Τρύπιο το «καπέλο» των επενδύσεων και ιδιωτικοποιήσεων για τη κυβέρνηση

Τρύπιο το «καπέλο» των επενδύσεων και ιδιωτικοποιήσεων για τη κυβέρνηση

Photo by George W. Hales/Fox Photos/Getty Images/Ideal Image

Του Γιώργου Φιντικάκη

Tην καθυστερημένη της "αγάπη" προς τις επενδύσεις πληρώνει η κυβέρνηση καθώς έπειτα από είκοσι μήνες διακυβέρνησης, δεν έχει ολοκληρωθεί παρά μια μόνο ιδιωτικοποίηση, αυτή του ΟΛΠ.

Μεγάλες δρομολογημένες επενδύσεις και αποκρατικοποιήσεις παρουσιάζουν... χρονοκαθυστέρηση, αφού παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις, η "μεγάλη εικόνα" είναι ότι πολύ λίγα πράγματα έχουν ουσιαστικά προχωρήσει από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, που η κυβέρνηση έχει δια του ΚΥΣΟΙΠ εγκρίνει από τις 20 Μαΐου.

Αν εξαιρέσει κανείς την σύμβαση πώλησης του ΟΛΠ στη Cosco, οι εκκρεμότητες σχηματίζουν βουνό ακόμη και σε μέτωπα θεωρητικά κλεισμένα, που είτε ανήκουν στα 15 προαπαιτούμενα που εκκρεμούν από την πρώτη αξιολόγηση, όπως το Ελληνικό, είτε χρονίζουν όπως η Κασσιόπη στη Κέρκυρα, η Αφάντου στη Ρόδο, και τα 14 αεροδρόμια.

Υπό αυτό το πρίσμα ο Πρωθυπουργός ανεβαίνει το επόμενο Σάββατο στη ΔΕΘ, χώρο κατεξοχήν οικονομικών ανακοινώσεων, δίχως να έχει να τραβήξει από το "καπέλο" του κάποια μεγάλη επένδυση, πλην του ΟΛΠ. Ακόμη και ο αγωγός φυσικού αερίου TAP, την κατασκευή του οποίου εγκαινίασε ο Α. Τσίπρας τον Μάιο, είναι έργο της διακυβέρνησης Σαμαρά, όχι της δικής του. Το αυτό ισχύει για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στους Γερμανούς της Fraport.

Από εκεί και πέρα, υπάρχει μια θάλασσα από εκρεμμότητες, που αν δεν κλείσουν μέχρι το τέλος του έτους, τότε ο φετινός στόχος εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ (τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ) θα πέσει έξω, με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται ως προς την πίεση που μπορεί να ασκήσουν οι θεσμοί, να προκηρυχθούν άμεσα διαγωνισμοί τους οποίους κυβερνητικά στελέχη απεύχονται, όπως το 17% της ΔΕΗ.

Υπό αυτό το πρίσμα, πολλά θα εξαρτηθούν από τη στάση των εμπλεκομένων στους υφιστάμενους διαγωνισμούς υπουργών, δηλαδή των Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Π. Σκουρλέτη, Ναυτιλίας Θ.Δρίτσα, Πολιτισμού Αρ. Μπαλτά, και Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτου.

Ελληνικό σαν άλλο "Γεφύρι της Αρτας"

Πρώτο και καλύτερο από πλευράς εκκρεμοτήτων το Ελληνικό, όπου τρία θέματα χωρίζουν ακόμη τη Lamda Development και το Δημόσιο προκειμένου να ολοκληρωθεί η παραχώρηση.

1ον) Να βρεθεί ένα μοντέλο συνεννόησης μεταξύ επενδυτή και υπουργείου Πολιτισμού, αναφορικά με την κίνησή του τελευταίου να ανακηρύξει αρχαιολογικούς χώρους και διατηρητέα κτίρια εντός της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων. Το πιθανότερο είναι ότι ο επενδυτής θα έλθει σε συμφωνία με τις υπηρεσίες του υπουργείου σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιάζονται και θα εκτελούνται τα έργα. Με άλλα λόγια, θα χρειαστεί οι δύο πλευρές να υπογράψουν κάποιου είδους μνημόνιο συνεννόησης.

2ον) Να κατατεθεί στη Βουλή η τελική σύμβαση παραχώρησης, γεγονός που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και έχει προσδιοριστεί να γίνει ως τα τέλη Σεπτεμβρίου.

3ον) Να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας Προεδρικό Διάταγμα για το σύνολο των χρήσεων γης, στο οποίο θα ενσωματώνεται και η έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Να εγκριθεί επίσης με Προεδρικό Διάταγμα το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του επενδυτή, καθώς και να υπογραφούν οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για την έγκριση των πολεοδομικών μελετών, όπως και να ρυθμιστεί η χωροθέτηση των κτιρίων.

Έπειτα, το Υπ. Οικονομικών πρέπει να προχωρήσει στη διενέργεια διαγωνισμού για άδεια καζίνο, και παράλληλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία να μεριμνήσουν ώστε να απελευθερωθεί ο χώρος από δημοσίους φορείς (αμαξοστάσιο λεωφορείων, κ.ά.), αλλά και πρόσφυγες (ο καταυλισμός συνεχίζει να φιλοξενεί 1000 άτομα). Όλα αυτά, σύμφωνα με τη σχετική συμβατική υποχρέωση του Δημοσίου που έχουν συνυπογράψει ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτής στα τέλη του 2014, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ως τις 16 Νοεμβρίου. Για τα ελληνικά δεδομένα, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο.

Κασσιόπη-Αφάντου

Τον Ιανουάριο του 2013 αποφασίστηκε να παραχωρηθεί για 99 χρόνια, και έναντι 23 εκατ. ευρώ στην αμερικανικών συμφερόντων NCH Capital, η έκταση στην Κασσιόπη της Κέρκυρας. Επρόκειτο για τη πρώτη αποκρατικοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ στον τομέα της ακίνητης περιουσίας.

Τρία χρόνια και οκτώ μήνες μετά, η έκταση των 490 στρεμμάτων παραμένει αναξιοποίητη, αφού εκκρεμεί ακόμη η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης για τις χρήσεις. Λογικά εντός των επόμενων εβδομάδων, θα υπογραφεί τελικά η σύμβαση πώλησης με το ΤΑΙΠΕΔ, οπότε και θα καταβληθούν τα 23 εκατ. ευρώ.

Έτερη εκκρεμότητα αφορά στην Αφάντου της Ρόδου. Τον Απρίλιο οι υπηρεσίες του υπ. Πολιτισμού είχαν χαρακτηρίσει ως αρχαιολογική ζώνη μια έκταση 10.000 στρεμμάτων που περιελάμβανε και το Γκολφ. Έκτοτε, εκκρεμεί η υπογραφή μνημονίου συνεννόησης με τον επενδυτή σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιαστούν και θα εκτελεστούν εντός της έκτασης τα έργα. Ακόμη δεν έχει γίνει κάτι.

 

ΔΕΣΦΑ


Στα τέλη Σεπτεμβρίου λήγει η εγγυητική επιστολής των Αζέρων της Socar για την αγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ. Αν δεν ανανεωθεί, σενάριο που μοιάζει και το πιθανότερο, τότε η αποκρατικοποίηση θα ναυαγήσει. Μένει να φανεί ποια στάση θα τηρήσουν σε μια τέτοια περίπτωση οι θεσμοί, αφού τα έσοδα από το ΔΕΣΦΑ, είχαν προυπολογιστεί στα φετινά. Από τα 400 εκατ. ευρώ, τα 188 εκατ. ευρώ θα εισέπρατε το ΤΑΙΠΕΔ και τα υπόλοιπα τα ΕΛΠΕ.

Εφόσον αποχωρήσουν οι Αζέροι, το σχέδιο του υπουργείου είναι να πάρουν τη θέση τους οι Ιταλοί της Snam, αγοράζοντας ποσοστό περί το 31%. Όσο για τα ΕΛΠΕ θα κρατούν τη συμμετοχή του 35% που έχουν στο ΔΕΣΦΑ. Αν πάλι ναυαγήσει εντελώς η αποκρατικοποίηση, το υπουργείο θα ξεκινήσει μια νέα διαδικασία, με λύση αντίστοιχη του ΑΔΜΗΕ, που θα εξασφαλίζει δηλαδή τον έλεγχο του Δημοσίου, και θα προβλέπει την εισαγωγή μετοχών στο χρηματιστήριο.

Εγνατία Οδός - Ελ. Βενιζέλος

Στο μέτωπο των νέων διαγωνισμών, εντός Σεπτεμβρίου το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να προκηρύξει την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού, επίσης ένα από τα 15 προαπαιτούμενα για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ. Παράλληλα εντός του Σεπτεμβρίου το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να έχει κλείσει τη διαπραγμάτευση με τους Καναδούς μεγαλομετόχους του Ελευθέριος Βενιζέλος για την επέκταση της σύμβασης του αερολιμένα, από το 2026 ως το 2046. Αμφότερα τα έργα είναι αρμοδιότητας του υπ. Υποδομών Χρ.Σπίρτζη.

ΟΛΘ - 14 αεροδρόμια - ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Το Νοέμβριο τοποθετείται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το 67% του ΟΛΘ από τους οκτώ διεκδικητές που έχουν περάσει στη τελική ευθεία, ενώ ως το τέλος του έτους θα πρέπει να έχουν παραδοθεί και επισήμως στην κοινοπραξία υπό τη Fraport τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Αν αυτό για κάποιο λόγο δεν καταστεί εφικτό, τότε το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα εισπράξει τα 1,23 δισ. ευρώ, τίμημα που έχει προϋπολογιστεί στο φετινό στόχο εσόδων. Προαπαιτούμενο είναι και η αναδιάρθρωση και ενίσχυση του πλαισίου λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), με την προώθηση σχετικού σχεδίου νόμου, ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Επίσης εντός του έτους, αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση πώλησης με τους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους για τη πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ. ευρώ.