Σαράντης: Ένα... φαινόμενο στον κλάδο του λιανικού εμπορίου

Σαράντης: Ένα... φαινόμενο στον κλάδο του λιανικού εμπορίου

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ξεκίνησε από τις «ταπεινές» κεφαλαιοποιήσεις του Χ.Α. ούσα μια μικρή εταιρεία όταν εισήχθη το 1994 στην Παράλληλη Αγορά, κατόπιν αποτέλεσε μέλος των Small και Mid Caps, ενώ από τις 2 Νοεμβρίου του 2016, ανήκει πλέον στην ελίτ της αγοράς, ως μέλος του FTSE 25!

Ο λόγος για την εταιρεία Σαράντης, η μετοχή της οποίας βρίσκεται κοντά στα υψηλά 9,5 ετών, τα οποία «έπιασε» στις 6 Ιουλίου, όταν έκλεισε στα 12,70 ευρώ, επίπεδα που είχε να δει από τις 11 Ιανουαρίου του 2008.

Η ιστορία της Σαράντης, είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική ιστορία... ορθόδοξης και ορθολογικής συμπεριφοράς μετοχής και επιχειρηματικής υπόστασης την τελευταία 15ετία.

Λίγες επιχειρήσεις έχουν τέτοια επιχειρηματική συνέπεια όπως αυτή της Σαράντης. Συνεπές (εν πολλοίς... αθόρυβο) management, διαχρονικά καλή μερισματική πολιτική, σεβασμός στους μετόχους, σχεδόν μηδενικός δανεισμός, ισχυρό ταμείο, εξαιρετικό προϊοντικό χαρτοφυλάκιο!

Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων εξαμήνου την έκανε την Τετάρτη 26 Ιουλίου, δηλαδή μόλις 26 ημέρες μετά την παρέλευσή του και παρ'' ότι είχε δικαίωμα από το νόμο να πάει μέχρι και τέλος Σεπτεμβρίου.

Εταιρεία που τιμά το θεσμό του χρηματιστηρίου, ούσα και από τις ελάχιστες που δίνουν εκτίμηση για κύκλο εργασιών, EBITDA και καθαρά κέρδη και αυτό το κάνει εδώ και χρόνια!

Η Σαράντης, έχει κεφαλαιοποίηση στα 432 εκατ. ευρώ, διαθέτει 136 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια, ενώ οι ελεύθερες ταμειακές ροές είναι αρνητικές κατά 3,25 εκατ. ευρώ. Ανύπαρκτος σχεδόν (συγκριτικά) ο δανεισμός του ομίλου στα 34,7 εκατ., με ταμιακά διαθέσιμα 25,8 εκατ. ευρώ και καθαρό δανεισμό μόλις 8,9 εκατ. ευρώ).

Πλέον αποτελεί έναν από τους ισχυρούς «παίκτες» στην εγχώρια αγορά των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων, έχοντας διαμορφώσει μια ανταγωνιστική ομάδα κωδικών και σημάτων, που λόγω της φύσης τους, λειτουργούν ανατροφοδοτικά προς τον όμιλο.

Αξιοζήλευτη διεθνής παρουσία, εννέα εξαγορές τη 10ετία

Και μόνο η διεθνής παρουσία, λέει πολλά. Ύστερα από επέκταση και εξαγορές, ο όμιλος σήμερα απευθύνεται, μέσω παραγωγής και εμπορίας, σε μια αγορά 100 εκατ. καταναλωτών, διαθέτοντας εμπορικά 85 σήματα, μέσω εννέα θυγατρικών στην NA Ευρώπη.

Διαθέτει θυγατρικές σε Πολωνία (τη μεγαλύτερη), Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Τσεχία, Π.Γ.Δ.Μ., Ουγγαρία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη και Πορτογαλία. Επίσης, εξάγει ή εμπορεύεται τα προϊόντα της σε 40 χώρες.

Ο όμιλος έχει κάνει σημαντικές στρατηγικές κινήσεις στο πλαίσιο της εξωστρέφειας την τελευταία δεκαετία, που έχουν αλλάξει εντελώς το εκτόπισμα και το μέγεθος του. Από το 2007 έχουν ολοκληρωθεί εννέα εξαγορές ύψους 41 εκατ. ευρώ συνολικά, με τελευταία την εξαγορά της Πολωνικής εταιρείας παραγωγής προϊόντων συσκευασίας πολυαιθυλενίου Polipak Sp. z.o.o. (κυρίως σακούλες απορριμμάτων).

Οι νέοι στόχοι και οι επαφές με ξένους ομίλους

Χωρίς να ξεφεύγει από τη «γραμμή» των εξαιρετικά προσεκτικών κινήσεων στο θέμα εξαγορών είτε σημάτων, είτε εταιρειών, ο όμιλος αναμένει οργανική ανάπτυξη στο 2ο εξάμηνο του 2017, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο πιθανής ενίσχυσης με την προσθήκη νέων σημάτων.

Αυτό επισημάνθηκε μεταξύ άλλων κατά την ενημέρωση των αναλυτών στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, που έγινε από τον Οικονομικό Διευθυντή και Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο κ. Κώστα Ροζακέα.

Όπως γνωστοποίησε, ο όμιλος, πιστός στη στρατηγική του, συνεχίζει να διερευνά τις πιθανότητες επέκτασης μέσω εξαγορών. Σ' αυτό το πλαίσιο, διατηρούνται επαφές τόσο με την Unilever όσο και με την Procter&Gamble, προκειμένου ο όμιλος να αποκτήσει κάποια σήματα των παραπάνω πολυεθνικών «εφόσον αποχαρακτηριστούν και διαχωριστούν από το core business των παραπάνω ομίλων», διευκρίνισε ο κ. Ροζακέας.

Υπενθυμίζεται ότι κάπως έτσι ο όμιλος Σαράντη είχε αποκτήσει τόσο το Noxzema όσο και το Ava. Ταυτόχρονα, ο όμιλος εξετάζει πιθανές ευκαιρίες εξαγορών τοπικών σημάτων στο γεωγραφικό δίκτυο δραστηριότητας τους, κατά την πάγια τακτική του.

Σύμφωνα με τον κ. Ροζακέα οι προοπτικές για το επόμενο διάστημα διαγράφονται θετικές καθώς εκτίμησε ότι η οικονομία σταθεροποιείται πλέον. «Η πτώση στην κατανάλωση συνεχίζεται και υπολογίζεται στο 2% στην εγχώρια αγορά ωστόσο ο όμιλος ξεπερνά αυτή την πίεση κερδίζοντας μερίδιο», σημείωσε.

Σε ότι αφορά τη συγκέντρωση στην ελληνική αγορά και την απόσπαση μεριδίων, εκτίμησε ότι θα συνεχίσει να αποσπά «από τους μικρομεσαίους εγχώριους παίκτες, που αντιπροσωπεύουν ακόμη σήμερα ένα ποσοστό 20% της αγοράς σε καλλυντικά και είδη οικιακής χρήσης» (σ.σ. τους βασικούς τομείς δραστηριότητας του ομίλου Σαράντη).

Τα αποτελέσματα 1ου εξαμήνου 2017
Εξαιρετικά ήταν τα αποτελέσματα του ομίλου Σαράντης για ακόμη μια φορά στο πρώτο εξάμηνο του 2017.

Οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 168,07 εκατ. ευρώ έναντι 159,64 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, σημειώνοντας αύξηση κατά 5,28%. Η Ελλάδα, παρουσίασε άνοδο πωλήσεων της τάξης του 4,60% στα 65,46 εκατ. ευρώ, απόδοση σημαντικά καλύτερη συγκριτικά με την τάση του δείκτη του λιανικού εμπορίου.

Οι ξένες χώρες που αντιπροσωπεύουν 61,05% του συνόλου των πωλήσεων σημείωσαν άνοδο κατά 5,72% στα 102,60 εκατ. ευρώ από 97,06 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2016.

Τα Κέρδη Προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 7,15% στα 15,95 εκατ. ευρώ από 14,89 εκατ. και το περιθώριο EBIΤDA διαμορφώθηκε στα 9,49% από 9,32% το Α' εξάμηνο του 2016.

Τα Κέρδη Προ Φόρων και Τόκων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε 13,57 εκατ. από 12,74 εκατ. το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, αυξημένα κατά 6,50% και το περιθώριο ΕΒΙΤ ανήλθε σε 8,07% από 7,98% την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Τα Κέρδη Προ Φόρων (ΕΒΤ) αυξήθηκαν κατά 50,13% στα 15,37 εκατ. από 10,24 εκατ. και το περιθώριο EBT ανήλθε σε 9,14% από 6,41% το Α' εξάμηνο του 2016.

Τα Καθαρά Κέρδη σημείωσαν άνοδο κατά 57,43% σε 13,37 εκατ. από 8,49 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ το περιθώριο Καθαρού Κέρδους ανήλθε σε 7,95% από 5,32%.

Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2017, ο όμιλος Σαράντη έχει προβεί σε πληρωμή μερίσματος για την χρήση του 2016 ποσού 6 εκατ. ευρώ (0,1750 ευρώ ανά μετοχή).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εκτίμηση της διοίκησης για το σύνολο της τρέχουσας χρήσης κάνει λόγο για αύξηση πωλήσεων κατά 7% στα 353 εκατ. ευρώ, αύξηση EBITDA κατά 10% στα 39,59 εκατ. και αύξηση Καθαρών Κερδών κατά 13% στα 27,71 εκατ. ευρώ.