ΓΔ: 825,02 7,78 (0,95 %)

Τζίρος: 57,47 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 1953η
Κυριακή, 7 Μαρτίου 2021

ΓΔ: 825,02 7,78 (0,95 %)

Τζίρος: 57,47 εκατ. €   RT

Τα ναυπηγία Σύρου γίνονται Hitech - ONEX και Cisco δημιούργησαν διεθνές κέντρο θαλάσσιας τεχνολογίας

Τα ναυπηγία Σύρου γίνονται Hitech - ONEX και Cisco δημιούργησαν διεθνές κέντρο θαλάσσιας τεχνολογίας

Πλώρη για να επανέλθει δυναμικά στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα και ως ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο βάζει πλέον η Ελλάδα και τα ναυπηγεία Σύρου, μετά την ανακοίνωση της ONEX και της Cisco για τη δημιουργία του πρώτου στη χώρα Διεθνούς Κέντρου Θαλάσσιας Τεχνολογίας και Καινοτομίας.

Οι ανακοινώσεις έγιναν την Παρασκευή το απόγευμα 18/12 σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, παρουσία του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. Τζέφρι Πάιατ, του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, του CEO της ONEX κ. Πάνου Ξενοκώστα, του γενικού διευθυντή της Cisco Αντ. Τσιμπούκη, του Γ.Γ. λιμενικής πολιτικής Ευάγ. Κυριαζόπουλου κ.α.

Σε μια συγκυρία κοσμογονικών αλλαγών σε όλο το φάσμα του παγκοσμίου εμπορίου και των θαλάσσιων μεταφορών όπου η ναυτιλία πλέον καλείται να ανέβει στο άρμα του ψηφιακού μετασχηματισμού, η Ελλάδα αποκτά το πρώτο Διεθνές Κέντρο Θαλάσσιας Τεχνολογίας και Καινοτομίας, το οποίο ξεκινά με πολύ φιλόδοξους στόχους.

Η Ελλάδα είναι η κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας περίπου το 20% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου στην υφήλιο συνεχίζοντας μια παράδοση αιώνων που χάνεται στα βάθη της ιστορίας. Μια χώρα που αντιπροσωπεύει μόλις το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, έχει καταφέρει να διατηρεί τη δύναμή της και το ξεχωριστό της εκτόπισμα στις παγκόσμιες θάλασσες, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν περίπου το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και άνω του 54% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το Διεθνές Κέντρο Θαλάσσιας Τεχνολογίας και Καινοτομίας της Cisco και της ONEX που θα εγκατασταθεί στο Νεώριο της Σύρου θα παρέχει μια μεγάλη γκάμα τεχνολογικών εργαλείων στις επιχειρήσεις για την εξισορρόπηση τόσο της οικονομικής τους πορείας, όσο και του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.

Εφαρμογές από το μέλλον στη ναυτιλία

Μεταξύ άλλων θα λαμβάνουν χώρα εργασίες και μελέτες όπως Λογισμικό Απομακρυσμένης Παρακολούθησης Απόδοσης, Δίκτυα Αισθητήρων, Εφαρμογές του Διαδικτύου των Πραγμάτων (ΙοΤ), Ψηφιακές Μονάδες Συλλογής Δεδομένων, Μηχανισμός Πιστοποίησης σε πραγματικό χρόνο, Φιλτράρισμα Βελτίωσης Δεδομένων, Τεχνολογίες Βάσει Μοτίβων, Ευρυζωνικές Επικοινωνίες, Προηγμένες Τεχνικές Ανάλυσης Δεδομένων, Εργαλεία Συνεργασίας και δεκάδες άλλες καινοτόμες λύσεις.

Στο επίκεντρο θα είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ναυτιλιακού κλάδου που έτσι κι αλλιώς υστερεί έναντι άλλων τομέων. Καθώς θα είναι «χτισμένο» μέσα στο εργοτάξιο των ναυπηγείων, το Κέντρο Θαλάσσιας Τεχνολογίας δε θα είναι ένας θεωρητικής προσέγγισης φορέας, αλλά ένα εμπροσθοβαρές όργανο που θα φέρει ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο στη ναυτιλία, μέσω του εντοπισμού και της επίλυσης προβλημάτων σε πραγματικό χρόνο, σε όλες σχεδόν τις κρίσιμες πτυχές μιας ναυτιλιακής επιχείρησης.

Σκοπός είναι να καταστεί ένας κόμβος θαλάσσιας καινοτομίας, με σχέδια ανάπτυξης τεχνολογιών μέσα από ένα οικοσύστημα ψηφιακών συνεργατών, ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, επιστημονικών συνεργατών και startup επιχειρήσεων.

Στον χαιρετισμό του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε μεταξύ άλλων πως «η ιδέα ενός επίσημου και οργανωμένου R&D για τη ναυτιλία, τη ναυπηγική και για όλα αυτά που έχουν κάνει υπερήφανους τους Έλληνες εδώ και αιώνες, νομίζω ότι είναι κάτι που έλειπε από την Ελλάδα. Θα φέρει σίγουρα πολύ μεγάλα οφέλη και σε επίπεδο ακαδημαϊκής γνώσης αλλά είμαι βέβαιος ότι πολλές από τις γνώσεις αυτές θα έχουν επενδυτικές και εμπορικές εφαρμογές, άμεσα, στο χώρο της ναυπηγικής βιομηχανίας».

Ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. Τζέφρι Πάιατ, δήλωσε «η δημιουργία του International Maritime Technology and Innovation Center από την συνεργασία της ONEX και της Cisco, είναι ένα άλλο εξαιρετικό παράδειγμα του πώς η αμερικανική τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει την Ελλάδα να επιστρέψει στην οικονομική ανάπτυξη. Είμαι βέβαιος ότι θα καταφέρει να βοηθήσει τους, παγκοσμίου φήμης, εφοπλιστές της Ελλάδας και τα πληρώματά τους να χτίσουν τους πιο καινοτόμους στόλους στον κόσμο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της ONEX κ. Πάνος Ξενοκώστας σημείωσε πως «η ελληνική ναυτιλία και το μεγάλο εκτόπισμά της είναι ο λόγος που προσπαθούμε να καθετοποιήσουμε τις υπηρεσίες μας και να φτιάξουμε ένα ναυπηγείο αντάξιο της ελληνικής ναυτιλίας. Το νησί της Σύρου έχει εκατοντάδες χρόνια παράδοση στη ναυτιλία και τις επισκευές. Είναι μόλις δύο ώρες από την Αθήνα και έχει ναυτιλιακή κουλτούρα.

Από την πλευρά του, ο κ. Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk, τόνισε πως «η εταιρεία μας που διαχειρίζεται 128 πλοία ξηρού φορτίου, θα υποστηρίξει την ONEX ενώ ήδη έχουμε στείλει εφτά πλοία για επισκευή στα ναυπηγεία Σύρου. Συγχαρητήρια στον κ. Ξενοκώστα για τη δουλειά που κάνει, καιρός ήταν κάποιος να αναλάβει τέτοιες πρωτοβουλίες στην Ελλάδα, που δίνει δουλειά σε κόσμο και επενδύει στον κλάδο της ναυτιλίας. Τα ναυπηγεία Σύρου παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, ενώ θα έλεγα ότι ανταγωνίζονται σε ταχύτητα και τα κινεζικά».

Και συμπλήρωσε ο κ. Παππάς πως μόνο η ψηφιοποίηση θα μας βάλει στο μέλλον και στο νέο status quo που διαμορφώνεται στη ναυτιλία, ενώ δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε τη μεγάλη συμβολή της στην οικολογία. Τεράστια μείωση χαρτιών και εγγράφων, πολύ λιγότερες μετακινήσεις, ενώ μεγάλα είναι τα οφέλη και στην ενέργεια μέσω της μείωσης των καταναλώσεων.

Ο Γ.Γ. λιμενικής πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος που εκπροσώπησε τον υπουργό Ιωάννη Πλακιωτάκη, σημείωσε πως τα τελευταία χρόνια έχουμε χάσει τους τεχνίτες μας και τους μάστορές μας, όμως υπάρχει τάση ανάκαμψης και αλλαγής αυτής της κατάστασης. Τόνισε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ναυτιλίας φέρνει τεράστια οφέλη όπως το «ζύγισμα» της απόδοσης των συστημάτων ενέργειας, η πρόβλεψη εργασιών συντήρησης, συστήματα παρακολούθησης και πολλά άλλα.

Σημείωσε πως «συνδυαστικά με τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού που υπάρχουν στη Σύρο, μπορούν να γίνουν σημαντικές συνέργειας, τα παιδιά να ανεβαίνουν στα πλοία και να διδάσκονται στην πράξη όσα μαθαίνουν». Αναφορικά με την ελκυστικότητα της Σύρου για επενδύσεις τόνισε ότι «διαθέτει υψηλή ποιότητα ζωής, έχει πολιτισμό, ιστορία και παράδοση, ενώ σκηνοθέτες, οικονομολόγοι, αρχιτέκτονες, έχουν φύγει από χώρες όπως ΗΠΑ, Καναδάς ή Γερμανία και έχουν πάει σε πολλά ελληνικά νησιά όπου εργάζονται από εκεί.

Ο Γενικός Διευθυντής της Cisco για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Πορτογαλία κ. Αντώνης Τσιμπούκης τόνισε πως «στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε σύγχρονες εφαρμογές, όπου θα μπορεί ο πελάτης - εφοπλιστής να βλέπει όλες τις υπηρεσίες που παρέχονται στο ναυπηγείο. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη ναυτιλία και η ναυτιλία στα χρόνια του ψηφιακού μετασχηματισμού, είναι μια καινούρια αγορά, η οποία έχει τεράστια περιθώρια.

Θέλαμε μπούμε σε ένα χώρο που δεν το έχουμε ξανακάνει ούτε στη Cisco παγκόσμια. H Cisco για πρώτη φορά μπαίνει σ’ αυτή την καινούρια αγορά και το κάνει με υπερηφάνεια για μια αγορά που η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος. Πιστεύουμε στην ONEX και στη Σύρο. Ο Σύρος έχει αναδειχτεί σε πολύ σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο για την Ελλάδα πλέον, είναι η πρωτεύουσα των Κυκλάδων και καθίσταται καθοριστική πλέον».

O κ. Γιώργος Μαρινάκης Γενικός Διευθυντής της MTIS που θα είναι ο βασικός τεχνολογικός βραχίονας του Κέντρου, τόνισε πως «η πρωτοβουλία της ONEX και της Cisco είναι στρατηγικής σημασίας, ενώ παράλληλα είναι και μια ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική ναυτιλία και τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξή της με βάση τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

H MTIS είναι μια επαναστατική και απολύτως καινοτόμα πλατφόρμα, που έχει απεριόριστες δυνατότητες. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κλάδου της ναυτιλίας όπως το «πάντρεμα» πολλών λύσεων και πολλών εργασιών συγχρόνως, με μηδενικό χρόνο μεταφοράς δεδομένων μεταξύ πομπού και δέκτη, είναι μόνο λίγα από όσα θα δεσπόσουν στον κλάδο της ναυτιλίας τη νέα χρονιά.

Η Σύρος έχει αναδειχτεί σε σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο της Ελλάδας ως πρωτεύουσα των Κυκλάδων, αποτελεί ιδανικό σημείο, ενώ επιπρόσθετα θα προσελκύσει περαιτέρω εμπορική και επιχειρηματική δραστηριότητα στην περιοχή».

Τελειώνοντας ο κ. Μαρινάκης επισήμανε πως σε μια δύσκολη εποχή για το διεθνές εμπόριο, η τεχνολογία μπορεί να είναι ουσιαστικός αρωγός του ευρύτερου «ταξιδιού» της ναυτιλίας στη νέα εποχή και στην ψηφιακή τεχνολογία. Μπορεί να βοηθήσει έμπρακτα στον έλεγχο και στη μείωση καυσίμων, να δίνει «εντολή» ή πληροφορίες για τον καθαρισμό της προπέλας και να «διαβάζει» ουσιαστικά όλες τις λειτουργίες του πλοίου.