Πως ο Mr Campari έγινε Mr Bacardi και η σφήνα της Coca Cola

Πως ο Mr Campari έγινε Mr Bacardi και η σφήνα της Coca Cola

Της Ξανθής Γούναρη

Με ηχηρές αποχωρήσεις, ανακατατάξεις και καραμπόλες μπήκε το 2016 για την εμπορία και διακίνηση αλκοολούχων ποτών στην εγχώρια αγορά, όπου παρά τη μέγγενη των φόρων και τη δραματική πτώση στην κατανάλωση ένεκα της ύφεσης, ο ανταγωνισμός χτυπάει κόκκινο.

Η ειλημμένη απόφαση της Bacardi Ελλάς να εγκαταλείψει την ελληνική αγορά μετά από 18 χρόνια παρουσίας και σχεδόν ταυτόχρονα οι ασφαλείς πληροφορίες για συμφωνία συνεργασίας της Coca Cola 3Ε με το Gruppo Campari, αλλάζουν άρδην την κατανομή της «πίτας», ενώ οι γνώστες της αγοράς δεν αποκλείουν και νέες αποχωρήσεις γνωστών εταιρειών, οι οποίες, όπως σημειώνουν, θα επιδιώξουν να καλύψουν την αγορά μέσω αντιπροσώπων.

Ήδη η Άμβυξ, η παλαιότερη εταιρεία διανομής αλκοολούχων ποτών, οίνων και μπύρας στην Ελλάδα, ανακοίνωσε ότι από την 1η Απριλίου, 2016 αναλαμβάνει τη διανομή, την εμπορία και το μάρκετινγκ του συνολικού χαρτοφυλακίου premium και super premium των προϊόντων της Bacardi στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, δύο μήνες νωρίτερα (1/2/2016) η εταιρεία των οικογενειών Ναχμία και Ρεβάχ θα σταματήσει τη διακίνηση και εμπορία των κορυφαίων σημάτων Campari και Aperol, μία συνεργασία που κοντεύει σχεδόν τον έναν αιώνα, καθώς την αποκλειστική διανομή και πώλησή τους αναλαμβάνει η Coca Cola Τρία Έψιλον, όπως αποκάλυψε χθες το Liberal.gr.

Ποια είναι η Bacardi Ελλάς

Με μικτό τζίρο 41.279.790,53 ευρώ κατά τη χρήση 1/4/2014-31/3/2015 (26.027.579,10 εάν αφαιρεθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης), η Bacardi Ελλάς Μονοπρόσωπη ΕΠΕ, ιδρύθηκε την 1η Ιουλίου 1998 σαν θυγατρική της πολυεθνικής Bacardi Ltd.

Σε ότι αφορά τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας, από 1.265.738,19 ευρώ τη χρήση 1/4/2009-31/3/2010, στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της εμφανίζονται κατά 50% μειωμένα (609.092,01 ευρώ), ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες από παρελθούσες χρήσεις ανέρχονταν σε 301.692,46 ευρώ μειωμένες κοντά στο 56% από την περίοδο 1/4/2013-31/3/2014.

Εντύπωση προκαλεί η σημείωση των ορκωτών λογιστών, που εφιστά την προσοχή της διοίκηση της εταιρείας στις ιδιάζουσες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα και στις ενδεχόμενες επιπτώσεις στην αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Παρ' όλα αυτά επισημαίνεται ότι δεν διατυπώνεται επιφύλαξη σε σχέση με το θέμα αυτό.

Στην Ελλάδα, το χαρτοφυλάκιο της Bacardi περιλαμβάνει μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες και κορυφαίες σε πωλήσεις μάρκες αλκοολούχων ποτών στον κόσμο. Χρονιές-σταθμοί στην ανάπτυξη της εταιρείας ήταν το 1992, όταν τα προϊόντα Bacardi και Martini & Rossi εντάχθηκαν στην ίδια επιχειρηματική δύναμη, και το 1998, όταν προστέθηκαν στο δυναμικό της εταιρείας το ουίσκι Dewar''s και το τζιν Bombay Sapphire. To premium χαρτοφυλάκιο εμπλουτίστηκε το 2004 με τη βότκα Grey Goose και το 2006 με την τεκίλα Cazadores και τη βότκα 42 Below.

Σε 23% μερίδιο αγοράς στοχεύει η Άμβυξ

Σύμφωνα με τον Ισίδωρο Ρεβάχ, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Άμβυξ, η ανάληψη της διανομής στην Ελλάδα των παγκοσμίου φήμης μαρκών που ανήκουν στη Bacardi είναι μια κορυφαία εξέλιξη για την οικογενειακή επιχείρηση, ενώ θα αυξήσει τον τζίρο της εταιρείας στα 60 εκατ., προ ειδικών φόρων κατανάλωσης, περίπου, δίνοντας της 23% συνολικό μερίδιο αγοράς στα εισαγόμενα προϊόντα στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα. «Η Άμβυξ γίνεται μακράν η μεγαλύτερη αμιγώς Ελληνική εταιρία διανομής αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, και η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία διανομής εισαγόμενων αλκοολούχων ποτών κατ' όγκο», τόνισε.

Με δεδομένο ότι ο κύκλος εργασιών της εταιρείας για το 2014 ήταν 59.492.282,12 ευρώ, σημαίνει ότι αναπληρώνει το κενό που αφήνουν Campari και Aperol.

Με έτος ίδρυσης το 1917, η Άμβυξ διανέμει ήδη μια σειρά premium και super premium προϊόντων, όπως τα ουίσκι Grant's και Glenfiddich, τις σαμπάνιες Moet & Chandon και Dom Perignon, την βότκα Serkova, τις μπύρες Stella Artois και Bud, τα ουίσκι Teacher's και Jim Beam, την βότκα Russian Standard, τους αφρώδεις οίνους Gancia καθώς και τα κρασιά των Κτημάτων Άλφα και Αργυρού, μεταξύ άλλων.

Γενικός διευθυντής ο Γιάννης Αρτινός

Επιπλέον, η Άμβυξ ανακοίνωσε ότι ο Γιάννης Αρτινός, πρώην Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του MIG Group, Διευθύνων Σύμβουλος και Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Vivartia, και πρώην Γενικός Διευθυντής της Procter & Gamble στην Ελλάδα, αναλαμβάνει το ρόλο Γενικής Διεύθυνσης στην εταιρεία.

Ο Ισίδωρος Ρεβάχ σχολίασε: «Σαν μια οικογενειακή επιχείρηση, η Άμβυξ πάντα θα διέπεται από τις αξίες και το επιχειρηματικό πνεύμα των ιδρυτών και μετόχων της. Παρόλα αυτά, έρχεται η στιγμή στην πορεία κάθε επιτυχημένης οικογενειακής επιχείρησης όπου η επιχειρηματικότητα εξυπηρετείται καλύτερα μέσω της σύζευξης με υψηλού επιπέδου διοικητικά στελέχη. Οι μέτοχοι της Άμβυξ πιστεύουν ότι η μεγιστοποίηση των ευκαιριών που βρίσκονται προ των πυλών για την Άμβυξ, θα έρθει μέσα από τον συνδυασμό της εμπειρίας και της επιχειρηματικής λογικής της, με κάποιον που έχει αποδείξει πολλαπλά την αξία του στη διοίκηση, όπως ο κ. Γιάννης Αρτινός, τον οποίο θεωρούμε ως έναν από τους καλύτερους managers στην Ελλάδα, και όχι μόνο. Κάνοντας αυτό το βήμα διασφαλίζουμε ότι η Άμβυξ, και οι μάρκες που χειρίζεται στην Ελληνική αγορά, θα εκμεταλλευτούν στο μέγιστο τις προοπτικές τους, και η εταιρία θα γίνει η μεγαλύτερη εταιρία αλκοολούχων ποτών, κρασιού και μπύρας στην Ελλάδα μέσα στα επόμενα 5 χρόνια».

Σφυροκόπημα φόρων

Τα deals στην αγορά των αλκοολούχων ποτών έρχονται σε μία εποχή που οι εταιρείες στενάζουν κάτω από το βάρος της υπέρογκης φορολογίας και παρ' όλα αυτά τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Οινοπνευματωδών Ποτών (ΕΦΚΟΠ) και ΦΠΑ όχι μόνο δεν σημείωσαν αύξηση, αλλά βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με το 2009 πριν την αύξηση της φορολογίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο ΕΦΚΟΠ μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ σε σχέση με το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ καταλαμβάνει την πρώτη θέση ανάμεσα στις γειτονικές χώρες και τους ανταγωνιστικούς τουριστικούς προορισμούς της ΕΕ.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου, η υπερφορολόγηση έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθεί ο αριθμός των ποτοποιείων σε μόλις 200 από 600, 27.000 θέσεις εργασίας να έχουν χαθεί από το 2009, ενόσω το ανεξέλεγκτο λαθρεμπόριο ποτών βαίνει αυξανόμενο γεωμετρικά.

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα προ κρίσης, το 2008, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης Οινοπνευματωδών Ποτών (ΕΦΚΟΠ) βρισκόταν στο 1,135 ευρώ/100 λίτρα αιθυλικής αλκοόλης, ενώ το καλοκαίρι του 2010 έφθασε τα 2,550 ευρώ/100 λίτρα, δηλαδή αύξηση κατά 125%. Επιπλέον, ο ΦΠΑ από 19% αυξήθηκε σε 23%.