ΓΔ: 825,02 7,78 (0,95 %)

Τζίρος: 57,47 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 1954η
Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2021

ΓΔ: 825,02 7,78 (0,95 %)

Τζίρος: 57,47 εκατ. €   RT

Τα κεραμικά του Πικάσο -σε πραγματικά καλές τιμές- στο Sotheby's

Τα κεραμικά του Πικάσο -σε πραγματικά καλές τιμές- στο Sotheby's

Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα δημοπρασία που έχει ανοίξει για υποβολή προσφορών στο διαδίκτυο από τις 11 Φεβρουαρίου (ολοκληρώνεται την Τετάρτη 23/2), πραγματοποιείται από τον Sotheby’s στο Λονδίνο. Περιλαμβάνει μερικές από τις πιο ευφάνταστες δημιουργίες του Πικάσο στον πηλό. Όσοι επισκέφθηκαν τη μεγαλειώδη έκθεση που φιλοξένησε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με τα κεραμικά του πριν από δύο χρόνια, θα θυμούνται ότι η ενασχόληση του καλλιτέχνη με το συγκεκριμένο είδος όχι μόνο ευκαιριακή δεν υπήρξε, αλλά τον οδήγησε σε ευρηματικές λύσεις. Ο ζωγράφος λάτρευε τον πειραματισμό με το χρώμα και αναζητούσε την πεμπτουσία της τέχνης εξίσου όταν έπιανε στα χέρια του ακόμη και το πιο ταπεινό υλικό όπως ο πηλός.

Η προσήλωση στο να χρησιμοποιεί μη συμβατικά υλικά και τεχνικές, κυρίως, δε, η ανησυχία του να δημιουργεί σε τρεις διαστάσεις, τον έκαναν να σπάσει τους κανόνες της τέχνης μέσα από τα «εύθραυστα» αλλά δυνατά σε συγκίνηση, πήλινα έργα. Η αρχή έγινε το καλοκαίρι του 1946 στα Νότια της Γαλλίας όπου επισκέφθηκε την ετήσια έκθεση αγγειοπλαστικής στο Vallauris. Εκεί συναντήθηκε για πρώτη φορά με τους Georges και Suzanne Ramié, το ζευγάρι πίσω από το εργαστήριο κεραμικής Madoura. Οι Ramié άνοιξαν το εργαστήρι τους στον καλλιτέχνη, επιτρέποντάς του να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία και τον εξοπλισμό του. Είναι η περίοδος που ο Πικάσο είναι ερωτευμένος, αυτή τη φορά με τη Φρανσουάζ Ζιλό και ζει μια νέα δημιουργική περίοδο βρίσκοντας στον πηλό μια συναρπαστική απόκλιση από τη ζωγραφική. Έτσι, βυθίζεται στη δημιουργία της δικής του «μυθολογίας», φτιάχνοντας κεραμικά περίεργου σχήματος και συνθέσεων με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από τον πολιτισμό της μεσογείου.

Ισπανός ο Πικάσο, δεν δυσκολεύθηκε να συνδεθεί με την αρχετυπική μορφή του ταύρου. Δεν δυσκολεύθηκε να ακούσει τη διδαχή του αρχαίου μύθου ότι η δύναμη της δημιουργίας βρίσκεται και μέσα στη βία, και μέσα στην καταστροφή. Κι ότι ερχόμενος σε επαφή με τον μύθο πρέπει να ζητάς την κατανόηση με το άλλο, με το ανοίκειο. Τότε αρχίζει το ενδιαφέρον του για τον ταύρο, που θα καταλήξει να γίνει οιονεί ταυτοτική του εικόνα. Το 1930 εικονογραφεί τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου, κι αρχίζει μια σειρά σκίτσων και χαρακτικών με θέμα τον μινώταυρο και άλλα πρόσωπα και μοτίβα της πρώιμης αρχαιότητας.

Σε αυτό το πιάτο (λαχνός 66) απεικονίζεται το «σήμα κατατεθέν» του Πικάσο, ο αγαπημένος του «ταύρος» από το 1957. Με αριθμό 95/500 και εγχάρακτη πίσω τη σφραγίδα «Έκδοση Picasso» και τη στάμπα του εργαστηρίου Madoura, έχει αρχική τιμή 1600 λίρες (π. 1822 ευρώ).

Λίγο πιο ακριβό είναι το πιάτο με τον «ταυρομάχο» (picador) στις 1700 λίρες (π. 2000 ευρώ). Ο συγκεκριμένος λαχνός (αριθμ. 28) φέρει επίσης, την ένδειξη «Edition Picasso» και την στάμπα του εργαστηρίου. Χρονολογείται το 1952 από μία έκδοση 500 αντικειμένων.

«Ο καθιστός αυλητής» (1951) από έκδοση 400, με τις στάμπες του καλλιτέχνη και του εργαστηρίου, δείχνει τη σχέση του εμβληματικού δημιουργού με τον αρχαίο κόσμο. «Για εμένα δεν υπάρχει παρελθόν ή μέλλον στην τέχνη. Εάν ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να ζει πάντα στο παρόν, δεν πρέπει να το θεωρούμε καθόλου ως τέτοιο», έλεγε ο Πικάσο. Ο λαχνός 18 βγαίνει στις 2,200 λίρες (2500 ευρώ).

Η πνοή της αρχαιότητας στο χέρι του εμπνευσμένου καλλιτέχνη αποκαλύπτεται στο «προφίλ της Ζακλίν» (λαχνός 64). Με τη Ζακλίν Ροκ έζησε 11 χρόνια έγγαμου βίου και της έφτιαξε πάνω από 400 πορτρέτα, περισσότερα από κάθε άλλης μούσας του. Την γνώρισε στο κεραμοποιείο του εξαδέλφου της όπου εργαζόταν. Τότε η Ροκ ήταν μόλις 27 χρόνων κι ο Ισπανός ζωγράφος 72. Χρονολογημένο το 1956, από έκδοση των 500, το κεραμικό φέρει στο πίσω μέρος την στάμπα του Πικάσο. Εκτιμάται έως 5.000 λίρες και διατίθεται στις 3.000 λίρες (3.400 ευρώ).

Πιο ακριβός γιατί βγήκε σε μικρότερη έκδοση (200) είναι ο λαχνός 36 με τον τίτλο «τοπίο». Ο έναστρος διάκοσμος που περιβάλλει το σκεύος και το σκούρο φόντο, το κάνουν να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα κεραμικά. Φέρει ημερομηνία 8.12.53 και διατίθεται στις 3.500 λίρες. Στο πίσω μέρος του πιάτου αναγράφεται «Edition Picasso».

Η πώληση εκτός από τα γλυπτά κεραμικά του Πικάσο για «γερούς» συλλέκτες διαθέτει και μια σειρά από αντικείμενα για «αρχάριους». Από αυτά ξεχωρίσαμε έναν επιχρυσωμένο αναπτήρα της Dupont (24 καρατίων), με αριθμό 2624/6000. Χαραγμένος στο Παρίσι το 1998, έχει τον Φαύνο του Πικάσο και προσφέρεται στις 600 λίρες (π. 680 ευρώ). Ένα αντικείμενο με συλλεκτική αξία και πολύ καλή τιμή!

Για να «χτυπήσετε» τα κεραμικά του Πικάσο, μπείτε εδώ