Black Box: Έργα Πιερρακάκη. Ώρα Τσαμάζ, μήνας Mr. Chipita, η Motor Oil, θησαυρός ΕΡΓΟΣΕ, τα ΕΛΠΕ, πονοκέφαλος εφοπλιστών και η μεγάλη απάτη στα crypto

Έργα σαν το Ultra-Fast Broadband, που θα ανεβάσει σε άλλη κατηγορία την Ελλάδα, είχε ο CEO της Deutsche Telekom στο νου του όταν -στην πρόσφατη επίσκεψή του- είπε χαρακτηριστικά ότι η χώρα βρίσκεται «on the roll», καταγράφει δηλαδή, σημαντική πρόοδο. Το UFBB λοιπόν, ήτοι η δημιουργία δικτύου οπτικών ινών σε περιοχές απομακρυσμένες (ημιαστικές και αγροτικές), όπως έχει σημειώσει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκης όχι μόνο θα επιτρέψει την αναβάθμιση της συνδεσιμότητας, αλλά και θα επιταχύνει την αποχαλκοποίηση των δικτύων. Υπενθυμίζουμε ότι το γεγονός ότι τα δίκτυα αποτελούνται από χαλκό και όχι από οπτική ίνα είναι η αιτία τις αργές ταχύτητες του ελληνικού ίντερνετ. Στο δια ταύτα, το UFBB θα υλοποιηθεί ως ΣΔΙΤ με διάρκεια τα 26 χρόνια που σημαίνει ότι οι ανάδοχοι, δηλαδή ο ΟΤΕ και η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με την Grid Telecoms για τα συνολικά επτά τμήματα του έργου θα έχουν εξασφαλισμένες εισροές που προέρχονται από τις λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας. Το έργο θα καλύψει με δίκτυα οπτικών ινών  2.950 απομακρυσμένους οικισμούς και περισσότερα από 837.500 νοικοκυριά και επιχειρήσεις που αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 18% του συνόλου της χώρας θα αποκτήσουν δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο με υπερ-υψηλή ταχύτητα 100 Mbps / 1 Gbps. Επίσης, 10.300 δημόσια κτίρια (σχολεία, κέντρα υγείας, ΚΕΠ, κλπ.) θα συνδεθούν στο διαδίκτυο με συμμετρικές ταχύτητες 1 Gbps.

---

Μεγάλα έργα προς δημοπράτηση περιλαμβάνει το πακέτο ύψους 4 δισ. ευρώ που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου. Σε αυτά ανήκουν ο εκσυγχρονισμός του Αθήνα – Θεσσαλονίκη και κυρίως η ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης σε τμήματα του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας. Όταν το έργο αυτό ολοκληρωθεί το ταξίδι από την  από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη με τρένο θα γίνεται σε 3 ώρες και 15 λεπτά. Σε εξέλιξη βρίσκεται και σειρά μειοδοτικών διαγωνισμών, συνολικού ύψους 515,3 εκατ. ευρώ, που  αφορούν  την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου με την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών. Σε αυτά ανήκουν το έργο επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Ροδοδάφνη – Ρίο, όπως και η δεύτερη φάση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και η ηλεκτροκίνηση για το τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα για τα οποία συντάσσεται το β’ πρακτικό του διαγωνισμού. Στο Ελεγκτικό Συνέδριο έχει σταλεί προς έγκριση και η σύμβαση ηλεκτροκίνησης του Κιάτο – Ροδοδάφνη. Η χρονιά έχει μπει δυναμικά για τις υποδομές κι ελπίζουμε να συνεχίσει έτσι.

---

Οι υψηλές ενεργειακές τιμές σύμφωνα με αναλυτές ευνοούν εταιρείες όπως ΕΛΠΕ και Motor Oil και ήδη βλέπουμε το τελευταίο διάστημα καλές εντολές αγοράς στις εν λόγω μετοχές. Βέβαια οι συγκεκριμένοι τίτλοι όλους τους προηγούμενους μήνες είχαν απόδοση χειρότερη από αυτή της αγοράς και ακόμα και σήμερα δεν έχουν καταφέρει να βρεθούν σε προ πανδημίας επίπεδα. Αυτό σύμφωνα με αναλυτές είχε να κάνει με την εκτίμηση από τους επενδυτές ότι δεν τρέχουν γρήγορα το πλάνο της ενεργειακής μετάβασης. Από την άλλη τα περιθώρια διύλισης έχουν ανακάμψει από τα χαμηλά. Σήμερα θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των ΕΛΠΕ και θα αποκτήσουμε μία πρώτη εικόνα για τον κλάδο διύλισης. Η μετοχή βρέθηκε χθες σε υψηλά σχεδόν 24 μηνών. Οι αναλυτές περιμένουν προσαρμοσμένα EBITDA μεταξύ 422 και 454 εκατ. ευρώ και καλό μέρισμα.

 ---

Αν κοίταζε κανείς μόνο την κερδοφορία, όπως για παράδειγμα κάποια στελέχη της αγοράς πέρυσι, θα έλεγαν ακριβή τη μετοχή του ΟΤΕ, όπως και το ακούσαμε με τιμές κάτω από 13 ευρώ. Έλα όμως που κάποια πράγματα δεν πρέπει να τα μετράς όπως «δυο στο λάδι, δυο στο ξύδι». Εδώ μιλάμε για ένα oργανισμό που εδώ και χρόνια ανταμείβει τους μετόχους με μεγάλα μερίσματα και με αγορές ιδίων μετοχών, μετοχές που στη συνέχεια ακυρώνει βελτιώνοντας τη θέση των μετόχων στο σύνολο των μετοχών. Ένα οργανισμό μηχανή παραγωγής ρευστότητας. Έχουμε να κάνουμε επίσης με μια εταιρεία που προχωρά επενδύσεις δισεκατομμυρίων και αναμένεται να διεκδικήσει και μεγάλα έργα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης το γεγονός ότι στηρίζεται από την Deutsche Telekom, με τον επικεφαλής να εκφράζεται με… ύμνους για τη χώρα, επίσης μετράει στα συν.

Σήμερα πριν το άνοιγμα της αγοράς θα δημοσιεύσει αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να δείξουν καλή πορεία ελεύθερων ταμειακών ροών και δυνατή κερδοφορία, αλλά οι επενδυτές και οι αναλυτές περιμένουν τη νέα πολιτική επιβράβευσης των μετόχων για φέτος και τα επόμενα χρόνια. Προφανώς κάτι θετικό ενσωματώνει η τιμή της μετοχής που έφτασε στα 18,18 ευρώ τιμή που είχε να δει από το 2008, χωρίς να υπολογίζονται τα μερίσματα που έχει δώσει αυτά τα χρόνια.

---

Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος έχει βαλθεί να τροφοδοτεί την αγορά με επιχειρηματικά νέα. Τα τελευταία αφορούσαν την ΕΔΕΣΜΑ μια ιστορική επιχείρηση που αποτελεί την πρώτη, η οποία παρασκεύασε αλλαντικά στην Ελλάδα και μια από τις παλαιότερες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων και μαζί με την Αμβροσία που αποτελεί επέκταση των δραστηριοτήτων της έχει πωλήσεις 45 εκατ. ευρώ.

Κίνηση η οποία σίγουρα effect στην Νίκας και θα σημάνει ανακατατάξεις σε έναν κλάδο που τα τελευταία τρία χρόνια έχει περάσει από πολλά κύματα και στρέφεται προς τα υγιεινά...

Κρατήστε λοιπόν ότι στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου και συγκεκριμένα μετά τις 12 του μηνός θα έχουμε νέα από το «οικοσύστημα» Θεοδωρόπουλου και ειδικά από την Νίκας...

---

Πονοκέφαλο προκαλεί το κόστος των καυσίμων στους ακτοπλόους, οι οποίοι ήδη από τις αρχές του τέταρτου τριμήνου του 2021 είχαν χτυπήσει το καμπανάκι κινδύνου και προέβλεπαν αυξημένο κόστος στα 80 εκατ. ευρώ περίπου.

Φευ, οι προβλέψεις τους έπεσαν έξω κατά 50 εκατ. ευρώ καθώς η ενεργειακή κρίση επηρέασε και εξακολουθεί να επηρεάζει την επιβατηγό ναυτιλία, όπου η κατά 45% αύξηση των καυσίμων το 2021, τελικά δημιούργησε επιβάρυνση 130 εκατ. ευρώ, προδιαγράφοντας ένα ακόμη δύσκολο έτος για το 2022.

Αυτό που μένει να αποδειχθεί  είναι αν αυτός ο παράγοντας ,καθώς και η πτώση των εργασιών λόγω της πανδημίας, θα φέρουν εν τέλει και το 2021 ζημιογόνα αποτελέσματα σε έναν κλάδο που ήδη αρκετές εταιρείες αναζητούν δανεισμό για να καλύψουν άλλα κόστη και καλούνται να διαχειριστούν και το μεγάλο αγκάθι που ακούει στην πρόκληση «γερασμένος στόλος».

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι με βάση στοιχεία του ΣΕΕΝ, το 2035 από τα 107 πλοία που σήμερα είναι δρομολογημένα στις ακτοπλοϊκές μας γραμμές, τα 52 θα είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 40 ετών, εκ των οποίων μάλιστα τα 20 μεγαλύτερης των 50.

Η μετακύλιση της αύξησης κόστους στους καταναλωτές είναι κάτι που μπορεί να πλήξει τον τουρισμό καθώς τα νησιά φιλοξενούν το 70% του τουρισμού στην Ελλάδα, αφού υπολογίζεται ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανώνται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων..

---

Ο Elon Musk έχει καταφέρει μέχρι στιγμής πολλά που φαινόντουσαν αδύνατα, αλλά κινδυνεύει να υποστεί σημαντική ήττα εκεί που δεν το φανταζόταν κανείς. Το νέο εργοστάσιο της Tesla στην Γερμανία, στην περιοχή του Βρανδενβούργου, μπορεί να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο την έναρξη της λειτουργίας του, βάζοντας πιθανώς σε κίνδυνο τους στόχους της εταιρείας για το 2022, εξαιτίας των μεγάλων ποσοτήτων νερού που προβλέπεται να καταναλώνει όταν ξεκινήσει η παραγωγή. Η συμφωνία που υπέγραψε πριν μερικά χρόνια η εταιρεία με τις τοπικές αρχές προβλέπει πως το εργοστάσιο θα καταναλώνει 1,4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού ετησίως, ποσότητα ισοδύναμη με τις σημερινές ανάγκες μίας πόλης σαράντα χιλιάδων κατοίκων. Ενώσεις κατοίκων της περιοχής έχουν ήδη προσφύγει στα δικαστήρια, υποστηρίζοντας πως τα τοπικά υδάτινα αποθέματα κατά πάσα πιθανότητα δεν θα επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του εργοστασίου και των κατοίκων. Πιθανή δικαίωσή τους θα προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη καθυστέρηση στην έναρξη της λειτουργίας του εργοστασίου, το οποίο αναμένεται να κατασκευάζει περίπου 500.000 οχήματα και μεγάλο αριθμό μπαταριών ετησίως. Από σχετικά ρεπορτάζ του Bloomberg και άλλων διεθνών ειδησεογραφικών πρακτορείων, μαθαίνουμε πως οι ανησυχίες των κατοίκων και των οργανώσεων για την προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι αβάσιμες, καθώς τα αποθέματα στην περιοχή του Βρανδενβούργου μειώνονται σταθερά τα τελευταία χρόνια.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά μία κάτοικος της περιοχής, δεν μπορεί επί χρόνια να προσέχουμε την κάθε σταγόνα νερού όταν ποτίζουμε τον κήπο μας και ξαφνικά να δίνουμε τόσο νερό στον πιο πλούσιο άνθρωπο του κόσμου. Οι τοπικές αρχές υποστηρίζουν πως το εργοστάσιο της Tesla δεν θα εξαντλήσει τα αποθέματα και αν χρειαστεί, θα γίνουν νέες επενδύσεις στην τοπική εταιρεία υδάτων ή θα μεταφερθεί νερό από άλλες περιοχές. Παραδέχονται όμως πως στην περίπτωση μελλοντικής επέκτασης του εργοστασίου, η πιθανότητα εμφάνισης προβλημάτων επάρκειας νερού είναι υπαρκτή. Σύμφωνα με το Bloomberg, την 4η Μαρτίου θα αρχίσει η εξέταση της προσφυγής των κατοίκων από ένα δικαστήριο της περιοχής. Αν η απόφαση είναι αρνητική, οι μέτοχοι δεν θα χαρούν καθόλου και ο Elon Musk μπορεί να χρειαστεί να καταπιεί τα λόγια του, αφού πριν αρκετούς μήνες είχε απαντήσει γελώντας με την ψυχή του όταν κάποιος τον ρώτησε αν το θέμα της επάρκειας νερού τον απασχολεί. 

---

Ο περιοριστικός παράγοντας για τον Ρώσο πρόεδρο Πούτιν δεν θα είναι οι κυρώσεις της Δύσης, αλλά η δική του εκτίμηση του κόστους που θα είχε μια παρατεταμένη σύγκρουση. Η Ρωσία έχει σημαντικό συμφέρον στο να συνεχίσει τις πωλήσεις ενέργειας και εμπορευμάτων στην Ευρώπη, κάτι που δεν υποστηρίζει μια μακροχρόνια στρατιωτική σύγκρουση, εκτιμά η UBS. O κίνδυνος είναι η κρίση να παραμείνει μια πηγή παρατεταμένης μεταβλητότητας μέχρις ότου oδηγηθεί σε ένα νέο σημείο αδιεξόδου.  

Στο απαισιόδοξο σενάριο που θα έχει διατηρήσιμα αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ανάπτυξη, η σύγκρουση κλιμακώνεται σε επίπεδο που ωθεί τις δυτικές κυβερνήσεις να αποδεχτούν μια διαταραχή στις ροές των ρωσικών εξαγωγών ενέργειας. Σε περίπτωση που οι τιμές πετρελαίου αυξηθούν στα $125 το βαρέλι για δύο τρίμηνα, αυτό θα αφαιρέσει μισή ποσοστιαία μονάδα από τον ρυθμό της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης και θα φέρει υψηλότερο πληθωρισμό που θα επηρεάσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αν διακοπούν οι εξαγωγικές ροές ενέργειας της Ρωσίας, υψηλότερα ασφάλιστρα κινδύνου και χαμηλότεροι ρυθμοί αύξησης της κερδοφορίας των επιχειρήσεων πιθανότατα θα προκαλέσουν πιο διατηρήσιμες απώλειες στις αγορές μετοχών.

Η κατάσταση παραμένει ρευστή και η αβεβαιότητα μεγάλη. Ωστόσο, ιστορικά ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τους επενδυτές από γεωπολιτικές κρίσεις είναι η υπερ-αντίδραση και η χαμηλή διαφοροποίηση των χαρτοφυλακίων. Παρόλο που είναι αδύνατο να προβλεφθεί με ακρίβεια το timing και το μέγεθος των επιπτώσεων στις αγορές, τέτοιες κρίσεις δεν εμπόδισαν τις μετοχές από το να κινηθούν υψηλότερα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Οι πτώσεις λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων τείνουν να είναι βραχύβιες για τα καλά διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια, επισημαίνει ο οίκος.

---

CEO fintech τράπεζας κατηγορείται για την κλοπή μαμούθ αξίας $11 δισ. το 2016. Η κλοπή του THE DAO αφορά σε  μια πρωτοβουλία για επενδύσεις σε νέα πρότζεκτ στο Ethereum που είχε διχάσει τότε (στις πρώιμες ημέρες) την κοινότητα των κρυπτονομισμάτων.  Το αποκεντρωμένο ταμείο είχε συγκεντρώσει 139 εκατομμύρια δολάρια σε ETH, καθιστώντας το την πιο επιτυχημένη προσπάθεια crowdfunding μέχρι εκείνη την ημερομηνία. Εβδομάδες αργότερα, ένας χάκερ αφαίρεσε το 31% των ETH του ταμείου ή περίπου το 5% του συνόλου του ETH που εκκρεμούσε τότε. Αυτό ήταν αφορμή για ένα hardfork, δηλαδή μια ιδιότυπη αποκοπή της βάσης του Ethereum στα δεδομένα πριν την κυβερνοεπίθεση. Κάτι που δημιούργησε αντιδράσεις στην τότε ,κατά κύριο λόγο ιδεολογική παρά επενδυτική κοινότητα που ασχολούνταν με τα κρυπτονομίσματα.

 Σύμφωνα με άρθρο του Forbes, τα δεδομένα που προκύπτουν είναι πως πίσω από την κυβερνοεπίθεση βρίσκεται ο Toby Hoenisch, ένας 36χρονος προγραμματιστής. Μέχρι τώρα, ήταν περισσότερο γνωστός για τον ρόλο του ως συνιδρυτής της TenX,  μια fintech εταιρεία η οποία συγκέντρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια σε ένα Initial Coin Offering το 2017 που λάνσαρε μια χρεωστική κάρτας κρυπτονομισμάτων . Ο ίδιος το αρνείται και δηλώνει πως τα συμπεράσματα του άρθρου είναι «ανακριβή».

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.