7ος χρόνος, ημέρα 2158η
Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2021

Γ. Πλακιωτάκης: 16 ελληνικά πλοία στην αναμονή - Μεγαλώνει ο λογαριασμός για την παγκόσμια οικονομία

16 ελληνικά πλοία στην αναμονή - Μεγαλώνει ο λογαριασμός για την παγκόσμια οικονομία

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών προσέφερε από την πρώτη στιγμή βοήθεια στη φίλη χώρα Αίγυπτο και σε συνεργασία με την Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, όπως δήλωσε ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης αναφερόμενος στην προσπάθεια αποκόλλησης του προσαραγμένου πλοίου Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ.

«Θέλαμε να τονίσουμε με αυτό τον τρόπο ότι είμαστε διαθέσιμοι και έτοιμοι να προσφέρουμε βοήθεια και σε επίπεδο ρυμούλκησης αλλά και βυθοκόρησης», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης κάνοντας λόγο για «τεράστιο πρόβλημα». «Πάνω από 10% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Η Ελλάδα είναι έτοιμη και με μέσα και προσωπικό να προσφέρει τη βοήθειά της, ενώ δυστυχώς έχουμε 16 ελληνικά πλοία που περιμένουν να διέλθουν της διώρυγας. Πιστεύουμε σύντομα να καταστεί δυνατή η ασφαλή διέλευση από τη διώρυγα», υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Υπενθυμίζεται ότι νέα επιχείρηση αποκόλλησης του Ever Given είναι σε εξέλιξη, με το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να παρεμποδίζει τον πλου για έκτη ημέρα στη Διώρυγα του Σουέζ, μια από τις βασικότερες στον κόσμο θαλάσσιες οδούς, ενώ η πλημμυρίδα που αναμένεται το βράδυ να εκτιμάται ότι μπορεί να διευκολύνει το εγχείρημα.

Ο πρόεδρος της Αιγύπτου 'Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι διέταξε να ξεκινήσουν προετοιμασίες για την ελάφρυνση του φορτίου του γιγαντιαίου φορτηγού πλοίου Ever Given, το οποίο έχει προσαράξει στη Διώρυγα του Σουέζ, σε περίπτωση που αποτύχουν οι προσπάθειες αποκόλλησής του, όπως δήλωσε σήμερα σε μέσα μαζικής ενημέρωσης ο πρόεδρος της Αρχής Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία.

Όπως αναφέρει και η «Αλ Αχράμ» και τονίζουν οι ειδικοί, η εκφόρτωση του πλοίου είναι η τρίτη αλλά δυσκολότερη επιλογή, με άλλα λόγια το πιο κακό σενάριο για την αποκόλλησή του, διότι θα απαιτήσει πολύ περισσότερο χρόνο.

Η πρώτη επιλογή που ακολουθείται μέχρι τώρα είναι η μετακίνηση του πλοίου και από τις δύο πλευρές του με ρυμουλκά, ενώ η δεύτερη είναι το σκάψιμο και η αφαίρεση άμμου στο σημείο αυτό που έχει προσαράξει το πλοίο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αρχής Διώρυγας του Σουέζ, ο αιγύπτιος πρόεδρος κάλεσε να ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για την τρίτη επιλογή της εκφόρτωσης φορτίου του πλοίου για να επιτευχθεί η αποκόλλησή του, σε περίπτωση που αποτύχουν οι δύο πρώτες δύο επιλογές.

Δύο επιπλέον ρυμουλκά φτάνουν στην Ερυθρά Θάλασσα της Αιγύπτου για να βοηθήσουν στην αποκόλληση του φορτηγού πλοίου «Ever Given», που με την προσάραξή του στο 151ο χιλιόμετρο της παλαιάς Διώρυγας έχει μπλοκάρει τη διέλευση για έκτη συνεχή ημέρα.

Πρόκειται για το ολλανδικής σημαίας «Alp Guard» και το ιταλικό «Carlo Magno», που θα συμβάλουν στο έργο αποκόλλησης που ήδη επιχειρούν 14 άλλα ρυμουλκά, χωρίς όπως μέχρι τώρα να έχει υπάρξει αποτέλεσμα.

Προς το παρόν συνεχίζονται οι προσπάθειες αποκόλλησης με παράλληλη αφαίρεση άμμου από το σημείο, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η μετακίνηση του τεράστιου φορτηγού πλοίου μήκους 400 μέτρων.

Αξίζει να επισημανθεί πως σε τηλεφωνική του συνέντευξη με αιγυπτιακό τηλεοπτικό σταθμό χθες βράδυ, ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπι, πρόεδρος της αιγυπτιακής αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA), δήλωσε ότι το σκάφος μετακινήθηκε «κατά 30 μοίρες προς τα δεξιά και τα αριστερά» για πρώτη φορά.

«Αυτό είναι καλή ένδειξη», σύμφωνα με τον ίδιο, για την εξέλιξη των προσπαθειών αποκόλλησης του σκάφους.

Όπως μεταδίδει το BBC, στελέχη της Διώρυγας ανέφεραν πως έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος και ελπίζουν πως το δεξαμενόπλοιο θα μπορούσε να αποκολληθεί ακόμη και μέχρι το απόγευμα της Κυριακής.

Τα ρυμουλκά κατάφεραν να μετατοπίσουν το Ever Given περίπου 29 μέτρα το Σάββατο. Παράλληλα απελευθερώθηκαν οι έλικες από τη λάσπη του καναλιού.

Ο επικεφαλής της αρχής του καναλιού αρνήθηκε να ορίσει χρονοδιάγραμμα για την πλεύση του πλοίου υποστηρίζοντας ότι το έργο παραμένει «δύσκολο».

Την ίδια ώρα, υπό συζήτηση βρίσκεται ένα εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση που αποτύχουν οι νεότερες προσπάθειες αποκόλλησης του δεξαμενόπλοιου. Σύμφωνα με τις αρχές της Διώρυγας, μια λύση θα ήταν η μεταφορά των κοντέινερ του πλοίου σε άλλα πλοία.

Το σκάφος με βάρος άνω των 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων έχει προσαράξει από την Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, κοντά στην πόλη του Σουέζ, παρεμποδίζοντας την κίνηση στον κανάλι, που συγκεντρώνει πάνω από το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Κατά συνέπεια, πάνω από 300 σκάφη έχουν συγκεντρωθεί στις δύο άκρες του καναλιού, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, δήλωσε χθες ο Ράμπι.

Κάθε ημέρα αποκλεισμού προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις και κόστος για τους παράγοντες του κλάδου, ενώ γίνονται αισθητές οι πρώτες απτές επιπτώσεις: η Συρία είπε χθες ότι ξεκίνησε να επιβάλει δελτίο στη διανομή καυσίμων, λόγω καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου πετρελαίου.

Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd's List εκτιμά ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.

Ιστοσελίδες που παρακολουθούν τη ναυσιπλοΐα, όπως η Vesselfinder ή η Marine Traffic, έδειχναν σήμερα δεκάδες πλοία που περίμεναν στον Κόλπο του Σουέζ, στην περιοχή αναμονής στο μέσο του καναλιού, ή στην είσοδό του στη Μεσόγειο κοντά στο Πορτ-Σαΐντ.

Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιούνται βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία έχει κολλήσει το σκάφος.

Η πλημμυρίδα που προβλέπεται για σήμερα το βράδυ θα μπορούσε να βοηθήσει τις τεχνικές υπηρεσίες του SCA και τους ειδικούς που έχουν οριστεί από την εταιρία διαχείρισης του πλοίου.

Όσο για τα αίτια του περιστατικού, ο Ράμπι, που μίλησε για πρώτη φορά σε συνέντευξη Τύπου χθες, έκανε λόγο για πιθανό «ανθρώπινο λάθος». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καιρικές συνθήκες που αναφέρθηκαν αρχικά δεν είναι η μοναδική αιτία για την προσάραξη του πλοίου.

Aξίζει να επισημανθεί ότι οι ουρές πλοίων που έχουν σχηματιστεί περιμένοντας να περάσουν δημιουργούν άλλο μειονέκτημα για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που έχουν ήδη τεθεί σε κίνδυνο από την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου που τροφοδότησε η πανδημία, με εταιρείες όπως η A.P. Moller-Maersk να ανακατευθύνουν πλοία γύρω από τη νότια Αφρική.

Διαβάστε ακόμα:

Πως το Κανάλι του Σουέζ μπορεί να εκτοξεύσει τον πληθωρισμό