Ο Μιχαήλ Άγγελος ταξιδεύει Ντουμπάι και δείχνει το δρόμο στα μουσεία

Ο Μιχαήλ Άγγελος ταξιδεύει Ντουμπάι και δείχνει το δρόμο στα μουσεία

Στέκεται εξίσου ψηλός, αλλά ζυγίζει 10 φορές λιγότερο. Ένα ακριβές αντίγραφο του περίφημου Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγέλου που γεννήθηκε, όχι από το χέρι γλύπτη, αλλά από τρισδιάστατους εκτυπωτές, βρίσκεται στο τελικό στάδιο και καλύπτεται με μαρμαρόσκονη, σε ένα τεχνολογικό εργαστήριο. 

Η Ιταλία παίρνοντας το ρόλο αναγεννησιακού μαικήνα, παρήγγειλε το αντίγραφο που ταυτίστηκε με την πόλη της Φλωρεντίας, για να εκπροσωπήσει τη χώρα στη διεθνή «Dubai Expo 2021». Το κορυφαίο εμπορικό γεγονός ξεκινά τον Οκτώβριο κι ο «αναγεννημένος Δαβίδ» αναμένεται να κλέψει την παράσταση, τη φορά αυτή ανάμεσα στα τελευταία ψηφιακά επιτεύγματα.

Κατασκευάστηκε από ομάδα τεχνικών της εταιρείας «Hexagon Italia», η οποία παρήγαγε ένα φυσικό αντίγραφο υψηλής ευκρίνειας υπό την υψηλή εποπτεία του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας. Κι επειδή είναι ένα από τα πιο διάσημα γλυπτά του κόσμου που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια, κλήθηκαν στην ομάδα και πολύπειροι συντηρητές να ελέγξουν την ποιότητα του αποτελέσματος. 

Αν αναλογιστούμε ότι το μέγεθος του αγάλματος ξεπερνά τα 5 μέτρα (συγκεκριμένα 5,2 μ.), η δυσκολία του εγχειρήματος δεν είναι μικρή. Ωστόσο, έχει ένα μοναδικό πλεονέκτημα: η διαδικασία εκτελέστηκε χωρίς τον παραμικρό κίνδυνο ζημιάς στο αυθεντικό έργο. «Ψηφιοποιήσαμε το άγαλμα με οπτικά όργανα δίχως να το αγγίξουμε ποτέ», δήλωσε ο Levio Valetti, επικεφαλής μάρκετινγκ της Hexagon Italia. Το αποτέλεσμα; Σύμφωνα με την εταιρεία «πρόκειται για την πιο πιστή αναπαραγωγή από όσες έγιναν στο παρελθόν». 

Το άγαλμα σμιλεύτηκε μεταξύ 1501 και 1504 από ένα και μόνο κομμάτι μαρμάρου, προσεκτικά επιλεγμένο από τον κορυφαίο δημιουργό. Απεικονίζει τον βιβλικό ήρωα Δαβίδ, ο οποίος σκότωσε τον γίγαντα Γολιάθ με τη σφεντόνα του. Το παρήγγειλε η Σινιορία της Φλωρεντίας στον Μικελάντζελο για να το στήσει στην πλατεία μπροστά στο μέγαρό της, σε μια κρίσιμη στιγμή της ιστορίας της, όταν η πόλη αντιμετώπιζε τον άμεσο κίνδυνο να καταληφθεί. Ο Δαβίδ, λοιπόν, εξεικόνιζε αυτή την ίδια τη Φλωρεντία, έδινε πρότυπο για μίμηση στους κατοίκους της.

Το άγαλμα που σήμερα βρίσκεται στην «Galleria dell' Accademia» της πόλης, «σαρώθηκε» και η ρεπλίκα του δημιουργήθηκε από ακρυλική ρητίνη. Συμπεριλαμβανομένης της βάσης, είναι 10 φορές ελαφρύτερη από το πρωτότυπο και ζυγίζει 550 κιλά. Το αντίγραφο πρόκειται να ταξιδέψει στο Ντουμπάι αργότερα αυτό το μήνα, μόλις περαστεί από μαρμαρόσκονη για το τελικό φινίρισμα.

Μερικοί ισχυρίζονται – και δικαίως - ότι ο «κλώνος Δαβίδ» δεν μπορεί ποτέ να συγκριθεί με τον αρχικό. «Κανένα αντίγραφο δεν μπορεί να μεταφέρει τα “πάθη” του πρωτότυπου", δήλωσε ωραία η επικεφαλής της Galleria dell'Accademia, Σεσήλια Χόλμπεργκ, στην «Corriere della Sera». Το βέβαιο είναι ότι το ψηφιακό alter ego του Δαβίδ δε μεταδίδει πια τη δύναμη των Μεδίκων, αλλά την ισχύ της τεχνολογικής εποχής. Το έργο το βλέπουμε σήμερα εμείς, οι απόγονοι του έργου.  Είμαστε αυτοί που το έργο αυτό δημιούργησε μαζί με άλλα τον κόσμο μας, δεν είμαστε αυτοί που το έργο βγάζει από τη μήτρα του τώρα. Το ψηφιακό καλούπι διδάσκει πλέον ένα άλλο κοινό που δεν χρειάζεται να περπατήσει στους δρόμους της Φλωρεντίας, να υποψιαστεί και ίσως να δει με τα μάτια του Μιχαήλ Αγγέλου. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με άλλα, εξίσου εμβληματικά έργα που κοσμούν μουσεία και ιδρύματα. Το έργο τέχνης πέρασε πλέον το στάδιο της φωτοτυπικής αναπαραγωγής, στη 3d έκδοσή του, και μπορεί να «ζει» οπουδήποτε.