Ψάχνουν να βρουν προσκόμματα ακόμη και σε έτοιμες επενδύσεις

Ψάχνουν να βρουν προσκόμματα ακόμη και σε έτοιμες επενδύσεις

Του Γιώργου Φιντικάκη

«Βόμβα» ακόμη και σε έτοιμες επενδύσεις συνεχίζουν να βάζουν κυβερνητικά στελέχη ακυρώνοντας στην πράξη την πρόσκληση που απηύθυνε χθες ο ίδιος ο Πρωθυπουργός σε ξένα funds να εμπιστευτούν τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Την ίδια στιγμή που ο Αλέξης Τσίπρας καλούσε τους επενδυτές μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος στο συνέδριο Capital Link της Νέας Υόρκης να συμμετάσχουν στην «αναγγένηση της χώρας», εμπλοκή καταγράφεται με τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση των τελευταίων ετών, αυτή γύρω από τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Και ενώ ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για «ανάταξη της οικονομίας και μια Ελλάδα που ξαναγεννιέται», το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει σκαλώσει για τα καλά. Διαγωνιστικά κλεισμένες συμφωνίες σέρνονται όπως οι «πολυκαιρισμένες» Αφάντου στη Ρόδο και Κασσιώπη στη Κέρκυρα, η απόφαση για το νέο διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ μετατίθεται για μετά τις γιορτές και μαζί του πάει πίσω και το νέο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του ΤΑΙΠΕΔ με όλες τις νέες αποκρατικοποιήσεις.

Ο αντίκτυπος στα μάτια ενός ξένου επενδυτή δεν είναι ό,τι καλύτερο, πόσο μάλλον όταν η 2η αξιολόγηση παραμένει ανοικτή και μαζί της και η αβεβαιότητα για την Ελλάδα, την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, και η οριστική λύση στο θέμα του χρέους.

Υπό αυτή την έννοια δεν πρέπει να ξενίζει η εικόνα δυσπιστίας για την Ελλάδα που μεταφέρεται από τις πρώτες συναντήσεις που είχαν χθες στο συνέδριο Capital Link εκπρόσωποι ελληνικών εταιρειών με ξένα funds και τράπεζες. Από αυτήν προκύπτει ότι η χώρα παραμένει ρίσκο για τους αμερικανούς επενδυτές, και παρ' ότι κάποιοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να το αναλάβουν, οι περισσότεροι δεν προτίθενται να το κάνουν, αλλά θα περιμένουν πρώτα να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, και να εξαλειφθεί εντελώς ο πολιτικο-επιχειρηματικός κίνδυνος.

Αν επιβεβαιώνει κάτι αυτή η εικόνα είναι την πραγματικότητα που ζουν όσοι ξένοι προσπαθούν να επενδύσουν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα με τελευταίο κρούσμα αυτό της Fraport και των δεκατεσσάρων αεροδρομίων. Στο παρά πέντε της ανάληψης των αεροδρομίων από τους Γερμανούς (31 Ιανουαρίου), μια νέα εμπλοκή έχει προκύψει με πρωταγωνιστή το σημαντικότερο εξ αυτών, το «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.

Από τις σουρεάλ καταστάσεις με το «Μακεδονία»...

Τα έργα ανακατασκευής που όφειλε το Δημόσιο να έχει ολοκληρώσει στο βασικό διάδρομο του αεροδρομίου «Μακεδονία», όχι μόνο δεν έχουν ξεκινήσει, αλλά το κυριότερο είναι ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας φέρεται να επιμένει ώστε να γίνουν εντός του πρώτου τριμήνου του 2017. Τούτο σημαίνει ότι θα ολοκληρωθούν στην καρδιά της επόμενης τουριστικής σεζόν, και ότι ο ένας και μοναδικός διάδρομος θα παραμείνει κλειστός, γεγονός που θα οδηγήσει σε μείωση της χωρητικότητας κατά 50%, επιφέροντας πλήγμα στην ευρύτερη τουριστική βιομηχανία της Βορείου Ελλάδος. Το σενάριο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε τουριστικούς πράκτορες και αεροπορικές εταιρείες που έχουν ζητήσει από το υπ. Υποδομών να μετατεθούν οι εργασίες για το Σεπτέμβριο του 2017, εκτός δηλαδή της τουριστικής σεζόν.

Το υπουργείο ωστόσο δεν έχει ανακοινώσει αναβολή των εργασιών, και σύμφωνα με τις πληροφορίες επιμένει στην έναρξη του έργου μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017. Έχει μάλιστα αντιπροτείνει, λένε οι ίδιες πηγές, στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι να ολοκληρωθεί η ανακατασκευή, να χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος απογείωσης και προσγείωσης στο Μακεδονία, ο βοηθητικός, δηλαδή αυτός όπου τροχοδρομούν τα αεροσκάφη από και προς το χώρο στάθμευσης. Αυτό σημαίνει, όπως λένε οι γνωρίζοντες, ότι δημιουργούνται κίνδυνοι ασφάλειας για τις πτήσεις, αφού ο βοηθητικός αυτός διάδρομος δεν διαθέτει ραδιοβοηθήματα, απαραίτητα για ένα αεροδρόμιο με πολύ ομίχλη, όπως το «Μακεδονία».

Αν και επισήμως οι Γερμανοί δεν έχουν τοποθετηθεί επί του θέματος, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αν δεν βρεθεί άμεσα λύση θα υπάρξει εμπλοκή στην ιδιωτικοποίηση, η σύμβαση για την οποία (μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Fraport - Slentel του ομίλου Κοπελούζου), γίνεται αύριο δύο ακριβώς ετών. Υπεγράφη στις 14 Δεκεμβρίου 2014.

Όσοι παρακολουθούν τη διαδικασία θεωρούν ότι η Fraport μπορεί να εγείρει ζήτημα αποζημιώσεων για το γεγονός ότι καλείται να παραλάβει ένα αεροδρόμιο που θα παραμείνει στην ουσία κλειστό για την τουριστική σεζόν της επόμενης χρονιάς. Στο πιο ακραίο σενάριο, δεν αποκλείουν να μην παραλάβουν οι Γερμανοί το αεροδρόμιο, και η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης, που αποτελεί «ουρά» της πρώτης αξιολόγησης, να καθυστερήσει περαιτέρω.

... στη χαλαρότητα με το νέο διαγωνισμό για ΔΕΣΦΑ

Αν στην περίπτωση του αεροδρομίου Μακεδονία η επιμονή του Δημοσίου να εκτελεστούν τα έργα εν μέσω τουριστικής σεζόν είναι τουλάχιστον περίεργη, στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ οι αργοί ρυθμοί που παρατηρούνται γύρω από την προκήρυξη νέου διαγωνισμού έχουν δύο αιτίες. Αφενός την υποβάθμιση του ρόλου του ΤΑΙΠΕΔ από την κυβέρνηση ενόψει του νέου υπερ-Ταμείου, αφετέρου τη γενικότερη χαλαρότητα που επιδεικνύουν τελευταίως για τις ιδιωτικοποιήσεις και οι δανειστές. Κάτι το γενικότερο βάλτωμα της 2ης αξιολόγησης, κάτι και ότι οι πιστωτές μοιάζει να ρίχνουν το βάρος τους στην επικείμενη λειτουργία του υπερ-Ταμείου, ουδείς μοιάζει πλέον να ασχολείται με το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Ειδικά στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ, αποφάσεις δεν πρόκειται να ληφθούν όσο ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης απουσιάζει στη Νέα Υόρκη, ούτε όμως και το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει αυτή την εβδομάδα κάποιο Δ.Σ. προκειμένου να κηρύξει άγονο το διαγωνισμό. Δεδομένου ότι ο Σταθάκης επιστρέφει προς στο τέλος της εβδομάδας, αλλά και ότι η επόμενη είναι εβδομάδα Χριστουγέννων, οι αποφάσεις για το ΔΕΣΦΑ παραπέμπονται για μετά τις γιορτές. Όσο όμως εκκρεμεί η συγκεκριμένη υπόθεση, τόσο πάει πίσω όλο το νέο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Διότι, αν δεν αποσαφηνιστεί τι θα προβλέπει ο νέος διαγωνισμός, τόσο θα καθυστερεί και η επικαιροποίηση όλου του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, άρα και και η εν συνεχεία έγκρισή του από το ΚΥΣΟΙΠ, κ.ο.κ.

Ακόμη όμως και αν οι δανειστές έχουν προσωρινά χαλαρώσει το ρυθμό πίεσης για τις αποκρατικοποιήσεις, θα έπρεπε η ίδια η κυβέρνηση να γυρίσει το διακόπτη στο «on» - διαφορετικά τι νόημα έχει η χθεσινή πρόσκληση του Πρωθυπουργού στους επενδυτές να προτιμήσουν την Ελλάδα.

«Η Ελλάδα ξαναγεννιέται. Επιλέξτε να είστε μέρος αυτής της αναγέννησης. Δεν έχετε παρά να επωφεληθείτε από αυτήν την επιλογή», είπε χαρακτηριστικά χθες στο μήνυμα του ο Αλέξης Τσίπρας.

Αλλά όπως φαίνεται να σχολίασαν και εκπρόσωποι ξένων funds που παραβρέθηκαν στο συνέδριο, «μπορεί να έχετε ολοκληρώσει κάποιες ιδιωτικοποιήσεις, αυτό ωστόσο δεν αρκεί, το κλίμα θα ήταν θετικότερο αν διαπιστώναμε περαιτέρω πρόοδο στο πρόγραμμα». Στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στο συνέδριο μεταφέρουν την εικόνα των ξένων που ναι μεν βλέπουν ευκαιρίες, αλλά προτιμούν να περιμένουν καθώς γνωρίζουν πως πολλοί που έχουν επενδύσει στην Ελλάδα στο παρελθόν, έχουν χάσει λεφτά. Αυτό που αναζητούν τα ξένα κεφάλαια από την ελληνική κυβέρνηση, λένε οι ίδιες πηγές, είναι ένας αξιόπιστος συνομιλητής, με την επιστροφή της εμπιστοσύνης να αποτελεί το κλειδί για το μέλλον των επενδύσεων.

Διαβάστε ακόμα:
- Υπ. Μεταφορών για αεροδρόμιο "Μακεδονία": "Δεν διακινδυνεύεται καμία συμφωνία"