Το «μυστήριο» με τις προσφορές για τον ΟΛΠ

Το «μυστήριο» με τις προσφορές για τον ΟΛΠ

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

 «Εμείς καταθέσαμε την δεσμευτική μας προσφορά με βάση την κείμενη Ελληνική νομοθεσία και όσα επακριβώς προσδιόριζε το ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με τον εν λόγω διαγωνισμό», αναφέρουν στο Liberal πηγές που πρόσκεινται στην πλευρά της COSCO Pacific, προσθέτοντας ότι αγνοούν παντελώς το αν υπάρχει ή όχι δεύτερη προσφορά.

Σχολιάζοντας την προοπτική του να επανεξετάσει το ΤΑΙΠΕΔ τον διαγωνισμό, στην περίπτωση κατά την οποία υπάρχει μόνο μια προσφορά, υποστήριξαν ότι δεν γνωρίζουν τι θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. «Αυτό που γνωρίζουμε», είπαν «είναι πως εμείς κάναμε ό,τι προβλέπει η νομοθεσία».

Αναφορικά το κατά πόσο η μια και μόνη προσφορά μπορεί να προκαλέσει την αναθεώρηση των κυβερνητικών αποφάσεων για με την πώληση του λιμανιού, παρατηρητές της λιμενικής αγοράς από τον Πειραιά, υπογράμμιζαν ότι «μια προσφορά υπήρξε και για τα 14 αεροδρόμια, όπως μια προσφορά και για το Ελληνικό.  Ως εκ τούτου», προσέθεταν, «δεν βλέπουμε τους λόγους για τους οποίους θα μπορούσε να ακολουθηθεί μια διαφορετική πολιτική στο θέμα των λιμανιών. 

Σε κάθε περίπτωση», υπογράμμιζαν, «υπάρχει αρκετός χρόνος προκειμένου να εξετασθούν να δεδομένα και με βάσει αυτά να υπάρξουν και νέες βελτιωμένες προσφορές».

 Το ενδεχόμενο να έχει κατατεθεί μόνο μια προσφορά, αυτή της COSCO Pacific, αν και προκάλεσε ισχυρή εντύπωση στους κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης, δεν προκάλεσε την ανάλογη έκπληξη και στους λιμενικούς κύκλους του Πειραιά.

Μια προσφορά; Και αν ναι, γιατί;

«Όσοι ασχολούνται με την λιμενική βιομηχανία», αναφέρουν οι πηγές του Liberal, «δεν εντυπωσιάσθηκαν από την εξέλιξη αυτή μιας και υπάρχουν κάποια δεδομένα τα οποία μπορεί να μην τα γνωρίζουν πολλοί, πλην όμως στον διεθνή λιμενικό τομέα είναι κοινός τόπος.

«Πρώτον», αναφέρουν, «η ICTS από τις Φιλιππίνες αν και αρχικά είχε δείξει κάποιο ενδιαφέρον με στελέχη να έχουν επισκεφθεί κατά το παρελθόν μια-δύο φορές το Data Room του ΟΛΠ, στην συνέχεια χάθηκαν και δεν εμφανίστηκαν ξανά.

«Δεύτερον», προσθέτουν, «όσον αφορά την AP Terminal, θυγατρική του Ομίλου Moller από την Δανία, είναι γνωστό πως αφενός μεγαλύτερο ενδιαφέρον είχε και εν πολλοίς συνεχίζει να έχει για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και αφετέρου συνεργάζεται με την COSCO Pacific μιας και έχουν από κοινού κονσόρτσιουμ το οποίο διαχειρίζεται το τέρμιναλ της Δαμιέττας, αλλά και άλλων λιμανιών στην Β. Ευρώπη.

Η AP Terminal», συνεχίζουν, «ακόμη και αν δεν έχει ενημερωθεί, αντιλαμβάνεται πλήρως τους σχεδιασμούς της COSCO Pacific στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.  

Η COSCO Pacific, συμμετέχει μαζί με την China Merchants Holdings International και την επίσης κινεζική CIC Capital, στο κονσόρτσιουμ που εξαγόρασε πρόσφατα το κοντέινερ τέρμιναλ Kumport, στην Τουρκία.

Ήδη το ίδιο κονσόρτσιουμ συζητά για την απόκτηση ελέγχου λιμένα της Κύπρου, ενώ αναζητεί και λιμάνι στην Αδριατική, και όχι στην Ιταλία όπως πιστεύουν πολλοί.

Στόχος την COSCO είναι ,με κέντρο το λιμάνι του Πειραιά να χτίσει ένα δίκτυο λιμένων που θα σκεπάζουν σαν ομπρέλα όλη την Ανατολική Μεσόγειο.

«Στο δίκτυο αυτό», αναφέρουν, «φιλοδοξεί να συμμετέχει και η AP Terminal μέσω του λιμένα της Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα λειτουργεί και αυτός περιφερειακά του Πειραιά, αλλά ταυτόχρονα θα έχει και άμεση πρόσβαση στην Βαλκανική και στην Κεντρική Ευρώπη».

«Καθοριστικός παράγοντας για να κυνηγήσει πιο δυναμικά τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης η AP Moller είναι ο σιδηρόδρομος», καταλήγουν οι πηγές του Liberal.

Πολλοί στη λιμενική βιομηχανία εκτιμούν ότι αν η κυβέρνηση καταφέρει να πείσει τον Δανικό όμιλο ότι μπορεί να υλοποιήσει το πλάνο ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, που θα συνδέει τον λιμένα της συμπρωτεύουσας με τα βαλκάνια και τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, τότε δεν θα πρέπει να ξαφνιαστούμε αν δούμε την προσφορά του για την Θεσσαλονίκη να κινείται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.