Η Αεροδυναμική, η Υδροδυναμική και η Οικονομία

Η Αεροδυναμική, η Υδροδυναμική και η Οικονομία

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Η τραγελαφική κατάσταση που επικρατεί μετά από την κυβερνητική απόφαση για τη μείωση των συντελεστών του φόρου προστιθέμενης αξίας στα τρόφιμα αλλά όχι στα ροφήματα, είναι ενδεικτική της προχειρότητας και της ανικανότητας που διακατέχουν τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην οικονομία.

Με άλλο συντελεστή ΦΠΑ θα πωλείται ο καφές στο ράφι των καταστημάτων λιανικών πωλήσεων τροφίμων και με άλλο συντελεστή στις καφετέριες. Με άλλο συντελεστή το τσάι από τη Κεϋλάνη και με άλλο συντελεστή το τσάι του βουνού και του λόγγου, ή το δίκταμο ή το φασκόμηλο. Με άλλο συντελεστή οι πρώτες ύλες της ζαχαροπλαστικής, πλην του κακάο, το οποίο επειδή είναι ταυτόχρονα ρόφημα, θα παραμείνει στην υψηλή κλίμακα του ΦΠΑ.

Ασύλληπτα πράγματα, σε μια οικονομία που αγωνιά να ξαναβρεί τον βηματισμό της και μια κοινωνία που παλεύει για να επανέλθει στην κανονικότητα. Κάθε μέτρο που λαμβάνει η κυβέρνηση ταλαιπωρεί και δυσκολεύει τη ζωή των πολιτών και την προσπάθεια για εύρυθμη πορεία της επιχειρηματικότητας. Εκεί που αναζητείται το απλό, παρουσιάζεται το πολυσύνθετο και εκεί που αναζητείται το αποτελεσματικό, ξεφυτρώνει ένα πρόβλημα που δεν προϋπήρχε.

Είναι σαν να αφήνουμε έναν σκαντζόχοιρο να κινηθεί σε ένα δωμάτιο γεμάτο φουσκωμένα μπαλόνια και να περιμένουμε πως δεν θα σκάσει ούτε ένα μπαλόνι. Είναι σαν να προσπαθούμε να παίξουμε ποδόσφαιρο με ένα μεγάλο κύβο, να παίζουμε τένις με ένα βαρέλι και μπάσκετ με ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο. Όσοι δεν έκαναν καταλήψεις στα μαθητικά τους χρόνια ή δεν σαμποτάριζαν την εκπαιδευτική διαδικασία στα Πανεπιστήμια, γνωρίζουν τους κανόνες της αεροδυναμικής και της υδροδυναμικής. Γνωρίζουν πως η ταχύτητα και η έλλειψη αντίστασης και τριβής, είναι τα ζητούμενα στο σχεδιασμό και τις συνθήκες κίνησης των σωμάτων στον αέρα και στα υγρά.

Υπάρχει περίπτωση να δούμε κάποιο όχημα σε σχήμα και μέγεθος νταλίκας να συμμετέχει σε αγώνες φόρμουλας, όπου οι αεροδυναμικοί συντελεστές αποτελούν το Α και το Ω τους σχεδιασμού; Υπάρχει περίπτωση να δούμε τετράγωνη πλώρη σε καράβι; Φυσικά και όχι. Διότι δεν θέλουμε αντίσταση και τριβή στην κίνηση, που θα μειώνουν την ταχύτητα και θα αυξάνουν την κατανάλωση. Διότι δεν θέλουμε οι στρoβιλισμοί του αέρα και τα απόνερα που δημιουργούνται, να προκαλέσουν προβλήματα στους υπόλοιπους που βρίσκονται στην πίστα ή στη θάλασσα.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει με τα εξαγγελθέντα μέτρα για τον ΦΠΑ και όχι μόνο. Με τις νέες ρυθμίσεις για τα εργασιακά και με κάθε λογής μέτρα ρυθμιστικού πλαισίου και παρεμβάσεων, αντί να αναζητείται ο σχεδιασμός τύπου “αυγού” που να κινείται χωρίς τριβές και με υψηλές ταχύτητες, που δεν θα δημιουργεί κραδασμούς ούτε θα διαταράσσει το πέρασμα του οποιαδήποτε άλλη λειτουργία, σχεδιάζεται ένα υβρίδιο σκαντζόχοιρου και χελώνας.

Παντού στη ζωή οι απλές και οι εύκολες λύσεις είναι οι καλύτερες. Οι απλές και οι σύντομες διαδικασίες είναι οι πλέον αποτελεσματικές. Αυτά βέβαια ισχύουν για όσους έχουν δουλέψει στοιχειωδώς στη ζωή τους και γνωρίζουν την αξία του χρόνου, των πόρων, της προσπάθειας, του αποτελέσματος και του κέρδους. Δεν ισχύουν στο παραμικρό για αυτούς που πιστεύουν στους κρατικούς σχεδιασμούς, στον κρατικό έλεγχο, στην κρατική παρέμβαση, που αδυνατούν να αντιληφθούν το τι ζητάει η αγορά, η επιχειρηματικότητα και ο πολίτης το 2019. Ας μελετήσουν ένα σχολικό βιβλίο του Γυμνασίου ή του Λυκείου με τις βασικές αρχές της Φυσικής, για να αντιληφθούν τους φυσικούς κανόνες και τις αρχές των επιστημών. Και ας προσαρμόσουν τη φιλοσοφία των λιτών αρχών της αεροδυναμικής και της υδροδυναμικής, στις παρεμβάσεις τους στην οικονομία.


*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.