Τέλος το κρυφτούλι με τις ιδιωτικοποιήσεις - Το νέο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ

Τέλος το κρυφτούλι με τις ιδιωτικοποιήσεις - Το νέο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Τελειώνει η φημολογία γύρω από την τύχη του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, καθώς ο υπ. Οικονομικών Ευ.Τσακαλώτος έχει αποστείλει το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ στο Κυβερντικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) προς έγκριση.

Το πότε αυτό θα συνεδριάσει είναι θέμα προγραμματισμού, το γεγονός ωστόσο ότι το ΚΥΣΟΙΠ ενέκρινε προ ημερών το νέο διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ επειδή ήταν ένα από τα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης, δείχνει ότι η ώρα πλησιάζει.

Η έγκριση του νέου προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ θα σκουπίσει κάθε αμφιβολία για το τι μέλλει γενέσθαι με στρατηγικού χαρακτήρα ιδιωτικοποιήσεις, καμία από τις οποίες δεν έχουν “διαγραφεί” από το νέο πρόγραμμα, δηλαδή : Το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 6% του ΟΤΕ, το 30% του Ελ.Βενιζέλος, το 11% της ΕΥΔΑΠ, και το 23% της ΕΥΑΘ.

Είναι όλες εκεί, παρά την σεναριολογία που συντηρούν καιρό τώρα με δηλώσεις τους κυβερνητικά στελέχη ότι όλες οι συμμετοχές κρατικών εταιρειών του ΤΑΙΠΕΔ θα γλυτώσουν το "πωλητήριο", και θα μεταβιβαστούν στην υπό ίδρυση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) του υπέρ Ταμείου, προς αξιοποίηση.

Εκεί βρίσκεται άλλωστε και η είδηση : Οτι από το νέο πρόγραμμα (Asset Development Plan- ADP) δεν έχει "ξηλωθεί" καμία ιδιωτικοποίηση παρά τα όσα υποστήριζαν μέχρι πρότινος κάποιοι υπουργοί της κυβέρνησης, και έχοντας πάρει την έγκριση των δανειστών, βρίσκεται πλέον στα χέρια του υπουργείου Οικονομικών και του ΚΥΣΟΙΠ.

Περιλαμβάνει συνολικά 19 ιδιωτικοποιήσεις, ανάμεσα στις οποίες και οι κλεισμένες διαγωνιστικά, όπως για παράδειγμα ο ΟΛΠ, το Ελληνικό και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, των οποίων περιγράφει αναλυτικά την τρέχουσα κατάσταση (current status) μαζί με τα επόμενα βήματα. Θυμίζουμε ότι για την περίοδο 2016-2018 ο μνημονιακός στόχος μιλά για έσοδα 5,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ως σήμερα έχουν εισπραχθεί μόλις τα περυσινά 499 εκατ. ευρώ, αφού πολλές ιδιωτικοποιήσεις παραμένουν ανοικτές, παρ'' ότι οι διαγωνισμοί έχουν ολοκληρωθεί. Το liberal.gr παρουσιάζει τις σημαντικότερες εξ αυτών, που ακριβώς βρίσκονται μαζί με τα επόμενα σχεδιαζόμενα βήματα. 

14 Περιφερειακά Αεροδρόμια

Στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται ως χρόνος παράδοσης στον επενδυτή ο Μάρτιος του 2017. Η τελευταία συμφωνία έθετε ως ορόσημο την ερχόμενη Τετάρτη 15 Μαρτίου, μάλλον όμως θα "πιάσουμε" τον Απρίλιο. Εκκρεμεί ακόμη η στελέχωση των αερολιμένων με υπηρεσίες πρώτων βοηθειών, ενώ παρόμοιες συμβάσεις καθυστέρησαν και υπογράφηκαν στο παρά πέντε, όπως η σύμβαση παροχής υπηρεσιών με την Ελληνική Αστυνομία στην οποία προχώρησε μόλις προ ημερών η Fraport Greece. Τα 14 αεροδρόμια είναι τα Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σάμου και Σκιάθου. όταν αυτά παραδοθούν στη Fraport, τότε θα καταβληθεί και το εφάπαξ τίμημα των 1,2 δισ ευρώ.

Ελληνικό

Στο Ελληνικό, χάρη σε αρρυθμίες της δημόσιας διοίκησης και έλλειψη πολιτικής βούλησης εκκρεμούν η τακτοποίηση των ζητημάτων με τα δασικά και τα αρχαία. Καταβάλλεται προσπάθεια ώστε εντός Μαρτίου να έχουν επιλυθεί αμφότερα. Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, το ADP μιλά για την υποβολή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης (ΣΟΑ), την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), την εν συνεχεία υποβολή του Προεδρικού Διατάγματος με το Αναπτυξιακό Σχέδιο του Ελληνικού στο Συμβούλιο της Επικρατείας, και το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας. Εδώ και καιρό ως ορόσημο για την οικονομική ολοκλήρωση της συμφωνίας ο Ιούνιος του 2017.

Αφάντου Ρόδου

Εκκρεμεί ακόμη η υπογραφή της τελικής συμφωνίας παραχώρησης και το οικονομικό κλείσιμο της υπόθεσης, αφού υποτίθεται ότι το υπ. Πολιτισμού θα υπέγραφε μνημόνια κατανόησης με τους επενδυτές για τα ζητήματα με τα αρχαία. Δεν υπάρχει καμία νεότερη εξέλιξη γύρω από το θέμα.

ΔΕΣΦΑ

Εντός του Μαρτίου αναμένεται να προκηρυχτεί εκ νέου ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ καθώς η διαδικασία έλαβε προ ημερών το πράσινο φως από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής.

ΟΛΘ

Την μεθεπόμενη Παρασκευή 24 Μαρτίου πρόκειται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το 67% του ΟΛΘ. Οι επενδύσεις που υποχρεούται να κάνει ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΘ θα φτάσουν τα 180 εκατ. ευρώ στην επταετία. Ταυτόχρονα η δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (container terminal) πρέπει να αυξηθεί στις 500.000 TEUs εντός εννέα ετών. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, δίχως φυσικά αυτό να σημαίνει ότι και όλοι θα καταθέσουν και δεσμευτικές προσφορές, έχουν περάσει η APM Terminals (που διεκδικούσε και τον ΟΛΠ, χωρίς τελικά να υποβάλει προσφορά), η Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, η κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η τουρκική Yilport Holding.

Αλεξανδρούπολη και άλλα 9 λιμάνια

Εάν υπάρχει κάποια βασική αλλαγή στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, αυτή είναι ότι έχει συμπεριληφθεί σε αυτό η πώληση 10 οργανισμών λιμένων, με προτεραιότητα το στρατηγικής σημασίας λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Προβλέπεται η πώληση μετοχών έως και του 100% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), γι' αυτό και εντός Μαρτίου θα προκηρυχθεί η πρόσληψη συμβούλου. Ο ΟΛΑ έχει μια μακροχρόνια συμφωνία παραχώρησης με το Δημόσιο έως το 2042. Οι άλλοι 9 οργανισμοί λιμένων που έχει στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ είναι της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Κέρκυρας, της Καβάλας, του Βόλου, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας. 

ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΕΣΤΥ

Εκκρεμεί πάντοτε το κλείσιμο του φακέλου που έχουν ανοίξει οι Βρυξέλλες με τα 750 εκατ. ευρώ των κρατικών ενισχύσεων που χρωστά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον ΟΣΕ. Καταβάλλεται προσπάθεια να γίνει εντός Μαρτίου-Απριλίου. Οσο για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΤΥ- Rosco), η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει μετατεθεί για τις 30 Ιουνίου 2017.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών

Εντός Μαρτίου αναμένεται η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον ΔΑΑ και το Δημόσιο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 ακόμη χρόνια, έως το 2046. Επίσης εντός Μαρτίου πρέπει να προσληφθεί σύμβουλος για την πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει το Δημόσιο. Θυμίζουμε ωστόσο ότι τον Φεβρουάριο, και έπειτα από σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Οικονομικών, παρουσία των Ευκλείδη Τσακαλώτου, Χρήστου Σπίρτζη και των επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, είχε αποφασιστεί να μετατεθεί – άγνωστο για πότε – η παραχώρηση του 30% που κατέχει το Δημόσιο στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος”. Η πώληση ωστόσο του 30% δεν έχει “βγει” από το νέο ADP.

Μαρίνες

Έμφαση δίνεται γενικά στις μαρίνες και ειδικότερα στις Πύλου, Αλίμου, Χίου, Αρετσού Θεσσαλονίκης, και Μυκόνου, όπου επίσης θα επιχειρηθεί να τρέξουν. Ετσι, αύριο Δευτέρα 13 Μαρτίου, υποβάλλονται οι προσφορές για την Μαρίνα Πύλου, και έως το τέλος Μαρτίου θα προκηρυχθούν οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για τις μαρίνες Αλίμου, Χίου, Αρετσού Θεσσαλονίκης. Επίσης εντός Μαρτίου, θα προκηρυχθεί η πρόσκληση συμβούλου για την αξιοποίηση της μαρίνας Μυκόνου.

Εγνατία Οδός

Έχουν δημοπρατηθεί 4 νέοι σταθμοί διοδίων σε Παμβώτιδα (Ιωάννινα), Μέστη (Ξάνθη), Ιεροπηγή (κάθετος άξονας Σιάτιστα-Ιεροπηγή) και Εύζωνοι (κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), ενώ εκκρεμεί η υπογραφή των συμβάσεων με τους αναδόχους. Εχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για την κατασκευή δύο νέων σταθμών στον Αλιάκμονα και το Βενέτικο. Έςχει επίσης εκδοθεί περιβαλλοντική άδεια για το σταθμό διοδίων της Ασπροβάλτας. Εκκρεμούν ωστόσο η προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή του σταθμού της Ασπροβάλτας, η παροχή περιβαλλοντικών αδειών για τους σταθμούς Καβάλας και Στρυμονικού, καθώς και μια σειρά από δικαιολογητικά σχετικά με τους διαγωνισμούς για τα διόδια σε Καβάλα, Ασπροβάλτα-Στρυμονικό.  Επίσης πρέπει να εκπονηθεί μελέτη για την σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων μήκους 648 χλμ τόσο της Εγνατίας Οδού όπως και των τριών περιφερειακών της αξόνων.

ΕΛΠΕ

Εντός Μαρτίου, θα πρέπει να προκηρυχθεί η πρόσληψη συμβούλου που θα εισηγηθεί τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την αξιοποίηση του ποσοστού 35% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στα ΕΛΠΕ. Εξετάζονται μια σειρά από εναλλακτικές.

ΔΕΗ

Επίσης εντός Μαρτίου τοποθετείται η προκήρυξη της πρόσληψης συμβούλου που θα εισηγηθεί τον καλύτερο δυνατό τρόπο και εναλλακτικές για την ιδιωτικοποίηση του 17% της ΔΕΗ. Βρίσκεται σε εξέλιξη η απόσχιση του ΑΔΜΗΕ που θα έχει ολοκληρωθεί καλώς εχόντων των πραγμάτων στα τέλη Μαρτίου.

ΔΕΠΑ

Το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί το 65% της ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ κατέχουν το υπόλοιπο 35%. Εντός Μαρτίου αναμένεται η πρόσληψη του συμβούλου για την εισήγηση εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης, και επαναπροκύρηξη του διαγωνισμού.

ΕΥΑΘ

Εντός του Μαρτίου αναμένεται η πρόσληψη συμβούλου για την εισήγηση εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του 23% της ΕΥΑΘ, με παράλληλη προετοιμασία του μπίζνες πλαν.

ΕΥΔΑΠ

Επίσης εντός του Μαρτίου αναμένεται η πρόσληψη συμβούλου για την εισήγηση εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση του 11% της ΕΥΔΑΠ, με παράλληλη προετοιμασία του μπίζνες πλαν.