Προς την Ευρώπη στρέφεται η ΔΕΠΑ

Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Σε διαύλους μεγάλων καταναλώσεων φυσικού αερίου αποφάσισε να στρέψει την προσοχή του το νέο μάνατζμεντ της ΔΕΠΑ, θεωρώντας ότι τα Βαλκάνια είναι «φτωχογειτονιά», χωρίς, επιπλέον, κουλτούρα φυσικού αερίου. Προς αυτήν την κατεύθυνση θα επιδιώξει να αξιοποιήσει πλήρως και να διευρύνει τη σημερινή συνεργασία της με την Edison, που είναι εταίρος της στην εταιρία «Ποσειδών» για το project του IGB, αλλά και στο διασυνδετήριο αγωγό IGI, ώστε να αποκτήσει πρόσβαση στην αγορά της Ιταλίας και μέσω αυτής ενδεχομένως και στην υπόλοιπη ευρωπαϊκή αγορά.

Την ίδια στιγμή, η ΔΕΠΑ δείχνει να μην βιάζεται να εισέλθει ως μέτοχος στην Gastrade, του ομίλου Κοπελούζος, που «τρέχει» το έργο του πλωτού τέρμιναλ LNG, στην Αλεξανδρούπολη. Άλλωστε, θεωρεί ότι τα αποτελέσματα του μάρκετ τεστ για τον IGB, που λήγει στις 29 Φεβρουαρίου, θα αποτελέσουν πρόκριμα για το συγκεκριμένο project.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Θόδωρος Κιτσάκος, κατά τη χθεσινή συνάντηση του με δημοσιογράφους, το 2020 οι καταναλώσεις φυσικού αερίου στη βαλκανική γειτονιά μας θα ανέρχονται σε 29 δισ. κ.μ., εκ των οποίων τα 13,5 δισ. κ.μ. στη Ρουμανία, που είναι και ιδιοπαραγωγός χώρα. Συνεπώς, όπως είπε, απομένουν για τις υπόλοιπες χώρες περί τα 15 δισ. κ.μ. Η Τουρκία, είπε ο ίδιος, έχει επί της ουσίας τη δική της ατζέντα και δεν είναι εύκολη η πρόσβαση σε αυτήν. Επιπλέον, δεν είναι ξεκάθαρο τι θα γίνει με την Ουκρανία, η οποία μπορεί να τροφοδοτηθεί και από τον Nord Stream.

«Δεν μας δίνει σιγουριά και καμία προοπτική η γειτονιά μας», τόνισε ο κ. Κιτσάκος, χαρακτηρίζοντας ως «καταλύτη» την Ιταλία και ως «μια αγορά, με πολύ μεγάλη ευκαιρία».

Με αυτά τα δεδομένα, η ΔΕΠΑ θα εστιάσει στο project του EastMend, έστω κι αν παρουσιάζει δυσκολίες και πολιτικές ιδιαιτερότητες, όπως και στο έργο του South European Pipeline (Greek Stream), το οποίο μπορεί να είναι εν υπνώσει αυτή τη στιγμή, λόγω της κρίσης στις σχέσεις Ρωσίας-Τουρκίας, ωστόσο, μπορεί να δώσει σάρκα και οστά, όταν και εφόσον αναβιώσει, στον αγωγό IGI, που είναι ώριμος αδειοδοτικά.

IGB και πλωτό τέρμιναλ

Μεσαίο καλάθι κρατά ο κ. Κιτσάκος για την υλοποίηση του IGB. Ο λόγος έχει να κάνει με το εν εξελίξει μάρκετ τεστ, το οποίο θα επηρεάσει και τη βιωσιμότητα του έργου του πλωτού τέρμιναλ LNG, στην Αλεξανδρούπολη. Όπως ανέφερε ο ίδιος, από το πρώτο δεσμευτικό μάρκετ τεστ για τον IGB υπήρξε έλλειμμα 1 δισ. κ.μ. για την κάλυψη της χωρητικότητας του, ενώ υπέδειξε την ανάγκη να βρεθούν αγοραστές κυρίως για το βουλγαρικό τμήμα του αγωγού, που είναι και το μεγαλύτερο. «Θα αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα του μάρκετ τεστ και μετά θα αποφασίσουμε εάν θα εμπλακούμε στο έργο», υπογράμμισε ο κ. Κιτσάκος, διευκρινίζοντας, πάντως, ότι τη χωρητικότητα του ελληνικού τμήματος την καλύπτει η ΔΕΠΑ μέχρις ενός ορίου.

Ο IGB, άλλωστε, θα είναι και το «κλειδί» των εξελίξεων για το πλωτό τέρμιναλ LNG, στην Αλεξανδρούπολη. Επ' αυτού ο κ. Κιτσάκος και απαντώντας στα διάφορα δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας είπε ότι «παρακολουθούμε το έργο, το αξιολογούμε, δεν έχουμε πάρει ακόμη απόφαση αν θα συμμετέχουμε και η απόφαση μας δεν θα είναι άμεση». Δεν απέκλεισε, πάντως, την πιθανότητα να υπογραφεί Memorandum of Understanding με την Gastrade, την εταιρία του τέρμιναλ, αλλά εφόσον υπάρξουν και άλλοι εταίροι. «Δεν έχει νόημα να υπογράφουμε δύο-δύο. Θα πρέπει να υπάρξουν και άλλοι επενδυτές», είπε στο liberal.gr, στο περιθώριο της συνάντησης.

Για τη συνεργασία με τη Cheniere

Ο κ. Κιτσάκος αμφισβήτησε ευθέως τις απόψεις της αμερικανικής Cheniere, ότι το αέριο που θα μεταφέρει θα είναι φθηνότερο. «Κρατώ κι εδώ μεσαίο καλάθι, για την ανατροπή των τιμών που υποστηρίζει η Cheniere», είπε. Κατά την άποψη του, οι τιμές φυσικού αερίου από αγωγούς είναι πολύ φθηνότερες, συγκριτικά με του LNG. Ενδεικτικά, παρέθεσε τις τιμές προμήθειας που έχει η Ελλάδα από την Gazprom και οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ 4,6-4,7 δολάρια/mmbtu,από την Botas είναι 1,2 δολάρια παραπάνω και από την αλγέρικη Sonatrach στα 6,5 δολάρια. Αυτή τη στιγμή το LNG στην spot αγορά από το TTF της Ολλανδίας είναι στα 6 δολάρια, με την Cheniere να μιλά για 6,30-7 δολάρια.

Συνεπώς, το να μπει κανείς σε ένα έργο, όπως το ΥΦΑ Αλεξανδρούπολης, με εκτιμώμενο κόστος 350 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει όχι μόνον πηγές LNG, αλλά και το πώς θα εξελιχθούν οι τιμές στην ευρύτερη περιοχή μας, τόνισε ο κ. Κιτσάκος.

Η τρύπα των χρεών

Οι συνολικές οφειλές αυτήν τη στιγμή από πελάτες της ΔΕΠΑ ανέρχονται σε 190 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 123 εκατ. ευρώ θεωρούνται «κακές οφειλές» και προέρχονται από την ΒΦΛ (90 εκατ. ευρώ), τις Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (23 εκατ. ευρώ, με αύξηση ανά μήνα κατά 800.000 ευρώ) και την ΕΒΖ (10 εκατ. ευρώ).  Υπάρχουν και άλλα χρέη, περί τα 3-4 εκατ. ευρώ, από βιομηχανίες που έχουν κλείσει και θεωρούνται πλέον μη αντιστρέψιμα. Η εισπραξιμότητα των «κακών οφειλών», είναι ένα σύνθετο ζήτημα, το οποίο ακουμπά και κοινωνικούς παράγοντες. «Πώς να σταματήσεις την παροχή φυσικού αερίου στις αστικές συγκοινωνίες;», διερωτήθηκε ο κ. Κιτσάκος. Σε κάθε περίπτωση, η ΔΕΠΑ θα συνεχίσει τις νομικές ενέργειες, όπως είπε ο ίδιος, ώστε να μπορέσει να εισπράξει τα ποσά αυτά.

Το 2015 κλείνει για τη ΔΕΠΑ με έναν τζίρο της τάξης των 900 εκατ. ευρώ και με EBITDA γύρω στα 60 εκατ. ευρώ. Τα νούμερα αυτά είναι μειωμένα σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εξαιτίας και της απώλειας μεριδίου της στην αγορά, που υπολογίζεται για το 2015 στο 7%. Μάλιστα, ο κ. Κιτσάκος απέδωσε την απώλεια πελατών και στις δημοπρασίες φυσικού αερίου που διενεργεί η ΔΕΠΑ. Πάντως, η εταιρία, όπως είπε ο ίδιος, διατηρεί αυτή τη στιγμή ένα υγιές cash flow, ενώ στα θετικά της είναι και το γεγονός ότι διαθέτει μηδενικό δανεισμό.

Τέλος, ο κ. Κιτσάκος έκανε γνωστό ότι επίκειται συνάντηση με τη ΡΑΕ, όπου η ΔΕΠΑ θα καταθέσει την πρόταση της για δραστική μείωση του τέλους ΕΣΦΑ σε ορισμένες κατηγορίες.