Ποιοι, πως (και με πόσο) «παίζουν» για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος»

Ποιοι, πως (και με πόσο) «παίζουν» για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος»

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου

Στον διάδρομο της απογείωσης βρίσκεται το πρόγραμμα για την πώληση του 30% του διεθνούς αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας καθώς ήδη «τρέχει» η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογής υποψηφίων που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. To project αναμένεται να συγκεντρώσει ισχυρές συμμετοχές και η σαφής βελτίωση του επενδυτικού κλίματος τις τελευταίες εβδομάδες εκτιμάται ότι θα «τονώσει» ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον των υποψηφίων μνηστήρων. Για την κυβέρνηση η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ συγκαταλέγεται στους πυλώνες του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και με τις συνθήκες που έχουν προκύψει, εκτιμάται ότι η πώληση του 30% θα αποφέρει 1,2 δισ. ευρώ (ενδεχομένως και περισσότερα) στα κρατικά ταμεία.

Η κίνηση και τα έσοδα του ΔΑΑ τα τελευταία χρόνια, έχουν καταστήσει το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» σε μία χρυσοτόκο όρνιθα τόσο για το δημόσιο, όσο και για τους λοιπούς μετόχους του, που βλέπουν την απόδοση της επένδυσής τους να αποδίδει πέρα από κάθε προσδοκία. Μόνο πέρυσι η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 11% ενώ αντίστοιχα αυξήθηκε και ο αριθμός των πτήσεων που εξυπηρετήθηκαν, καταγράφοντας ιστορικό ρεκόρ.

Η κίνηση, αλλά και οι προοπτικές του αεροδρομίου υπήρξε κινητήριος μοχλός στις διαδικασίες που οδήγησαν τον μεγαλομέτοχο του αεροδρομίου, το καναδικό fund PSP Investments (που ελέγχει το 40% του αερολιμένα μέσω της AviAlliance) να υπογράψει την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για 20 χρόνια. Τα ίδια δεδομένα, φέρνουν στο ΔΑΑ ισχυρούς «μνηστήρες» για την πώληση του 30% που δρομολογείται μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Επί του παρόντος, οι διαδικασίες βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο και καμία υποψηφιότητα δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί, αλλά καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι η Avi Alliance θα κινηθεί και για την απόκτηση του επιπλέον ποσοστού, ώστε να «κλειδώσει» τον έλεγχο του αθηναϊκού αερολιμένα.

Το καναδικό fund με το 40% στον έλεγχό του και τη νέα σύμβαση παραχώρησης «ανά χείρας» δεν θα είχε πρόβλημα να διατηρήσει τον έλεγχο, ακόμη και απέναντι σε έναν ισχυρό μέτοχο, κάτοχο του 30%. Όμως οι προοπτικές του αεροδρομίου, της ελληνικής οικονομίας, αλλά και του πλήρους μετοχικού ελέγχου του ΔΑΑ, εκτιμάται ότι αποτελούν ισχυρό κίνητρο για τους Καναδούς ώστε να βάλουν ξανά «το χέρι στην τσέπη». 

Οι ίδιες πληροφορίες, φέρουν ως εν δυνάμει «αντιπάλους» της AviAlliance, τη γαλλική Vinci Airports. Ο αεροπορικός «βραχίονας» της κατασκευαστικής που έχει πρωταγωνιστήσει στα ελληνικά «μεγάλα έργα», εφόσον η συμμετοχή του επιβεβαιωθεί πιθανόν να εμφανιστεί με Έλληνα συνεργάτη. Σημειώνεται ότι η Vinci είχε ενδιαφερθεί και για το πρόγραμμα παραχώρησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων στο οποίο επικράτησε η γερμανική Fraport.

Ως εν δυνάμει μνηστήρας φέρεται κατά τις ίδιες πληροφορίες και ο αυστραλιανός επενδυτικός όμιλος Macquarie, ο οποίος εμφανίστηκε στο προσκήνιο αμέσως μετά τις ευρωεκλογές. Οι Αυστραλοί κατέχουν κυρίαρχη θέση παγκοσμίως σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών, ενώ είχαν δώσει το παρών και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Ενδιαφέρον, κατά τις ίδιες πληροφορίες έχει εκφράσει και μεγάλος κινεζικός όμιλος (σ.σ. υπενθυμίζεται ότι κινεζικοί όμιλοι όπως η Shenzen, είχαν εκφράσει και παλαιότερα ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ) που πιθανολογείται πως θα συνεργαστεί με Έλληνα επιχειρηματικό παίκτη.

Στην επικείμενη πώληση του 30% του ΔΑΑ, αναφέρθηκε χθες και ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος: «Η διαδικασία υποβολής προσφορών που ξεκίνησε τον Ιούνιο αναμένεται να προσελκύσει ευρύ επενδυτικό ενδιαφέρον. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της επέκτασης της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης έναντι τιμήματος 1,4 δισ. ευρώ, είναι πλέον ασφαλές να πούμε ότι τα συνολικά έσοδα από την ανάπτυξη του ΔΑΑ θα είναι ρεκόρ στο ιστορικό του Ταμείου». 

Σημειώνεται ότι η διαδικασία πώλησης του 30% του αεροδρομίου θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: την φάση προεπιλογής (Α' Φάση) και την φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β' Φάση). Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερόμενους στις 30 Σεπτεμβρίου 2019.

Οι επιβάτες, ο μαγικός αριθμός και οι νέες επενδύσεις

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2018 διακινήθηκαν από τον ΔΑΑ 24,14 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 11% (και κατά 2,4 εκατ. επιβάτες) σε σχέση με την κίνηση του 2017. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται στην ταυτόχρονη αύξηση της κίνησης επιβατών εξωτερικού (κατά 13,8%), αλλά επιβατών εσωτερικού (+5,6%). Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο τον περασμένο Δεκέμβριο (έναν τουριστικά δύσκολο μήνα) η κίνηση αυξήθηκε κατα 9,1%, φθάνοντας τους 1,55 εκατ. επιβάτες. Αντίστοιχα, ο αριθμός των πτήσεων κατά το 2018 ΔΑΑ έφθασε τις 217.094, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 10,8% και καταγράφοντας την ιστορικά υψηλότερη ιστορική επίδοση, σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ (210.147) που είχε καταγραφεί το 2009. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού, όσο και εξωτερικού σημείωσαν σημαντική αύξηση της τάξης του 10,6% και 10,9% αντίστοιχα.

Σε περίπτωση κατά την οποία η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ φτάσει τα 26 εκατ. επιβάτες -αριθμός που θεωρείται εντός στόχων για τη φετινή χρονιά- τότε για το «Ελ. Βενιζέλος» ξεκλειδώνει και η προοπτική ενός νέου επενδυτικού προγράμματος ύψους έως 350-400 εκατ. ευρώ για την επέκταση του Terminal 1 και των χώρων εξυπηρέτησης.