Το βαρύ πυροβολικό του Ιανουαρίου

Το βαρύ πυροβολικό του Ιανουαρίου

Της Μαίρης Βενέτη

Από σήμερα ξεκινάει το «βαρύ» οικονομικό ημερολόγιο αυτής της εβδομάδας.

Καταρχήν αναμένουμε η Γερμανία να δημοσιοποιήσει τα στοιχεία για το ΑΕΠ του 2019. Οι αναλυτές προβλέπουν ανάπτυξη με ρυθμό από 0,6%-0,75% σε ετήσια βάση. Αν επιβεβαιωθεί το κάτω μέρος της κλίμακας, θα είναι ο βραδύτερος ρυθμός ανάπτυξης από το 2013.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οικονομικού ινστιτούτου του Μονάχου IFO, το μεγαλύτερο βαρίδι για τον ρυθμό ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας είναι η σημαντική πτώση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το ινστιτούτο, η αδυναμία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας πιθανότατα θα ευθύνεται για το 0,75% της περικοπής του ρυθμού επέκτασης της γερμανικής οικονομίας το 2019, προσθέτοντας ότι στις εκτιμήσεις λαμβάνονται υπόψη και τα στοιχεία για τις προμήθειες και άλλων τομέων της γερμανικής βιομηχανίας.

Σύμφωνα με το IFO, οι δομικές αλλαγές στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν αφήσει το σημάδι τους και στην αγορά εργασίας, καθώς από τις αρχές του 2019 το εργατικό δυναμικό του κλάδου έχει συρρικνωθεί κατά 1,3% -σε εποχικά προσαρμοσμένους όρους- σημειώνοντας την μεγαλύτερη πτώση σε σχέση με τους άλλους μεταποιητικούς τομείς (-0,2%).

Επιπρόσθετα, περίπου το 14% των αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν εφαρμόσει ήδη μειωμένο ωράριο, με το ποσοστό αυτό ν’αναμένεται να αγγίξει το 19% τους επόμενους τρεις μήνες, έναντι 15% στους υπόλοιπους κλάδους της βιομηχανίας.

Στο σημείο αυτό θα σημειώσουμε και μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια

Όλα αυτά διαδραματίζονται τη στιγμή που η ζήτηση οχημάτων στη Γερμανία αυξήθηκε το 2019!

Η αύξηση όμως αυτή δεν καλύφθηκε από την εγχώρια παραγωγή, η οποία πέρυσι σύμφωνα με τα στοιχεία του IFO, υποχώρησε κατά 8,9%, μετά μάλιστα από  πτώση κατά 9,3% το 2018.

Από που καλύφθηκε;

Από την αύξησηΒ  της παραγωγής γερμανικών brands στις εγκαταστάσεις που διατηρούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο εξωτερικό.

Εν συνεχεία, εισήγαγαν τα αυτοκίνητα αυτά στη Γερμανία.

Πιο συγκεκριμένα, η παραγωγή των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά 2% πέρυσι, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία, αν και με πιο ήπιους ρυθμούς σε σχέση με το 2018 που είχαν κινηθεί πέριξ του 7,5%.

Παράλληλα, οι γερμανικές εισαγωγές επιβατικών οχημάτων κατέγραψαν άλμα της τάξης του 16% το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, σε ετήσια βάση.

Στα υπόψιν ότι ένας πιθανός λόγος για την εξέλιξη αυτή είναι το γεγονός ότι οι γερμανικές βιομηχανίες διανύουν μια μεταβατική φάση κατά την οποία έχουν στρέψει την εγχώρια παραγωγή τους στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με αποτέλεσμα η παραγωγή συμβατικών οχημάτων στη Γερμανία να κινείται πτωτικά.

Σήμερα όμως περιμένουμε και την έναρξη της ανακοίνωσης των εταιρικών κερδών των αμερικανικών τραπεζών, αρχής γενομένης της JPMorgan, ενώ τις επόμενες μέρες αναμένεται να ανακοινώσουν αποτελέσματα για το δ΄τρίμηνο του 2019, η Morgan Stanley, Goldman Sachs και Wells Fargo.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι τα κέρδη των τραπεζών θα είναι αυξημένα κατά 11,2%.

Ας ελπίσουμε τα αποτελέσματα να κινηθούν εντός των προσδοκιών καθώς με τον τραπεζικό δείκτη της Wall Street να έχει καταγράψει άλμα 36% το 2019, κανείς από την επενδυτική κοινότητα δεν θα θέλει να δει πώς θα συμπεριφερθούν οι μετοχές σε περίπτωση απογοήτευσης των προσδοκιών.

Βέβαια τα μάτια των επενδυτών θα είναι στραμμένα αυτή την εβδομάδα και στο ταξίδι του αντιπροέδρου της Κίνας Liu He, ο οποίος θα μεταβεί στην Ουάσινγκτον, έναντι οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου να ολοκληρώσουν το πρώτο –και εύκολο- σκέλος της εμπορικής τους συμφωνίας.

Η Κίνα θα προχωρήσει στην αγορά περισσότερων αμερικανικών αγροτικών προϊόντων, ενώ από την πλευρά τους οι ΗΠΑ θα άρουν ορισμένους από τους δασμούς που έχουν επιβληθεί στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων.

Όσον αφορά τώρα τις δύο επόμενες φάσεις, έχει συμφωνηθεί και από τις δύο πλευρές να πραγματοποιηθεί ένα πρόγραμμα εξαμηνιαίων συνομιλιών προκειμένου να υπάρξει πρόοδος και στις υπόλοιπες διαφορές μεταξύ των δύο οικονομιών.

Ωστόσο, δεν έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της επόμενης φάσης των διαπραγματεύσεων.

Την Πέμπτη η ΕΚΤ αναμένεται να δημοσιοποιήσει τα πρακτικά της συνεδρίασης του Δεκεμβρίου για τη νομισματική πολιτική , την πρώτη στην οποία προέδρευσε για πρώτη φορά η Christine Lagarde, ενώ πλούσιο είναι το ημερολόγιο των μακροοικονομικών ανακοινώσεων και από τις ΗΠΑ, καθώς περιμένουμε μεταξύ άλλων, στοιχεία για τον πληθωρισμό, τις λιανικές πωλήσεις, ενώ την Τετάρτη έχουμε και το Beige Book της Federal Reserve.
Β 

Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλάμβανονται ως τέτοιες.