Πώς η ΔΕΠΑ αλλάζει τα δεδομένα στο «χορό της ενέργειας»

Πώς η ΔΕΠΑ αλλάζει τα δεδομένα στο «χορό της ενέργειας»

Αν υπάρχει ένα γεγονός που πιστοποιεί το υψηλό ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, αυτό –μέχρι στιγμής- είναι ότι ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε νωρίτερα από τον προγραμματισμό. Πρόκειται για μια σπάνια περίπτωση στα χρονικά του ΤΑΙΠΕΔ που αν μη τι άλλο καταγράφει και τη βεβαιότητα του Ταμείου για την εξέλιξη του διαγωνισμού.

Πηγές της αγοράς σημείωναν ότι και η λογική με την οποία δομήθηκε ο διαγωνισμός, δηλαδή με την εκχώρηση του 100% της εταιρείας που αποσχίζεται από τη ΔΕΠΑ, λειτουργεί καταλυτικά ως προς το ενδιαφέρον των επενδυτών. Έτσι, η προκήρυξη επιβεβαίωσε χθες ότι μαζί με το 65% του ποσοστού του δημοσίου στην ΔΕΠΑ Υποδομών θα πωληθεί και το 35% που βρίσκεται στην κατοχή των ΕΛ.ΠΕ με τις δύο πλευρές να ενεργούν από κοινού ως πωλητές.

Αντικείμενο της διαδικασίας που έχει καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή του αρχικού ενδιαφέροντος είναι πρακτικά ο έλεγχος του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας

Η ΔΕΠΑ Υποδομών θα έχει μετά την αποκρατικοποίησή της τον έλεγχο του συνόλου του δικτύου της χώρας. Στην εταιρεία ανήκουν η Εταιρία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Αττικής, η ΕΔΑ ΘΕΣΣ (αφορά τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, στην οποία το δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 51%, ενώ το υπόλοιπο ελέγχει η ιταλική ENI), και η ΔΕΔΑ που αφορά την υπόλοιπη Ελλάδα. Επίσης στο «πακέτο» περιλαμβάνεται το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε., αλλά και τα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, το σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων έργων υποδομής συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.

Ένα στοιχείο με ιδιαίτερη σημασία αφορά το ότι οι τρεις εταιρίες διανομής έχουν ήδη καταρτίσει πενταετή επενδυτικά προγράμματα επέκτασης των δικτύων τους, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα τους θεωρούνται διασφαλισμένα και ανέρχονται σε 130 εκατ. ευρώ. Επομένως, ο επενδυτή, γνωρίζει με ακρίβεια, τα δεδομένα.

Στην υπόθεση των δικτύων, οι μέχρι στιγμής ενδείξεις, καταγράφουν ως επι το πλείστον ξένο ενδιαφέρον. Μεταξύ αυτών που «βλέπουν» τη ΔΕΠΑ Υποδομών φέρονται η ιταλική Italgas, η γερμανική Ε.ΟΝ, αλλά και οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ, και κυρίως η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas. Το πιθανότερο, πάντως είναι το προσεχές διάστημα να εμφανιστούν και άλλοι μνηστήρες, που δεν θα πρέπει να διαμορφώσει έκπληξη εάν περιλαμβάνουν και Έλληνες παίκτες του κλάδου της ενέργειας. Άλλωστε η ελληνική αγορά αερίου κινείται με γοργά βήματα να καταστεί ένας διεθνής κόμβος και αυτό δεν ξεφεύγει της προσοχής των μεγάλων παικτών της αγοράς.

Δεν είναι τυχαίο ότι το ενδεχόμενο αυτό άφησε να εννοηθεί και ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς που ανακοίνωσε την έναρξη της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ από το βήμα του επενδυτικού συνεδρίου Invest in Greece της Capital Link στη Νέα Υόρκη: «Προσβλέπουμε στην εκδήλωση σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος από την Ελλάδα και το εξωτερικό για την ΔΕΠΑ Υποδομών, μιας εταιρείας με Ρυθμιζόμενο από τη ΡΑΕ έσοδο που καλείται να υλοποιήσει επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία. Ένα επενδυτικό πρόγραμμα που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και ανάπτυξη και παράλληλα θα δώσει ενεργειακές επιλογές στους καταναλωτές σε όλη τη χώρα».

Δεν παρέλειψε να επισημάνει και την ταχύτητα με την οποία κινήθηκαν οι διαδικασίες, σημειώνοντας ότι οι ρυθμίσεις για τον εταιρικό μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ ψηφίστηκαν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο στις 28 Νοεμβρίου και 11 ημέρες αργότερα «βγαίνει στον αέρα» ο διεθνής, ανοιχτός, πλειοδοτικός διαγωνισμός».

Το επόμενο βήμα προς τον μετασχηματισμό της αγοράς φυσικού αερίου είναι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η έναρξη της οποίας τοποθετείται χρονικά τον Ιανουάριο του 2020.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας διαμορφώνει την «καρδιά» του φιλέτου, με τις εμπορικές δραστηριότητες, τη συμμετοχή στην ΕΠΑ Αττικής, τις υπογεγραμμένες συμβάσεις εισαγωγής αερίου την προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, τον ανεφοδιασμό οχημάτων με CNG, τα δίκτυα πρατηρίων αλλά και τη χρήση του εμπορικού σήματος FISIKON. Ειδικότερα, η θυγατρική της ΔΕΠΑ Φυσικό Αέριο (η άλλοτε ΕΠΑ Αττικής) με το πελατολόγιο των 350.000 συνδρομητών λιανικής, διαμορφώνει ένα πολύ ισχυρό δέλεαρ για τον παίκτη που θα υπερισχύσει στην μάχη για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, προσφέροντάς του ένα ιδιαίτερα ισχυρό προβάδισμα στην συγκεκριμένη αγορά.

Στο επιχειρηματικό «μέτωπο» που διαμορφώνεται για τη μεγάλη σύγκρουση, ήδη συγκεντρώνονται πολλά «ηχηρά» ονόματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από ελληνικής πλευράς, στη μάχη για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, αναμένεται να «ριχτούν», ο καθένας με τη δική τους στρατηγική και συσχετισμούς, οι όμιλοι Μυτιληναίου, Κοπελούζου (με ξένη συνεργασία), ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Motor Oil (Βαρδινογιάννη) και τα ΕΛ.ΠΕ.. Το ξένο ενδιαφέρον, περιλαμβάνει την Edison, η οποία αποτελεί συνεταίρο της ΔΕΠΑ στα έργα του αγωγού IGB και του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου, όπως και των ΕΛΠΕ στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής και των υδρογονανθράκων (Elpedison), τη γαλλική Engie, αλλά και το κολοσσό ΕΝΙ, η οποία από τον Ιούλιο ελέγχει τη ΖενιΘ, ενώ διατηρεί ισχυρότατη παρουσία και στην υπόλοιπη Ελλάδα.