες εγχώριες τράπεζες εξωθούνταν να αποχωρήσουν από τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή σύμφωνα με τις επιταγές του  ESM.

Προφανώς, όμως, και το κλείσιμο της θυγατρικής της Alpha στην Αλβανία, βασίζεται σε επιχειρηματικά και οικονομικά κριτήρια που εκ των πραγμάτων την καθιστούν απαραίτητη, ακόμη κι αν η εκεί δραστηριότητά της είναι οριακά κερδοφόρα, πλην όμως δημιουργεί κόστη και αυξάνει το ρίσκο των κεφαλαίων της.

Στις αρχές του μήνα η Ένωση Ελληνικών Επιχειρήσεων Αλβανίας έστειλε επιστολή στο διπλωματικό γραφείο του Πρωθυπουργού και την πρέσβη κυρία Ελένη Σουρανή, ζητώντας την παρέμβασή της στην Alpha Bank ώστε ακόμη και αν δεν ανακαλέσει την απόφασή της, τουλάχιστον να την αναστείλει για δύο χρόνια, ή εναλλακτικά να προταθεί σε άλλες ελληνικές τράπεζες να εξετάσουν την εξαγορά των δραστηριοτήτων.

Οι πληροφορίες της στήλης λένε πως για τον σχεδιασμό της τράπεζας έχουν επίσης ενημερωθεί από την ίδια την Alpha οι ευρωπαϊκές και ελληνικές εποπτικές αρχές όπως και η κυβέρνηση. Κι αν θα διακινδυνεύαμε μια πρόβλεψη είναι πως δύσκολα θα πειστεί να ανακαλέσει την απόφασή της.

Σε κάθε περίπτωση το γεγονός πως η Alpha Bank επέλεξε στρατηγικά να εστιάσει την ανάπτυξη της κυρίως στην Ελλάδα, επενδύοντας στην προσδοκία δυναμικής ανάκαμψης της οικονομίας , δεν σημαίνει ότι δεν θα συνεχίσει να στηρίζει τους πελάτες της που εξακολουθούν να έχουν συναλλαγές στην Αλβανία. Εξ ου και κατά πληροφορίες έχουν ήδη υπάρξει απευθείας συνεννοήσεις με στρατηγικούς πελάτες της τράπεζας ώστε να διασφαλιστούν τα συμφέροντα και η επιχειρησιακή συνέχεια των εταιρειών που δραστηριοποιούνται εκεί.

---

Ο τραπεζικός κλάδος στη χώρα μας ανασυντάσσεται και σταδιακά περνάει στην ανάπτυξη, μετά από μια δεκαετία αποεπένδυσης στον κλάδο απόρροια της οικονομικής κρίσης της περασμένης δεκαετίας. Η Ελλάδα αποτελεί πλέον ένα success story που συμπαρασύρει και τις τράπεζες, με την Autonomous να κάνει λόγο για σημαντική αύξηση του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας και rebound από την ύφεση που καταγράφηκε ελέω πανδημίας. Όπως αναφέρει σε report της η γνωστή εταιρεία, η Τράπεζα Πειραιώς θα μπορούσε να προχωρήσει σε εκδόσεις έως 900 εκατ. ευρώ φέτος. Εκτός του ομολόγου 600 εκατ. ευρώ, που όπως φαίνεται θα έχει ζήτηση, η τράπεζα θα μπορούσε να εκδώσει μέσα στον χρόνο επιπρόσθετα 300 εκατ. ευρώ MREL. 

Η διοίκηση της τράπεζας βασίζεται στο γεγονός πως τα εξυπηρετούμενα δάνεια θα αυξηθούν και όσα βρίσκονται σε μορατόρια δεν θα επιδεινωθούν περισσότερο, από τις προβλέψεις της διοίκησης του τραπεζικού ιδρύματος. Απόρροια της έκδοσης του ομολόγου είναι η ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας της τράπεζας κατά 1,4 μονάδες και στόχος της είναι η μείωση κατά 18 δισ. ευρώ των NPEs στη χρήση του 2021, επομένως το ομόλογο πρέπει να εκδοθεί μέσα στο τρέχον έτος. 

Η αλλαγή των 18 δισ. ευρώ των NPEs από τον ισολογισμό της τράπεζας εκτιμάται σε 40 μονάδες βάσεις κεφαλαίου για κάθε 1 δισ. ευρώ και σε αυτό τον σκοπό συμβάλλουν τα προγράμματα Phoenix και Vega (περίπου 7 δισ. ευρώ), Sunrise 1 (περίπου 7 δισ. ευρώ) και Sunrise 2 (περίπου 4 δισ. ευρώ). Το σύνολο του προγράμματος Sunrise αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2022, ενώ με αυτό τον τρόπο η Τράπεζα Πειραιώς θα πάει στον δείκτη Texas από 135% στο τέλος του 2020 στο 60% και θα φτάσει τις τράπεζες Εθνική, Eurobank και Τράπεζα Κύπρου. Η οργανική κερδοφορία της τράπεζας αναμένεται να είναι πολύ υψηλά, γεγονός που θα καλύψει τη μεταφορά άλλων 3 δισ. ευρώ NPEs, ενώ θα καλύψει και τις κεφαλαιακές ανάγκες που θα προκύψουν από τα ΔΠΧΑ 9, τα οποία αναμένεται να απορροφήσουν από 400 εκατ.ευρώ το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.

---

Στενό αναμένεται να είναι στο εξής το φλερτ της EOS Capital με τον όμιλο Πλαίσιο. Και εξηγούμαστε: Ο επικεφαλής του fund Απόστολος Ταμβακάκης αναλαμβάνει αντιπρόεδρος στον όμιλο, με τον ίδιο να μην μπορεί να έχει μετοχική σχέση με την εταιρεία, ως ανεξάρτητο μέλος. Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές όλα είναι ανοιχτά για ενδεχόμενη στο μέλλον επένδυση του fund στον όμιλο Γεράρδου. Όπως είπε ο πατριάρχης της εισηγμένης, Γιώργος Γεράρδος «η εμπειρία του Απόστολου θα συμβάλλει στο να δούμε με άλλη οπτική το σχέδιο για την ανάπτυξη της εταιρείας, τώρα που εκείνη αναπτύσσεται ταχέως».

Σημειώνεται πως εκτός από τον Απόστολο Ταμβακάκη δύο παλιοί γνώριμοι μπαίνουν στο ΔΣ της εταιρείας.

Πρόκειται για τον Κώστα Μητρόπουλο, πρώην Πρόεδρο της Attica Bank και CEO του ΤΑΙΠΕΔ και τον Αλέξη Πιλάβιο, Μη Εκτελεστικό Πρόεδρο της Alpha Asset Management και πρώην πρόεδρο της Επιιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

 Οι τρεις νέες προσθήκες θα αποτελέσουν και την Επιτροπή Ελέγχου της εταιρείας, ενώ ο Κώστας Γεράρδος αναλαμβάνει θέση CEO και ο Γιώργος Γεράρδος τη θέση του Προέδρου του ΔΣ.

Όπως φαίνεται η εταιρεία αλλάζει εταιρική διακυβέρνηση με στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξής της και τη δημιουργία μεγαλύτερου κέρδους στους μετόχους της.  Σε άλλα νέα η εταιρεία όπως αναφέρθηκε στη χθεσινή ΓΣ εξαγοράζει εγκαταστάσεις logistics της Ακρίτας στη Μαγούλα, δίπλα στην αποθήκη που ήδη λειτουργεί ο όμιλος Πλαίσιο. Πρόκειται για εγκαταστάσεις 6.350 τ.μ. σε έκταση 16 στρεμμάτων και το ποσό της εξαγοράς αγγίζει τα 2,9 εκατ.ευρώ.

---

Λίγο το αυξημένο ενδιαφέρον για ακίνητα στη Μύκονο, λίγο η αύξηση των αντικειμενικών που εκτινάσσονται στο «νησί των Ανέμων» οδηγεί επιχειρηματίες και ιδιώτες στα πωλητήρια. Έτσι λοιπόν η βίλα Mykonian Grand Blue κοντά στη χώρα της Μυκόνου με εμβαδόν 595 τ.μ. πωλείται  για 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι τιμές στο νησί φτάνουν έως και 20.000 ευρώ ανά τετραγωνικό.

---

Αύξηση των οικονομικών της μεγεθών επέτυχε η Efood, καθώς το online delivery αυξήθηκε κατά 50% το 2020 συγκριτικά με το 2019, με τον τζίρο στη χώρα μας να αγγίζει τα 64,4 εκατ.ευρώ από 43,1 εκατ. ευρώ το 2019. Η αύξηση των εσόδων από προμήθειες ήταν σημαντική, ενώ στόχος της εταιρείας είναι η αύξηση των συνεργαζόμενων καταστημάτων (από περίπου 13.000 σήμερα) και η επέκταση σε νέες περιοχές εκτός Αττικής. Ειδικότερα τα έσοδα από υπηρεσίες προώθησης των συνεργαζόμενων καταστημάτων ανήλθαν σε 5,3 εκατ. ευρώ και τα έσοδα από τις πιστωτικές κάρτες που χρεώνονται στα συνεργαζόμενα καταστήματα έφεραν έσοδα 4,2 εκατ. ευρώ, από 2 εκατ. ευρώ το 2019. Η κερδοφορία της εταιρείας αυξήθηκε στα 21,4 εκατ. ευρώ από 16,8 εκατ. ευρώ.

---

Παραμένοντας στο food industry ικανοποιητικά είναι τα αποτελέσματα της Καφεκοπτεία Λουμίδη από το μέτωπο των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Η εταιρεία προχώρησε το 2020 στο λανσάρισμα του δικού της e - shop με τις παραγγελίες να ξεπερνούν τις 13.000, ενώ έχουν καταγραφεί περισσότερες από 380.000 επισκέψεις καταναλωτών στο eshop της εταιρείας. Στόχος της ιστορικής εταιρείας είναι να αυξήσει τους καταναλωτές που μπαίνουν στο ηλεκτρονικό της κατάστημα μέσω στοχευμένης διαφήμισης και η ενίσχυση της γκάμας των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο eshop της.