Ρεκόρ δημοπρασίας για τη Μέριλιν του Γουόρχολ

Ρεκόρ δημοπρασίας για τη Μέριλιν του Γουόρχολ

Μοντέρνα «Μόνα Λίζα» πλασαρίστηκε από τον οίκο Christie's με τιμή εκκίνησης γύρω στα 200 εκατομμύρια δολάρια, το υψηλότερο ποσό που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε έργο τέχνης. Η «Shot Sage Blue Marilyn», μια μεταξοτυπία δια χειρός Άντι Γουόρχολ, έγραψε ιστορία κατά την απογευματινή πώληση με έργα της συλλογής Τόμας και Ντόρις Άμαν. Αναδείχθηκε πάνω από τη χρηματιστηριακή αξία της ζωγραφικής του Πικάσο, κατακτώντας τον τίτλο του πιο ακριβού έργου τέχνης με 195 εκατ. δολάρια.

Μέχρι χθες, το ρεκόρ δημοπρασίας για έναν Warhol ήταν 104,5 εκατ. δολάρια για το «Silver Car Crash (Double Disaster)» (2013). Το συγκεκριμένο πορτρέτο της Μονρόε είναι μεταγραφή του Γουόρχολ από φωτογραφία για τη διαφημιστική προώθηση της ταινίας «Νιαγάρας», που βγήκε στους κινηματογράφους το 1953. Τι έκανε το έργο περιζήτητο; Είναι μέρος μιας σειράς που έφτιαξε ο δαιμόνιος ιδρυτής της ποπ αρτ μετά τον θάνατό της Μονρόε από υπερβολική δόση ναρκωτικών τον Αύγουστο του 1962.

Αυτές οι Μέριλιν είναι ακριβοθώρητες. Παρά το γεγονός ότι ο Γουόρχολ είναι γνωστός για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης μέσω της μαζικής παραγωγής, δημιούργησε μόνο πέντε πορτρέτα του διαχρονικού συμβόλου, με τετράγωνη όψη 80 εκατοστών και σε διαφορετικό χρώμα το καθένα. Η σειρά αυτή έγινε γνωστή ως «Shot» όταν ένας βάνδαλος πυροβόλησε μέσα στο περίφημο «Factory», το στούντιο του Γουόρχολ στο Μανχάταν. Αν και η σφαίρα διαπέρασε το έργο, η ζημιά αποκαταστάθηκε.

Το συγκεκριμένο πορτρέτο της Μονρόε βρισκόταν στη συλλογή του ελβετού εμπόρου Τόμας Αμαν και της αδελφής του Ντόρις, που πέθανε το 2021. Και πριν τη δημοπρασία οι επιχρωματισμένες Μέριλιν του Γουόρχολ είναι ανάμεσα στα πιο αναγνωρίσιμα, και βαρύτιμα, έργα τέχνης του 20ού αιώνα. Σήμερα, το έργο κατάφερε να γίνει το πιο ακριβό της κατηγορίας του 20ου αιώνα που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία. Ως τώρα, οι «Γυναίκες του Αλγερίου» με την υπογραφή του Πικάσο κατείχαν την πρωτιά για 179,4 εκατομμύρια δολάρια το 2015. Πρέπει να πούμε βεβαίως ότι οι άνθρωποι του οίκου προσδοκούσαν πως το έργο θα ξεπερνούσε κατά πολύ την αρχική τιμή και θα γινόταν πιο ακριβή κι από τον «Salvator mundi», την ολομέτωπη φιγούρα του Ιησού από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι (αξίας 450 εκατ. δολ).

Τα έσοδα από τη δημοπράτηση της Μέριλιν θα διατεθούν σε σειρά φιλανθρωπικών σκοπών. Τι πίστευε ο ίδιος ο δημιουργός για το έργο; «Αν θέλεις να μάθεις τα πάντα για μένα, ρίξε μια ματιά στην επιφάνεια των πινάκων μου· θα τα βρεις όλα εκεί, γιατί δεν υπάρχει τίποτε άλλο».