Προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων και μετά το 2020;

Προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων και μετά το 2020;

Για πιθανό «ξεχείλωμα» του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάρτιο, κάνουν λόγο κυβερνητικά στελέχη. Αυτό σημαίνει πως ενδέχεται να επεκταθεί και μετά την 31η.12.2020, γεγονός που θα δώσει σημαντικές ...ανάσες ρευστότητας στην οικονομία. 

Πόσο μάλλον αν η ...μπίλια της ύφεσης κάτσει σε ποσοστό εγγύτερα στις προβλέψεις που κάνει η Κομισιόν για τη χώρα μας (9%), παρά στις πιο «αισιόδοξες» ορισμένων κυβερνητικών στελεχών. Για παράδειγμα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, υπό την αίρεση ότι δεν θα υπάρξει δεύτερο κύμα πανδημίας, συντάσσεται με την εκτίμηση του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για ύφεση εύρους 5,67% έως 7,16%.

Ειδικότερα για το προσωρινό πλαίσιο, μέσω αυτού, τα κράτη-μέλη μπορούν να κάνουν χρήση της ευελιξίας που προβλέπουν οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Συνεπώς, εφόσον αυτό επεκταθεί, όλες οι διευκολύνσεις που έχουν ληφθεί και αφορούν στην άμεση πρόσβαση των επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση θα ισχύσουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Μία από τις σημαντικότερες διευκολύνσεις, η οποία ανακοινώθηκε, προσφάτως, από την Κομισιόν (30/6) σχετίζεται με το πότε μία επιχείρηση θεωρείται «προβληματική». Με τα νέα δεδομένα, για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις (συμπεριλαμβανομένων των νεοφυών), δηλαδή για όσες απασχολούν λιγότερους από 50 εργαζόμενους και έχουν κύκλο εργασιών και/ή σύνολο του ετήσιου ισολογισμού μικρότερο από 10 εκατ. ευρώ, ο έλεγχος της «προβληματικής» στις 31.12.2019 περιορίζεται, πλέον, στην υποχρέωση η επιχείρηση να μην έχει υπαχθεί σε πτωχευτική διαδικασία/παύση πληρωμών. Άρα, δεν απαιτείται πλήρωση του κριτηρίου περί μη απώλειας του μισού μετοχικού/εταιρικού κεφαλαίου τους.

Ο ορισμός αυτός καλύπτει τόσο τα τρέχοντα χρηματοδοτικά εργαλεία (π.χ. Ταμείο εγγυοδοσίας, επιδότηση τόκων ενήμερων επιχειρηματικών δανείων) όσο και τα καινούρια, εφόσον βγουν εντός του προσωρινού πλαισίου. Επί της ουσίας, επιχειρήσεις που μέχρι σήμερα δεν μπορούσαν να επωφεληθούν από χρηματοδοτικά εργαλεία, διότι χαρακτηρίζονταν ως προβληματικές βάσει του παλιού ορισμού, πλέον, θα δύνανται να υποβάλλουν αίτηση σε αυτά για να διασφαλίσουν την αναγκαία ρευστότητα.    

Κυβερνητικά στελέχη ξεκαθαρίζουν πως αυτή η εξέλιξη δεν οδηγεί στο άλλο άκρο, δηλαδή στην οικονομική στήριξη των λεγόμενων εταιρειών-ζόμπι, αλλά στην ενίσχυση των λεγόμενων βιώσιμων-προβληματικών επιχειρήσεων, όπως τις έχει χαρακτηρίσει ο αρμόδιος υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα εταιρειών, οι οποίες παρά τα «χτυπήματα» που δέχτηκαν κατά την οικονομική κρίση κατάφεραν, προ κορονοϊού, να «βγουν στην επιφάνεια» σημειώνοντας κέρδη, όντας συνεπείς απέναντι στους υπαλλήλους τους, αλλά και στις δανειακές τους υποχρεώσεις κ.ο.κ.

Η παραπάνω πρωτοβουλία αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα στην περίπτωση της Ελλάδας, όπου η πλειονότητα των επιχειρήσεων είναι μικρές και αντιμετωπίζουν δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Εκπρόσωποί τους, όπως η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), έχουν κατά καιρούς αποτυπώσει σε μελέτες τους τη δυσμενή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι μικρές επιχειρήσεις (π.χ. έλλειψη ρευστότητας, μειωμένοι τζίροι, αδυναμία ανταπόκρισης στις φορολογικές τους υποχρεώσεις), που τις φέρνει αντιμέτωπες με το φόβο του «λουκέτου».

Ερχόμενοι στο σήμερα, η διαφορετική διάσταση που απέκτησε ο ορισμός «προβληματική επιχείρηση» αναγνωρίστηκε, ήδη, από κάποιους φορείς ως έμπρακτη στήριξη των μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες, εξαιτίας του κορονοϊού. Μεταξύ αυτών, είναι το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), το οποίο εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα μέτρα βελτίωσης του πλαισίου στήριξης των μικρών επιχειρήσεων.