Ακρόπολη: Γενέθλια με δώρο... 1 εκατ. ευρώ

Ακρόπολη: Γενέθλια με δώρο... 1 εκατ. ευρώ

Κρατήστε αυτή την ημερομηνία: 20 Ιουνίου. Ακριβώς στα γενέθλια του Μουσείου της Ακρόπολης. Τότε ο Ιερός Βράχος θα έχει αποκτήσει έναν ανελκυστήρα αντάξιο του κύρους των μνημείων του. Ένα μέσο απαραίτητο, ώστε να ανεβαίνουν με άνεση, ασφάλεια και κυρίως με αξιοπρέπεια τα εμποδιζόμενα άτομα που θέλουν να επισκεφθούν την Ακρόπολη των Αθηνών. Όλοι κινήθηκαν με ταχύτητα ώστε να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα αντικατάστασης του αναβατορίου, η χρήση του οποίου μόνο ευχάριστη εμπειρία δεν άφηνε.

Η αρχή έγινε τις πρώτες μέρες ανάληψης της θητείας από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και την αστραπιαία αντίδρασή της απέναντι στο χρονίζον τότε πρόβλημα ανόδου των ατόμων με αναπηρία στην Ακρόπολη. Θεωρώντας πως αυτό το ζήτημα είναι ντροπιαστικό για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που έχει τον Άνθρωπο στο επίκεντρο, αλλά και ότι ντροπιάζεται η Ελλάδα διεθνώς, οργάνωσε αμέσως τη λύση του. Από την πρώτη στιγμή είχε κατά νου να επιτύχει μια χορηγία για την αντικατάσταση του αναβατορίου με έναν σύγχρονο ανελκυστήρα, καθώς το κόστος πλησίαζε το ένα εκατομμύριο ευρώ.

Τότε ήρθε αρωγός της πολιτείας το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο, όπως είπε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο εκπρόσωπός του Χρόνης Λιλλής, το Ίδρυμα θεωρεί εμβληματικό αυτό το έργο και είναι πολύ υπερήφανο που ανέλαβε τη χορηγία του. Εκείνος αποκάλυψε και ότι μετά την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου, σε τέσσερις μήνες ακριβώς, δηλαδή στις 20 Ιουνίου, ο νέος ανελκυστήρας θα έχει τοποθετηθεί και θα λειτουργεί.

Θα μεταφέρει και φορεία 

Ο νέος ανελκυστήρας θα έχει όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και αισθητικής που επιβάλλονται αλλά και δεν θα πατά πλέον σε τμήμα του αρχαίου τείχους της Ακρόπολης. Θα έχει πλάτος λίγο πάνω από τα δύο μέτρα, θα είναι ανελκυστήρας πλαγιάς με τις κατάλληλες μεταβολές κλίσης και επιτέλους θα μπορεί να μεταφέρει φορεία, σε περιπτώσεις ατυχημάτων στον Ιερό Βράχο.

Οι γεωτεχνικές - στατικές μελέτες έχουν συνταχθεί από τους Δημήτρη Εγγλέζο και Θανάση Κοντιζά. Στην περιοχή εγκατάστασης του ανελκυστήρα, ο οποίος «βγαίνει» κοντά στο Ερέχθειο, υπάρχει αθηναϊκός σχιστόλιθος, για τον οποίο ο όρος ήταν να προστατευθεί (το ΚΑΣ είχε πραγματοποιήσει συνεδρίαση τον περασμένο Οκτώβριο για την έγκριση των προδιαγραφών του ανελκυστήρα). Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, ήταν η κατάσταση των βράχων, που αποτελούνται από ασβεστόλιθο. Λόγω διείσδυσης υδάτων επί αιώνες, το πέτρωμα παρουσιάζει κατακερματισμό και ασυνέχειες. Γι’ αυτό και ο Μπαλάνος, κατά τη δεκαετία του ’30 είχε ανεγείρει τοιχίο το οποίο βοηθούσε και στην ευστάθεια των τειχών. Και οι βράχοι και το τοιχίο θα ενισχυθούν σημειακά, όπως και η έδραση του αρχαίου τείχους στην περιοχή του ανελκυστήρα, ενώ θα ληφθεί συνολική πρόνοια για τα τείχη.  

Παρέμενε εκτός λειτουργίας επί μήνες

Το αναβατόριο που χρησιμοποιείται τώρα στην Ακρόπολη ήταν μια λύση που δόθηκε το 2004, εν όψει των Παραολυμπιακών αγώνων της Αθήνας και έπρεπε να είχε αντικατασταθεί προ πολλού. Εκτός από την κακή όψη του, τον θόρυβο και τους κραδασμούς όσο βρισκόταν εν λειτουργία και τις μικρές διαστάσεις του, που δεν επέτρεπαν τη μεταφορά φορείου σε έκτακτες περιπτώσεις, το αναβατόριο βρισκόταν συχνά εκτός λειτουργίας. Μάλιστα, την περασμένη άνοιξη δημιουργήθηκε μεγάλη αναταραχή στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών από κακούς χειρισμούς της τότε πολιτικής ηγεσίας, που είχε ζητήσει την παραίτηση της εφόρου Ελένης Μπάνου και του μηχανικού Σ. Προύσαλη.

Αφορμή, η μη λειτουργία του αναβατορίου για μεγάλα χρονικά διαστήματα λόγω βλαβών. Όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν κατατεθεί, η Εφορεία Πόλεως Αθηνών είχε ανταλλάξει 14 έγγραφα με θέμα το αναβατόριο και όλα είχαν κοινοποιηθεί στην πολιτική ηγεσία. Επίσης, αποδείχθηκε πως το αναβατόριο ήταν εκτός λειτουργίας από τον Σεπτέμβριο έως και τον Μάρτιο διότι υπήρξαν (κατά σειρά) πτώσεις βράχων που έκλεισαν την είσοδο στην πλατφόρμα, συντηρήσεις στα βόρεια τείχη, όπου και εδράζεται ο μηχανισμός ανύψωσης και συντήρηση του αναβατορίου με αντικατάσταση ανταλλακτικού, που υπήρχε μόνο στη Σουηδία. Με τις τωρινές παρεμβάσεις θα υπάρξουν στερεώσεις βράχων, ώστε αυτό το μείζον πρόβλημα να επιλυθεί.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Φιλελεύθερος» που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο