Τα «ρέστα» του Ευκλείδη ταλαιπωρούν την 4η αξιολόγηση

Τα «ρέστα» του Ευκλείδη ταλαιπωρούν την 4η αξιολόγηση

 

Του Χρήστου Ν. Κώνστα 

Με μια λίστα 12 εκκρεμοτήτων που είναι οι «κίτρινες κάρτες» της 3ης αξιολόγησης τις οποίες ο Ευκλείδης Τσακαλώτος τεχνηέντως φρόντισε να παραπέμψει στις ελληνικές καλένδες, επιστρέφουν στην Αθήνα οι επικεφαλής των «θεσμών» την ερχόμενη εβδομάδα.

Τα τεχνικά κλιμάκια ξεκίνησαν από χθες τις επισκέψεις τους στο Υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αλλά διαπιστώνουν ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα με την υλοποίηση του φετινού προϋπολογισμού.

Τα προβλήματα θα εμφανιστούν όταν ξεκινήσει η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό 2020 όπου πρέπει να συνδυαστούν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης, για την επόμενη μείωση των φορολογικών συντελεστών, με τις διαρθρωτικές αλλαγές που έχει υποσχεθεί να υλοποιήσει αλλά και τα «ρέστα» του Ευκλείδη Τσακαλώτου από την 3η αξιολόγηση η οποία είχε κλείσει άρον-άρον για να μη χαλάσει το προεκλογικό κλίμα της ευρωκάλπης.

Ποιες είναι αυτές οι εκκρεμότητες;

Οι «μεγάλες» έχουν ήδη δρομολογηθεί. Στα «κόκκινα δάνεια» η κυβέρνηση έχει ήδη επιλέξει τη λύση που είχε προτείνει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α' κατοικίας πρέπει να κλείσει στο τέλος του έτους, ενώ ταυτόχρονα ξεκίνησαν οι πρώτοι πλειστηριασμοί που είχαν «παγώσει» προσωρινά. Τα Capital controls αποτελούν ήδη παρελθόν.

Στις Ιδιωτικοποιήσεις τα παλιά προβλήματα (ΕΛΠΕ, Εγνατία, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ και περιφερειακοί λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας) εξακολουθούν να προβληματίζουν παρά την καλή διάθεση της κυβέρνησης ενώ στο Ελληνικό υπάρχει αυθεντική κινητικότητα .

Μετά όμως αρχίζουν τα προβλήματα.

Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά Ενέργειας καθυστερούν. Για το μοντέλο Target το αρχικό χρονοδιάγραμμα είναι ανέφικτο και η ανάπτυξή του πριν από το 2020 δεν θα είναι δυνατή. Στη ΔΕΗ υπάρχουν πολλές κρίσιμες αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν ειδικά όσον αφορά τις λιγνιτικές μονάδες.

Στο Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ ΑΕ) υπάρχει η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της μεταφοράς του ΟΑΚΑ ενώ καταγράφεται μικρή πρόοδος με τη νέα κυβέρνηση για τον διορισμό επαγγελματιών ως μελών στα διοικητικά συμβούλια των μη εισηγμένων ΔΕΚΟ.

Στις Αντικειμενικές τιμές των ακινήτων καταγράφεται καθυστέρηση στην ευθυγράμμιση τους με τις εμπορικές. Πέρυσι υλοποιήθηκε η πρώτη φάση της ευθυγράμμισης , η δεύτερη φάση θα έπρεπε να γίνει μέχρι τα μέσα του 2019, έτσι ώστε το 2020 να υπάρξει πλήρης εξίσωση των εμπορικών τιμών με τις αντικειμενικές. Έτσι, μέσα στο επόμενο διάστημα, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να προχωρήσει σε αλλαγές στις τιμές ζώνης σε όλη τη χώρα προκειμένου αυτές να προσεγγίζουν τα επίπεδα των αγοραίων.

Στο Κτηματολόγιο έχουν δοθεί νέες παρατάσεις.

Η μεγάλη δημοσιονομική εκκρεμότητα αφορά φυσικά τις Δικαστικές αποφάσεις: Ο κίνδυνος ανατροπής από τα ανώτατα δικαστήρια μνημονιακών μεταρρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν στα έτη 2012, 2015 και 2016 ελλοχεύει κα το κόστος πρέπει να καλυφθεί από τον προϋπολογισμό του 2020.

Στη Δημόσια διοίκηση το «καυτό» θέμα της αξιολόγησης πρέπει να δρομολογηθεί. Στην Υγεία το θέμα του clawback και του rebate πρέπει να επιστρέψει κάποια στιγμή στην κανονικότητα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Ελληνική κυβέρνηση είναι ότι οι εκπρόσωποι των «θεσμών» δεν έχουν ακόμη «πάρει γραμμή» από τους προϊσταμένους τους. Οι νέοι Επίτροποι δεν έχουν αναλάβει ακόμη καθήκοντα, η Κριστίν Λαγκάρντ δεν έχει πάρει ακόμη το τιμόνι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Για όλους αυτούς τους λόγους, παρά την ειλικρινή επιθυμία της κυβέρνησης για σύντομη ολοκλήρωση της 4ης Αξιολόγησης, πιθανότερος χρόνος επίτευξης μιας συμφωνίας είναι ο Δεκέμβριος...