Πώς το «κραχ» στο Facebook επηρέασε την αγορά κρυπτονομισμάτων

Πώς το «κραχ» στο Facebook επηρέασε την αγορά κρυπτονομισμάτων

Το κραχ που υπέστη η μετοχή του κολοσσού των κοινωνικών δικτύων ΜΕΤΑ, είχε άμεση επίπτωση στις αγορές κρυπτονομισμάτων. Τα tokens που σχετίζονται με το Metaverse δέχθηκαν ισχυρή πίεση τις τελευταίες ημέρες καθώς η Meta, παλαιότερα γνωστή ως Facebook, ανακοίνωσε απώλεια 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο τμήμα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας στην καθιερωμένη ανακοίνωση κερδών νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.

Το μετασύμπαν είναι η εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας σε έναν εικονικό κόσμο στον οποίο οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδρούν, όπως κάνουν στον πραγματικό κόσμο, αλλά ψηφιακά ,  σε εμπειρίες που μπορούν να μην υπόκεινται στους περιορισμούς του πραγματικού κόσμου.

Όλα τα κρυπτονομίσματα που δραστηριοποιούνται με την ευρύτερη κατηγορία του μετασύμπαντος σημείωσαν απώλειες στο επίπεδο του 10%, μικρότερο από το 25% που υπέστη η μετοχή της ΜΕΤΑ. Ωστόσο σε εβδομαδιαίο επίπεδο όχι μόνο δεν κατέγραψαν απώλειες αλλά σημείωσαν σημαντικά κέρδη. Ενδεικτικά τα μεγαλύτερα σε κεφαλαιοποίηση , Decentraland 31.7%, Axie Infinity 27.8%, Sandbox 18.6%, Enjin 14.6%, UFO Gaming 64.1% ,ενώ και το κρυπτονόμισμα που αναπτύσσεται από ελληνική ομάδα προγραμματιστών Vulcan Forged σημείωσε άνοδο 41.1%

Η πτώση στις τιμές των κρυπτονομισμάτων του μετασύμπαντος όπως αναφέρει και η ερευνητική επενδυτική εταιρεία Delphi Digital, έχει άμεση επίπτωση και στον αριθμό των χρηστών των εφαρμογών, που μέχρι τώρα αποτελούνταν κυρίως από παίκτες σε αναπτυσσόμενες οικονομίες που έβρισκαν μια εναλλακτική απασχόληση που μπορούσε να είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα.

«Καθώς οι τιμές SLP (το κρυπτονόμισμα του παιχνιδιού Axie Infinity) πέφτουν, οι παίκτες υποφέρουν καθώς δεν μπορούν να κερδίσουν τόσα πολλά σε σύγκριση με λίγους μήνες πριν», ανέφεραν σε σημείωμα οι αναλυτές της Delphi. «Στην κορύφωσή του, ένας παίκτης θα μπορούσε να έχει κερδίσει 35 $ την ημέρα στις 21 Ιουλίου, έναντι 1 $ σήμερα σε τρέχουσες τιμές (υποθέτοντας 100 SLP/ημέρα). Αυτό οδήγησε πολλούς παίκτες να σταματήσουν να παίζουν καθώς το εισόδημα έχει μειωθεί σημαντικά».

Παρά τις αποτιμήσεις, τα Metaverse παιχνίδια στο blockchain συνεχίζουν να καλύπτουν μια θέση στην αγορά κρυπτονομισμάτων. η οποία έχει αρκετούς επενδυτές, ωστόσο αδυνατεί να βρει μεγάλο αριθμό χρηστών, ενώ το τμήμα της εικονικής πραγματικότητας του τεχνολογικού κολοσσού όπως το Facebook Reality Labs (FRL) της Meta συσσωρεύουν απώλειες.

Το τμήμα Facebook Reality Labs (FRL) είχε έσοδα 2,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021. Το Meta δεν υποχωρεί στα πλάνα του παρά τις απώλειες. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Mark Zuckerberg δήλωσε την Τετάρτη ότι οι εξελίξεις μετατροπής της εταιρείας περιλαμβάνουν την κυκλοφορία ενός headset εικονικής πραγματικότητας υψηλής τεχνολογίας μέχρι το τέλος του έτους και ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να εργάζεται στο «Nazare», ένα ζευγάρι ψηφιακών γυαλιών πλήρως επαυξημένης πραγματικότητας.

Ωστόσο το Facebook δεν είναι η πρώτη φορά που σχετίζεται άμεσα με τις αγορές κρυπτονομισμάτων, και έχει τη δυνατότητα να τις επηρεάζει.

Τον Δεκέμβριο του 2021 δεν πέρασε απαρατήρητη η απόφαση του ΜΕΤΑ να ανατρέψει τη μακροχρόνια πολιτική που απαγόρευε στις εταιρείες κρυπτονομισμάτων να προβάλλουν διαφημίσεις στις υπηρεσίες του. Η νέα πολιτική της εταιρείας είναι τεράστια αλλαγή για τη βιομηχανία κρυπτονομισμάτων και θα επιτρέψει σε περισσότερους ιδιώτες επενδυτές να έχουν πρόσβαση σε κρυπτονομίσματα. «Προχωράμε σε αυτή την απόφαση επειδή το τοπίο των κρυπτονομισμάτων συνέχισε να ωριμάζει και να σταθεροποιείται τα τελευταία χρόνια και έχει δει περισσότερους κυβερνητικούς κανονισμούς που θέτουν σαφέστερους κανόνες για τον κλάδο», ανέφερε η εταιρεία.

Η εταιρεία απαγόρευσε τις διαφημίσεις κρυπτονομισμάτων τον Ιανουάριο του 2018, αλλά έκανε πιο ελαστική αυτήν την απαγόρευση τον Μάιο του 2019. Η απαγόρευση είχε αποτρέψει τις νεοφυείς επιχειρήσεις στους τομείς των κρυπτονομισμάτων και του blockchain να προωθήσουν τη δουλειά τους και να προσεγγίσουν πιθανούς πελάτες στο Facebook και το Instagram.

Η κίνηση έρχεται αφού η εταιρεία προσπάθησε και απέτυχε να λανσάρει ένα κρυπτονόμισμα που προοριζόταν να στέλνει χρήματα εύκολα σε όλο τον κόσμο μέσω των υπηρεσιών της εταιρείας. Το Facebook ανακοίνωσε το μεγάλο του σχέδιο στον τομέα κρυπτονομισμάτων στις 18 Ιουνίου 2019: ένα «παγκόσμιο νόμισμα χωρίς σύνορα» που ονομάζεται Libra, που βασίζεται «σε τίτλους περιουσιακών στοιχείων χαμηλής μεταβλητότητας, όπως τραπεζικές καταθέσεις και κρατικούς τίτλους, σε νομίσματα από σταθερές και αξιόπιστες κεντρικές τράπεζες».

Με άλλα λόγια: ένα stablecoin. Την ίδια μέρα, το Facebook ανακοίνωσε ένα ψηφιακό πορτοφόλι κρυπτονομισμάτων, το Calibra. Όπως ήταν αναμενόμενο από πολλούς στη βιομηχανία των κρυπτονομισμάτων, το φιλόδοξο σχέδιο είχε ένα άδοξο τέλος σε ένα έργο που όλοι γνώριζαν ότι ήταν καταδικασμένο από την αρχή. Το μόνο προϊόν κρυπτονομισμάτων που κατάφερε να λανσάρει το Facebook ήταν το πορτοφόλι Novi (πρώην Calibra), το οποίο μπορεί να αποθηκεύσει μόνο το Paxos stablecoin USDP, αφού το Diem δεν κυκλοφόρησε ποτέ.

Το stablecoin του δεν ήταν ποτέ πραγματικά αποκεντρωμένο, παρά το γεγονός ότι το Facebook επέμενε ότι η Libra εποπτεύεται από το Libra Association, μια κοινοπραξία μελών με έδρα την Ελβετία. Τέσσερις μήνες μετά την ανακοίνωση του Libra, η Ένωση Libra έχασε οκτώ ιδρυτικά μέλη, συμπεριλαμβανομένων των MasterCard, PayPal, eBay και Stripe. Ήταν επίσης δύσκολο για το Facebook να υποστηρίξει ότι το Libra δεν ήταν απλώς ένα πρότζεκτ του Facebook όταν έβαλε το δικό του στέλεχος υπεύθυνο για αυτό: τον David Marcus, πρώην επικεφαλής του Facebook Messenger. Ωστόσο το πρότζεκτ δεν πέθανε γιατί ήταν αποκεντρωμένο. Τα τρία κορυφαία stablecoins είναι όλα κεντρικά: το Tether (USDT) ελέγχεται από το Tether και το Bitfinex, το USDC ελέγχεται από την Circle και το USDP ελέγχεται από την Paxos.

Ωστόσο υπάρχει ένα «κεφάλαιο» που υποδηλώνει ότι το Libra θα μπορούσε να πετύχει: 2 δισεκατομμύρια χρήστες. Αυτή η βάση καθιστά δύσκολο για οποιοδήποτε προϊόν Facebook να αποτύχει παταγωδώς. Αν το πρότζεκτ είχε καταφέρει να λανσαριστεί σωστά, υπήρχε η βάση χρηστών που θα το δοκίμαζε.

Ωστόσο το φλερτάρισμα του κολοσσού των κοινωνικών δικτύων με τα κρυπτονομίσματα δεν τελείωσε, το Meta πειραματίζεται τώρα με ένα ανταλλακτήριο NFT στο Instagram.

Όπως όλοι περιμένουν το ΜΕΤΑ ακόμα δεν έχει τελειώσει με τις αγορές κρυπτονομισμάτων και πολλά νέα πρότζεκτ που επενδύει και αναπτύσσει προέρχονται από αυτή την αγορά. Είναι αναπόφευκτο πως η μετοχή του ΜΕΤΑ αποτελεί ένα βαρόμετρο και το outlook των θεσμικών επενδυτών στην αγορά των κρυπτονομισμάτων.