Ποσειδώνια 2016: Η... Μέκκα της παγκόσμιας ναυτιλίας στην Ελλάδα

Ποσειδώνια 2016: Η... Μέκκα της παγκόσμιας ναυτιλίας στην Ελλάδα

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Φιλοδοξώντας να αποτελέσουν το παγκόσμιο σημείο αναφοράς των τελευταίων ετών και να οριοθετήσουν τις εξελίξεις της επόμενης δεκαετίας στο χώρο της ναυτιλίας, ξεκινούν την προσεχή Δευτέρα τα Ποσειδώνια 2016, ενώ θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 10 Ιουνίου.

Τα εγκαίνια της σημαντικότερης παγκοσμίως διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης θα κάνει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, όπως ανέφερε στη σημερινή συνέντευξη τύπου στον Πειραιά o υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας. 

Η φετινή 25η έκθεση, όπως τονίζουν οι διοργανωτές, θα είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία των Ποσειδωνίων, που «μετρούν» ήδη σχεδόν 50 χρόνια ιστορίας.

Στην έκθεση θα συμμετάσχουν περισσότερα από 200 ναυπηγεία, με προεξάρχοντα κράτη την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, που έχουν μακρά παράδοση στις ναυπηγήσεις.

Το παρών θα δώσουν περισσότεροι από 1.800 εκθέτες από 89 χώρες, ενώ οι ιθύνοντες περιμένουν να κλειστούν σημαντικές συμφωνίες μέσα σ'' αυτό το 5ήμερο, σε μια συγκυρία που η παγκόσμια ναυτιλία είναι σε αναβρασμό και μεγάλες ανακατατάξεις. Η τεράστια μείωση των τιμών του πετρελαίου την τελευταία διετία, οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε πάρα πολλές περιοχές, το άνοιγμα νέων χωρών – αγορών και η αλλαγή προτεραιοτήτων στο θέμα της ενέργειας παγκόσμια, ασφαλώς και δημιουργεί μεγάλες ζυμώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία.

Τα Ποσειδώνια έχουν πλέον αναγνωριστεί παγκοσμίως ως η βασική πλατφόρμα επικοινωνίας της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας με την Ελληνική Ναυτιλία, η οποία ελέγχει περίπου το 20% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.

Η φετινή συνολική έκταση της έκθεσης ξεπερνά τα 40.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ θα λάβουν χώρα πάνω από 40 συνέδρια και νέα αθλητικά γεγονότα. Συνολικά περίπου 20.000 επισκέπτες αναμένεται να περιηγηθούν στις αίθουσες και τους διαδρόμους των υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων της έκθεσης, η οποία κάθε δεύτερη χρονιά γίνεται το επίκεντρο του ενδιαφέροντος του κλάδου που διακινεί περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

«Η ανάπτυξη των Ποσειδωνίων είναι αποτέλεσμα της ικανότητας της Ελληνικής ναυτιλίας να προσαρμόζεται στις σύγχρονες προκλήσεις και να διατηρεί την ηγετική θέση στον κλάδο χάρη στον δυναμισμό, την επιχειρηματική οξυδέρκειά της και τη συνεχή αναβάθμιση και ανανέωση του προϊόντος της», δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής, Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., στη σημερινή συνέντευξη τύπου.

Σήμερα, ο ελληνόκτητος στόλος έχει μέσο όρο ηλικίας 11,2 έτη και αριθμεί 4.545 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 19,63% του παγκοσμίου στόλου σε dwt.

«Παρά τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό, ο ποντοπόρος στόλος της Ελλάδας καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση στον κόσμο και επεκτείνεται συνεχώς, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις τρέχουσες 350 παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων», δήλωσε ο κ. Γεώργιος Δ. Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου των Ποσειδωνίων.

Από την πλευρά του, ο κ. Θεόδωρος Ε. Βενιάμης, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, δήλωσε: «Τα Ποσειδώνια προβάλλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη σημασία του κλάδου της εμπορικής ναυτιλίας και τις απαραίτητες υπηρεσίες που προσφέρει στο διεθνές εμπόριο και στην παγκόσμια οικονομία. Η εντυπωσιακή αυτή έκθεση δείχνει έμπρακτα και την ανεκτίμητη συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε μια κρίσιμη περίοδο για την οικονομία μας και εν μέσω αντίξοων συνθηκών που απορρέουν τόσο από πιέσεις της παγκόσμιας αγοράς όσο και από πρόσφατες άστοχες προσεγγίσεις ευρωπαϊκών οργάνων, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την πρώτη θέση διεθνώς με το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε deadweight και το 50% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φιλοξενεί με υπερηφάνεια το πιο σημαντικό διεθνές εμπορικό γεγονός της ναυτιλίας».

Ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, δήλωσε με τη σειρά του: «Ενώ η Ελλάδα αγωνίζεται σθεναρά να ανακάμψει μετά από πολλά χρόνια οικονομικής δυσχέρειας, η ναυτιλιακή βιομηχανία, ως υπόδειγμα εφευρετικότητας και προνοητικότητας, αναδεικνύεται ο ηγέτης στις περισσότερες αγορές μεταφοράς ξηρού φορτίου. Παρότι πολλοί τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας υφίστανται οδυνηρές προσαρμογές, ο κλάδος με τη θετική του στάση δείχνει ότι όχι μόνο είναι ικανός να επιβιώσει αλλά και να ευημερήσει. Πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει να στηρίζει τις προσπάθειες της ναυτιλιακής βιομηχανίας με κάθε δυνατό τρόπο, διότι χωρίς τη ναυτική της κληρονομιά η Ελλάδα δεν θα ήταν η περήφανη χώρα που είναι σήμερα».

Προκλήσεις

Στις προκλήσεις που παραμένουν μπροστά μας αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Κ. Λύρας, Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής των Ποσειδωνίων τονίζοντας:

«Παρόλο που η Ελλάδα βιώνει την πιο βαθιά και μεγαλύτερη σε διάρκεια οικονομική κρίση από τότε που προσχώρησε στην τότε ΕΟΚ των 9 κρατών-μελών, το 1981, τα Ποσειδώνια 2016 δεν έχουν χάσει τίποτα από την αίγλη τους. Η επιτυχία και ο δυναμισμός της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας αποτυπώνεται με τον πιο εύγλωττο τρόπο στην έκθεση αυτή. Σχεδόν η μισή ναυτιλιακή δραστηριότητα της Ε.Ε. βρίσκεται στα χέρια της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, η οποία στηρίζει το ελληνικό και ευρωπαϊκό ναυτιλιακό cluster και συμβάλλει ετησίως σημαντικά στην ελληνική και ευρωπαϊκή οικονομία. Κι αυτό, παρότι η πορεία της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας υπονομεύεται – ελπίζουμε χωρίς πρόθεση – από την έρευνα που διεξάγει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο νομικό και φορολογικό καθεστώς που ισχύει επί μακρόν στην ελληνική ναυτιλία. Όπως προκύπτει, άλλωστε, από το εντυπωσιακό μέγεθος και την απήχηση των φετινών Ποσειδωνίων, το καθεστώς αυτό υπήρξε μέχρι τώρα ιδιαίτερα αποτελεσματικό».