Μεγάλες ζημίες στην ναυλαγορά των ποντοπόρων φορτηγών

Μεγάλες ζημίες στην ναυλαγορά των ποντοπόρων φορτηγών

Δεκάδες ελληνικές και ακόμα περισσότερες ξένες ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στο ξηρό φορτίο, χάνουν δεκάδες χιλιάδες δολάρια κάθε μέρα.

Η Golden Ocean, συμφερόντων του μεγαλύτερου πλοιοκτήτη του πλανήτη, του John Fredriksen, με στόλο 60 φορτηγών πλοίων, εκτιμάται πως θα ζημιώνεται κατά 200.000 δολάρια κάθε μέρα του 2016, εφόσον η ναυλαγορά δεν βελτιωθεί δραστικά. Αυτό σημειώνει ο επενδυτικός οίκος Arctic Securities που προβλέπει πως ο μέσος ημερήσιος ναύλος ανά πλοίο για το στόλο αυτό του Fredriksen θα κυμανθεί το 2016 στα 9.800 δολάρια και τα λειτουργικά του έξοδα στα 13.000.

Αυτή η προοπτική είναι που έχει οδηγήσει σε κατακρήμνιση και τις τιμές των μετοχών των εισηγμένων ναυτιλιακών ξηρού φορτίου αδιακρίτως, αφού τα κεφάλαια που απαιτούνται για να καλυφτούν οι ζημίες απλούστατα δεν υπάρχουν σε όλες τις εταιρείες.

Το εύρος της κρίσης στην ναυλαγορά γίνεται ίσως καλύτερα αντιληπτό αν αναλογιστεί κανείς πως ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) βρισκόταν στα μέσα του 2008 στα επίπεδα των 11.000 μονάδων. Τις τελευταίες ημέρες ο BDI έχασε και τις 500 μονάδες κινούμενος 35% χαμηλότερα από την αρχή του 2015.

Αν και οι διακυμάνσεις της ναυλαγοράς είναι ιστορικά παροιμιώδεις (μόλις τον Αύγουστο βρισκόταν στις 1200 μονάδες) δύσκολα βρίσκει κανείς σημεία αισιοδοξίας τουλάχιστον για το επόμενο έτος.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson PLC προβλέπει πως η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα το επόμενο έτος θα αυξηθεί μόλις κατά 1% την ώρα που τα νέα πλοία που θα πέσουν στο νερό θα αυξήσουν κατά πολλαπλάσιο ποσοστό την προσφερόμενη μεταφορική δυναμικότητα των ναυτιλιακών. Περισσότερα πλοία δηλαδή θα ανταγωνίζονται για λιγότερα φορτία.

Ήδη τον Οκτώβριο φέτος η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα υποχώρησε κατά 3% σύμφωνα με την World Steel Association που αντιπροσωπεύει 180 μεγάλες χαλυβουργίες και το 85% της παγκόσμιας παραγωγής.

Η Deutsche Bank εκτιμά πως προσκειμένου να ισορροπήσει απλώς η πρόσφορα με τη ζήτηση, θα χρειαστεί οι διαλύσεις πλοίων (scrapping), η πώλησή τους δηλαδή ως σίδερο προς ανακύκλωση, να αυξηθούν κατά 50% το 2016, σε επίπεδα υψηλότερα από το 6,8% του παγκόσμιου στόλου. Τέτοια νούμερα διαλύσεων η αγορά έχει να δει από το 1986, χρονιά-ρεκόρ για το scrapping.