Το άνοιγμα Τσίπρα στους εφοπλιστές και οι ατομικές συμβάσεις στα καράβια

Το άνοιγμα Τσίπρα στους εφοπλιστές και οι ατομικές συμβάσεις στα καράβια

Του Γιώργου Φιντικάκη

Σπάνια άλλος Πρωθυπουργός στο παρελθόν, απευθυνόμενος από τα Ποσειδώνια σε τέτοιο ακροατήριο εφοπλιστών, έχει τόσο πολύ εξάρει, όπως έκανε χθες ο Αλέξης Τσίπρας, την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής ναυτιλίας.

Σε συνέχεια των ανοιγμάτων προς τους βιομηχάνους, ο Πρωθυπουργός κάλεσε χθες και τους εφοπλιστές να εμπιστευτούν τη κυβέρνηση "για να φτιάξουμε μια νέα σχέση με το κράτος", χαρακτήρισε τη ναυτιλία διεθνές σημείο αναφοράς, και την εξωστρέφειά της "παράδειγμα προς μίμηση για την ελληνική οικονομία".

Το πιο σημαντικό, ωστόσο, σημείο της ομιλίας του που έγινε στα αγγλικά ενώπιον ενός διεθνούς ακροατηρίου 2.000 ατόμων, αφορά το κάλεσμα προς το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο να συγκροτήσει από κοινού με την κυβέρνηση "έναν μόνιμο και παραγωγικό διάλογο προκειμένου να ενισχύσουμε την απασχόληση και την οικονομία". Σε άλλο μάλιστα σημείο δεσμεύτηκε πως "θα δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να αυξήσουμε την απασχόληση στη ναυτιλία και τα πλοία".

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Μια ερμηνεία είναι ότι ο Πρωθυπουργός έκλεισε το μάτι σε όλους όσους ενδιαφέρονται να δημιουργηθεί το πλαίσιο εκείνο που θα επιτρέψει την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών ως πληρώματα με βάση τα διεθνή πρότυπα εργασίας. Διότι, ενόψει και της γενικότερης συζήτησης για αλλαγές στα εργασιακά, όσοι γνωρίζουν τα όσα έχουν εξελιχθεί τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά και το παρασκήνιο των επαφών των θεσμικών οργάνων εφοπλιστών και ΠΝΟ, δεν αποκλείουν από του χρόνου να ξεκινήσει συζήτηση για να προχωρήσει το σχέδιο για ατομικές συμβάσεις εργασίας, με βάση τα πρότυπα του διεθνούς οργανισμού εργασίας (ILO). Θέμα παλιό, για το οποίο οι εφοπλιστές πιέζουν επί χρόνια, ο ΙΟΒΕ το θεωρεί προϋπόθεση για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας, και που σε κάθε κυβέρνηση που το ανοίγει, μόνο φουρτούνες προκαλεί.

Τα ανοίγματα Τσίπρα προς τον εφοπλιστικό κόσμο πάντως, ήταν χθες πολλά. "Ζητάμε από τους Έλληνες εφοπλιστές να μας εμπιστευτούν και να μας βοηθήσουν να φτιάξουμε μια νέα σχέση με το κράτος, με όφελος για την κοινωνία και την οικονομία", είπε χαρακτηριστικά, και προσέθεσε πως "η ελληνόκτητος ναυτιλία κατάφερε να ξεπεράσει τη δική της κρίση, να γίνει πιο ανταγωνιστική και εξωστρεφής, ενώ το ελληνικό Δημόσιο όχι".

"Αυτός είναι και ο λόγος που η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία έχει να δώσει μαθήματα στη χώρα, καθώς η συνεισφορά της στην εθνική οικονομία είναι της τάξης του 7% του ΑΕΠ", σχολίασε ο Πρωθυπουργός.

Στον εφοπλιστικό κόσμο πάντως γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι η κυβέρνηση είναι με το μέρος τους και απέναντι στις αξιώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ναυτιλίας στη χώρα. Ήταν σαφής χθες ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, όταν αναγνώρισε το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου σε μια σαφή αναφορά για την κοινή στάση που έχει διαμορφωθεί απέναντι στην ΕΕ.

Στον εφοπλιστικό κόσμο εκτός από τις μεγάλες πιέσεις που δέχεται η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, η ανησυχία σχετίζεται και με την επιμονή της Κομισιόν να αλλάξει το φορολογικό πλαίσιο των ναυτιλιακών εταιρειών. Αντικρούωντας τα ελληνικά επιχειρήματα περί υπερφορολόγησης του κλάδου, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού απαιτεί εδώ και μήνες να γίνει πιο αυστηρό το καθεστώς, να αρθούν οι φορολογικές ελαφρύνσεις, και να αυξηθεί ο φόρος χωρητικότητας, προκειμένου - όπως λέει- να εναρμονιστεί η Ελλάδα με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές, τις επονομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG).

Υποκριτική χαρακτηρίζουν οι εφοπλιστές τη στάση της Κομισιόν, εξηγώντας ότι οι διατάξεις που χαρακτηρίζει ως μη αποδεκτές, είτε αυτούσιες, είτε παραπλήσιες, συναντώνται σε πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ. "Εμμέσως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιχειρεί να τορπιλίσει το καθεστώς που η ίδια έχει υιοθετήσει για την προάσπιση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κοινοτικού στόλου έναντι αυτού τρίτων χωρών", ανέφερε πρόσφατα ο κ. Βενιάμης.

Στην ουσία, άνθρωποι του χώρου, βλέπουν πίσω από την εμμονή της Κομισιόν, ξένα ναυτιλιακά κέντρα που επιχειρούν να προσελκύσουν τη μετεγκατάσταση ελληνικών εταιρειών στα εδάφη τους. Το επιχειρεί η Σιγκαπούρη, το Βανκούβερ, το Λονδίνο, το Ντουμπάι, η Λεμεσός καθώς και άλλοι παλαιοί και νέοι "προορισμοί".

Χαιρετισμό στα Ποσειδώνια απηύθυναν τόσο ο Lim Kitack, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), όσο και ο Matej Zakonjsek, επικεφαλής του γραφείου του Επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε. Ο πρώτος χαρακτήρισε την Ελλάδα γνήσια παγκόσμια ναυτιλιακή υπερδύναμη, ο δεύτερος ωστόσο δεν παρέλειψε να απαριθμήσει τις προτεραιότητες της ΕΕ, αν και προσέθεσε, "δεν θέλουμε να σας αλλάξουμε".

Λογικό, αν λάβουμε υπόψιν ότι απευθυνόταν ως επί τω πλείστον σε ελληνικό ακροατήριο.