Το μπάχαλο με τις αποδείξεις και η προχειρότητα του υπουργείου Οικονομικών

Το μπάχαλο με τις αποδείξεις και η προχειρότητα του υπουργείου Οικονομικών

Του Προκόπη Χατζηνικολάου

Ένα απίστευτο μπάχαλο πρόκειται να δημιουργηθεί με τις ηλεκτρονικές αποδείξεις καθώς η απόφαση που εκδόθηκε από το υπουργείο Οικονομικών δημιουργεί περισσότερα προβλήματα αντί να βάζει τάξη και να περιορίζει τη φοροδιαφυγή.

Η χρησιμοποίηση  των ομάδων δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ για τον προσδιορισμό των αποδείξεων που πρέπει να συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι για να  έχουν δικαίωμα της έκπτωσης φόρου των 1900 ευρώ έως 2.100 ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση είναι το μεγάλο πρόβλημα όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου.

Ουσιαστικά ήταν η εύκολη λύση για να γλιτώσουν από τον κόπο. Πήραν το δείκτη τιμών καταναλωτών και εξαίρεσαν μόνο τα αυτοκίνητα, τα ενοίκια και τις δόσεις στεγαστικών δανείων. Όλα τα υπόλοιπα αναγνωρίζονται από την εφορία.

Σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα θα περαστούν αυτόματα όλες αυτές οι αποδείξεις, τις οποίες όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δεν πρόκειται να ελέγξει κανείς ή να τις ξεχωρίσει.

Για παράδειγμα σύμφωνα με την απόφαση η ομάδα του 6  δείκτη της ΕΛ.ΣΤΑΤ που αφορά τις ιατρικές αποδείξεις δεν θα δηλωθούν μαζί με τις υπόλοιπες καθώς αυτές έχουν διαφορετική έκπτωση φόρου .

Δηλαδή τα φάρμακα, το οινόπνευμα, τα προφυλακτικά θεωρούνται ιατρικές δαπάνες και μειώνουν τον τελικό φόρου. Σύμφωνα με το νέο σύστημα εάν κάποιος αγοράσει οινόπνευμα ή προφυλακτικά από το σούπερ μάρκετ θα πρέπει να αναγνωρισθούν ως ιατρική δαπάνη και να εξαιρεθούν από τις υπόλοιπες αποδείξεις. Πως όμως θα γίνει αυτός ο διαχωρισμός; Απλά δεν θα γίνει γιατί δεν υπάρχει τρόπος.

Η εφορία απλά θα δεχθεί ότι ο φορολογούμενος έκανε αυτή τη δαπάνη. Οπότε ο καθένας μπορεί να δηλώνει αγορές ιατρικών ειδών (όσων πωλούνται και περιλαμβάνονται στην συγκεκριμένη ομάδα) από σούπερ μάρκετ και ψιλικατζίδικα.

Τι θα γίνει με τα κοινόχρηστα;

Η απόφαση προβλέπει ότι προσμετρούνται στις γενικές αποδείξεις που πρέπει να μαζέψει ο φορολογούμενος. Ωστόσο, αυτό πρακτικά είναι ανέφικτο εκτός και αν οι πληρωμές γίνονται μέσω εταιρίας που αναλαμβάνει την έκδοση των κοινοχρήστων. Δηλαδή στις πολυκατοικίες που πληρώνουν οι ένοικοι στον διαχειριστή τα κοινόχρηστα αυτά δεν θα μπορέσουν αν αναγνωριστούν καθότι δεν υπάρχει τρόπος. Ακόμα και αν κατατίθενται στον λογαριασμό του διαχειριστή οι τράπεζες δεν μπορούν να γνωρίζουν ότι αυτός ο λογαριασμός είναι για τα κοινόχρηστα και φυσικά δεν μπορεί να δηλωθεί λογαριασμός ενός φυσικού προσώπου ως λογαριασμός κοινοχρήστων.

Τι θα γίνει με τις πληρωμές υδραυλικών και ηλεκτρολόγων;

Για παράδειγμα πως θα αναγνωριστεί η δαπάνη σε έναν υδραυλικό ύψους 300 ευρώ  που έγινε μέσω e-bankin. Ας υποθέσουμε ότι το ποσό κατατέθηκε στον λογαριασμό του υπόχρεου. Πως ξέρει η τράπεζα ότι αυτός ανήκει στον υδραυλικό; Πρέπει λοιπόν  να εκδοθεί απόφαση που να ορίζει ότι ο υδραυλικός πρέπει να έχει έναν επαγγελματικό λογαριασμό προκειμένου να γνωρίζει η τράπεζα ότι τα ποσά αυτά που κατατίθενται από διάφορους πολίτες αφορούν συναλλαγές οι οποίες πρέπει να προσμετρηθούν για το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου.  Οι μέχρι τώρα συναλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί με e banking πως θα αντιμετωπισθούν άραγε;

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες πρέπει να μαζεύουν αποδείξεις;

Αν και αρχικά είχε προταθεί από στελέχη του υπουργείου να αλλάξει το σύστημα ωστόσο, αποφασίσθηκε και σε αυτή την περίπτωση η εύκολη λύση. Είχε προταθεί δηλαδή να υπάγονται όλα τα φυσικά πρόσωπα στην υποχρέωση συλλογής αποδείξεων. Σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλονταν πρόστιμο 22% επί της διαφοράς. Επί της ουσίας οι αποδείξεις θα αποσυνδέονταν από το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου. Αντί λοιπόν της λογικής αυτής επικράτησε η εύκολη δηλαδή να υποχρεούνται μόνο οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι αγρότες να μαζεύουν αποδείξεις για να χτίσουν το αφορολόγητο όριο. Οι 800.000 ελεύθεροι επαγγελματίες δεν έχουν καμία υποχρέωση συλλογής αποδείξεων.