Το success story των ελληνικών αεροδρομίων, η Fraport και το ΔΑΑ

Το success story των ελληνικών αεροδρομίων, η Fraport και το ΔΑΑ

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Σ' ένα διαρκές success story αποδεικνύεται την τελευταία πενταετία η ελληνική αγορά αερομεταφορών, δείχνοντας ότι η Ελλάδα παραμένει μια άκρως ελκυστική τουριστικά χώρα, ενώ τόσο τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport, όσο και το Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας, πέτυχαν ιστορικά ρεκόρ το 2019.

Η ελληνική αγορά αερομεταφορών υπολογίζεται πως αντιστοιχεί σε συνολικό τζίρο που ξεπερνά τα 7 δισ. ευρώ (αναφερόμαστε στο σύνολο του μεταφορικού έργου όλων των εταιρειών που έρχονται στην Ελλάδα), όμως, πέραν αυτού, είναι μια κρίσιμη γεωγραφικά αγορά, που θεωρείται στρατηγικός κόμβος για όλη τη γύρω περιοχή.

Άλλωστε, απώτερος στόχος των ιθυνόντων του Δ.Α.Α. είναι να γίνει η Αθήνα ένας ευρύτερος κόμβος για όλη την περιοχή. Ένα περιφερειακό Hub για όλα τα Βαλκάνια και εκατέρωθεν των προορισμών από και προς τη Μέση Ανατολή, στοχεύοντας ασφαλώς (και) στις αγορές Κίνας και Αυστραλίας.

Παγκόσμια, η ανθρωπότητα ταξιδεύει περισσότερο από κάθε άλλη εποχή της ιστορίας, ο πλανήτης πλέον έχει γίνει ένα μεγάλο «χωριό» που επικοινωνεί και συνδέεται με εκατομμύρια πτήσεις, ενώ η αεροπορική πρόσβαση είναι πιο εύκολη από ποτέ στο παρελθόν.

Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 4,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι ταξίδεψαν το 2019, δηλαδή 250 εκατ. περισσότεροι έναντι του 2018, ενώ ρόλο έπαιξε η αποκλιμάκωση των τιμών του πετρελαίου που κράτησε – σε πολλές περιπτώσεις αλλά όχι όλες – τις τιμές των εισιτηρίων σε βατά επίπεδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) προβλέπει τον διπλασιασμό της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης μέσα στις επόμενες δυο δεκαετίες. Συγκεκριμένα ο αριθμός των ταξιδιωτών αναμένεται να φτάσει τα κοντά στα 9 δισεκατομμύρια μέχρι το 2039.

Οι μετακινήσεις και τα ταξίδια είτε για αναψυχή είτε για άλλους λόγους είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενα και ένα «κύμα» που δεν φαίνεται να έχει... γυρισμό, παρά τα προβλήματα πολεοδομικής και οικολογικής φύσεως που γεννιούνται εύλογα. Παράλληλα, υπάρχει διαρκής ανάγκη για επέκταση και εκσυγχρονισμό των αεροπορικών υποδομών.

Πως πέτυχαν τα ρεκόρ η Fraport και το Ελ. Βενιζέλος

Αυτή η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός των αεροπορικών υποδομών είναι που έφερε στην Ελλάδα το «θαύμα» των 60 και πλέον εκατ. επιβατών σ' όλα τα αεροδρόμια της χώρας! Συνολικά, το 2019 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πέτυχε την καλύτερη επίδοση της ιστορίας του με 25,57 εκατ. επιβάτες, ήτοι 1,4 εκατομμύρια επιβάτες περισσότερους (+6%) έναντι του 2018 που είχαν ταξιδέψει 24,13 εκατ. επιβάτες.

Είναι η 6η συνεχής χρονιά που το Ελ. Βενιζέλος καταγράφει νέο ρεκόρ, ενώ από τη χειρότερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας που ήταν το 2013 με 12,5 εκατ. επιβάτες, υπάρχει 100% αύξηση!

Παράλληλα, επίσης ιστορικό ρεκόρ πέτυχε και η Fraport σπάζοντας το «φράγμα» των 30 εκατ. επιβατών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται! Πιο αναλυτικά, από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια «πέρασαν» πέρυσι 30,15 εκατ. επιβάτες, έναντι 29,87 εκατ. το 2018, σημειώνοντας άνοδο 0,9%.

Βεβαίως, σύμφωνα με αναλυτές η οριακή αύξηση φανερώνει ότι υπάρχουν σημάδια ωρίμανσης – αν όχι... κόπωσης - στο momentum του ελληνικού τουρισμού, δεδομένου ότι μπαίνουν ξανά δυνατά στο «παιχνίδι» όλες οι γύρω περιοχές όπως Τουρκία, Τυνησία, Αίγυπτος κ.λπ. που τα προηγούμενα χρόνια είχαν πληγεί σημαντικά για τους γνωστούς γεωπολιτικούς και άλλους λόγους.

Στο ρεκόρ του Ελ. Βενιζέλος, «πυλώνας» για το νέο ρεκόρ ήταν η κίνηση εξωτερικού (+1,4 εκατ. ή ποσοστό +8,6%), ενώ οι επιβάτες εσωτερικού είχαν πολύ μικρή αύξηση (+0,3%). Συνολικά, στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έγιναν 225.628 πτήσεις το 2019, 3,9% περισσότερες έναντι του 2018, καταγράφοντας την καλύτερη ιστορική επίδοση του αεροδρομίου από πλευράς αριθμού πτήσεων. Αύξηση όμως 4,1% είχαν και οι πτήσεις εσωτερικού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το Ελ. Βενιζέλος το 2018 καταλάμβανε την 22η θέση μεταξύ των αεροδρομίων της Ε.Ε.

Εποχικότητα στα περιφερειακά αεροδρόμια

Τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδος εύλογα χαρακτηρίζονται από μεγάλη εποχικότητα, δεδομένου ότι το μεγάλο «μπουμ» γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο, ενώ σημαντικό ήταν το «χτύπημα» από την κατάρρευση της Thomas Cook.

Από τα αεροδρόμια της Fraport, το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είχε πέρυσι τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση (6.897.057) και ακολούθησε η Ρόδος με 5,5 εκατ. επιβάτες, η Κέρκυρα με 3,2 εκατ. και τα Χανιά με σχεδόν 3 εκατ. επιβάτες.

Τα αεροδρόμια της Μυκόνου (+8,9%), του Ακτίου (+7,2%) και της Μυτιλήνης (+4,1%) παρουσίασαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο. Αντιθέτως, σημαντική μείωση σε ποσοστό 20,6% είχε το αεροδρόμιο της Καβάλας, της Κέρκυρας υστέρησε κατά 2,6%, ενώ στο -0,8% έκλεισε των Χανίων.

Η μεγαλύτερη «πηγή» επιβατών ήταν φυσικά από την Ελλάδα, όπου μετακινήθηκαν 6,903 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ ακολούθησαν οι Βρετανοί (5,4 εκατ.), οι Γερμανοί (4,3 εκατ.), οι Ιταλοί (1,7 εκατ.), οι Πολωνοί (1,25 εκατ.) και οι Ολλανδοί (1,24 εκατ.).

Επενδύσεις από Fraport και Ελ. Βενιζέλος

Το Ελ. Βενιζέλος κοντεύει να αγγίξει το capacity που είναι περίπου στα 26 εκατ. επιβάτες και γι' αυτό το λόγο μέσα στο 2020 θα λάβουν χώρα σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές για την επέκταση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, με στόχο να φτάσει η δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατ. επιβάτες.

Μεταξύ των επενδύσεων είναι η επέκταση του κεντρικού αεροσταθμού που περιλαμβάνει την κατασκευή νέων θυρών επιβατών (gates) και την ανέγερση χώρων για εμπορικές χρήσεις με έκταση χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων.

Σ' ότι αφορά τη Fraport, το 2019 έγιναν έργα εκσυγχρονισμού αξίας 120 εκατ. ευρώ σε έξι αεροδρόμια όπως Σάμου, Σκιάθου, Μυτιλήνης, Ρόδου Κεφαλονιάς και Ακτίου, ενώ συνολικά έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στα εννέα από τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία, καθώς το 2018 είχαν παραδοθεί αυτά των Χανίων, της Ζακύνθου και της Καβάλας.

Πλέον, εκκρεμεί η ολοκλήρωση των εργασιών επέκτασης και εκσυγχρονισμού πέντε ακόμη αεροδρομίων, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες στα Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κω, Σαντορίνης και Μυκόνου.

Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις επέκτασης, ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού των υποδομών λαμβάνουν χώρα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, όπου κατασκευάζεται νέος τερματικός σταθμός 34.000 τμ, ο οποίος είναι κατά 10.000 τμ μεγαλύτερος από τον τωρινό. Στόχος είναι το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης να φτάσει σε μια δυναμικότητα εξυπηρέτησης έως και 10 εκατ. επιβατών.