Πέντε success story που «άνθισαν» στην 6ετία της κρίσης

Πέντε success story που «άνθισαν» στην 6ετία της κρίσης

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Τα χρόνια της κρίσης έχουν αλλάξει ριζικά τις (καταναλωτικές και άλλες) συνήθειες των Ελλήνων αλλά και τις απόψεις για την επιχειρηματικότητα και την ιδιωτική πρωτοβουλία. Αρκετοί Έλληνες, μέσα στα χρόνια της κρίσης κατάφεραν και εκμεταλλεύτηκαν τα «κενά» και τις αρρυθμίες που αυτή έφερε, ή βρήκαν την έμπνευση και την επιχειρηματική ιδέα που θα έκανε τη διαφορά για αυτούς, για τον τόπο τους, για τους εργαζόμενούς τους.

Μέσα σ'' αυτό το πλαίσιο, υπάρχουν ελληνικές εταιρείες που μέσα στα χρόνια της κρίσης όχι μόνο κατάφεραν να κρατήσουν μερίδια, αλλά ορισμένες υπερδιπλασίασαν το εκτόπισμά τους, ή άλλες απλώς «γεννήθηκαν» μέσα στα χρόνια των… μνημονίων.

Οι εταιρείες GAEA, EΨΑ, EΖΑ, Taxibeat και Incelligent είναι πέντε ελληνικές εταιρείες - ετερόκλητες μεταξύ τους – που κατάφεραν μέσα στην κρίση να... στρέψουν τα πανιά τους ακριβώς εκεί που φυσούσε ο άνεμος! Έκαναν δηλαδή καλές επιλογές.

Χθες σε ειδική εκδήλωση το Χ.Α. έδωσε την ευκαιρία σ'' αυτές τις εταιρείες να δείξουν σε θεσμικούς, χρηματιστές, ιδιώτες, σπουδαστές και δημοσιογράφους το επιχειρηματικό πλάνο τους και να φωτίσουν μέρος από τη δουλειά τους. Ήταν μια συνέχεια της σειράς εκδηλώσεων που ξεκίνησε το Χ.Α. προ διμήνου όταν και παρουσίασε τις εταιρείες Sunlight, Demo, Raymetrics και Sychem που επίσης δεν είναι εισηγμένες, αλλά είναι εξαιρετικές εταιρείες, με αξιοσημείωτη πορεία και καλά έργα σε Ελλάδα και διεθνώς.

Και βεβαίως, ευχή όλων των παραγόντων της αγοράς είναι κάποια στιγμή οι εταιρείες – αυτές ή άλλες – να φτάσουν στο επίπεδο της εισαγωγής τους στη χρηματαγορά, ώστε να βρουν ευκολότερα κεφάλαια. Μέσα σ'' αυτό το πλαίσιο το Χ.Α. προσκαλεί ελληνικές δυναμικές εταιρείες να παρουσιάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και πλάνο στην τοπική αλλά και διεθνή επενδυτική κοινότητα. Οι εταιρείες GAEA, EΨΑ, EΖΑ, Taxibeat και Incelligent έχουν περιληφθεί και προβληθεί σε πρόσφατο ντοκιμαντέρ και σχετική εκδήλωση με τίτλο «Greek Crisis Success Stories», με πρωτοβουλία ιδιωτικών φορέων όπως το Greek Liberties Monitor και το Friedrich Naumann Foundation. 

GAEA – Στόχος η ανάδειξη του κορυφαίου brand που λέγεται ελληνικό λάδι

Με τη φράση «η ΓΑΙΑ είναι μια... startup του 1995» ξεκίνησε την παρουσίαση της εταιρείας GAEA ο CEO της επιχείρησης Άρης Κεφαλογιάννης. Πρόκειται για μια εταιρεία που ασχολείται με το λάδι, την ελιά και την ελληνική γη, έχοντας καταφέρει να αναβαθμίσει εντελώς το... brand που λέγεται ελληνικό λάδι, να το βάλει τυποποιημένο σε ξένες αγορές, ενώ έχει δημιουργήσει και νέα προϊόντα – σνακ και άλλα – με βάση την ελιά. Η GAEA έχει ως βάση το υπερσύγχρονο εργοστάσιο στη δυτική Ελλάδα με τέσσερις γραμμές παραγωγής και όλες τις παγκόσμιες διαπιστεύσεις και τα ISO ποιότητας, ενώ σήμερα είναι κατά 82% εξαγωγική και μόλις το 18% του τζίρου έρχεται από την ελληνική αγορά. Μάλιστα, από την ίδρυσή της έως σήμερα, η εταιρεία αναπτύσσεται κατά μέσο όρο 20% κατ' έτος!

Έχει καταφέρει μέσα σ'' αυτά τα 21 χρόνια να είναι Νο2 στη Γερμανία στην αγορά του λαδιού και μεταξύ πρώτης και δεύτερης θέσης σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές (Βρετανία κ.α.) στις τυποποιημένες ελιές, με ονομασία προέλευσης. Αποτελείται από 66 μετόχους – επενδυτές, ενώ 44 άτομα από το προσωπικό διατηρούν και μετοχές. Το 2015 η GAEA δημιούργησε θυγατρική στις ΗΠΑ, τη GAEA USA, με έδρα το Μαϊάμι για να διαχειριστεί την διανομή και εμπορεία των προϊόντων στην Αμερική, η οποία είναι η μεγαλύτερη αγορά λαδιού στον κόσμο με ανάπτυξη 7% ετησίως. Το εργοστάσιο πάει εξαιρετικά και φέτος, σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη θα κάνει τζίρο 5,3 εκατ. δολάρια.

Για τη GAEA τα έτη 2014 και 2015 δεν ήταν καλά, καθώς υπήρξαν πολλά προβλήματα με την παραγωγή, όμως το 2016 οι εξαγωγές σημειώνουν άνοδο 25% και αναμένεται ένα εξαιρετικό έτος. Το 2015 ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 14 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος θα ξεπεράσει τα 15 εκατ. ευρώ. 

Η GAEA είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία που έχει βραβευτεί με το EUROPEAN BUSINESS AWARD, για την ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής επιχειρηματικότητας.

Taxibeat: Ίσως η πιο πετυχημένη startup στην Ελλάδα

Πρόκειται μάλλον για την καλύτερη... startup στην ιστορία της χώρας, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά αυτές που χρησιμοποιούν ψηφιακές – διαδικτυακές πλατφόρμες και εν γένει την υψηλή τεχνολογία.

Όπως τόνισε χθες ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Νίκος Δανδράκης ξεκινήσαμε μαζεύοντας από... μικροεπενδυτές 40.000 ευρώ και έτσι κάναμε τα πρώτα βήματα. «H Taxibeat αναπτύσσεται με ρυθμούς 180% κάθε χρόνο τόσο σε τζίρο όσο και σε δρομολόγια, που σημαίνει ότι διπλασιάζεται σχεδόν κάθε 6μηνο! Η εταιρεία εδώ και μια διετία έχει ιδρύσει θυγατρική στο Περού η οποία πάει κάτι παραπάνω από εξαιρετικά», επισήμανε. 

Σύμφωνα με τον κ. Δανδράκη το δίκτυο της Taxibeat κάνει 50.000 δρομολόγια την ημέρα (σε Αθήνα και Περού που έχει παρουσία), 15.000 οδηγοί ταξί συμμετέχουν, ενώ έχει 85 εργαζόμενους, τους 50 στην Αθήνα και τους 35 στη Λίμα του Περού. Σύμφωνα με τον κ. Δανδράκη «με το Taxibeat πλέον δεν μετακινούνται μόνο επιβάτες, αλλά και αντικείμενα. Το Taxibeat Boxi είναι η door-to- door υπηρεσία του Taxibeat, για άμεση αποστολή αντικειμένων εντός πόλης, είτε με ταξί είτε με δίκυκλο. Η δωρεάν εφαρμογή του Taxibeat είναι διαθέσιμη στο App Store στο Google Play, και στο Windows store». Ανάμεσα στις... καινούριες υπηρεσίες που θα παρέχει είναι το... ταίριασμα των δρομολογίων, δηλαδή συγχρονισμός «διπλής κούρσας», με τη συγκατάθεση πελάτη και οδηγού, που θα φέρνει όφελος και για τον πελάτη (60% της αρχικής αξίας) και για τον οδηγό που θα κερδίζει κάτι παραπάνω. Παράλληλα, θα ωφελείται και ο ιστός της πόλης.

ΕΨΑ – Πάντρεμα παράδοσης, μνήμης αλλά και ποιότητας

Η ΕΨΑ είναι μια ιστορική ελληνική εταιρεία με έδρα το Βόλο, με το ξεκίνημά της να χρονολογείται πριν από 92 χρόνια, ήτοι το 1924. Ξεκίνησε ως εταιρεία ψυγείων (με πάγο) αλλά λόγω της υπερπληθώρας λεμονιών, κατέληξε να γίνει εταιρεία παραγωγής αναψυκτικών. Έκτοτε η εταιρεία πέρασε από πολλά στάδια και ιδιοκτησιακά καθεστώτα. Πλέον, η επιχείρηση ανήκει στην οικογένεια Τσαούτου, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό 25% διατηρεί η οικογένεια Πέτρου Σεπετά της γνωστής εταιρείας Βίκος στα Ζαγοροχώρια.

Η ΕΨΑ είναι μια σχετικά... μικρή – για τα δεδομένα της αγοράς – εταιρεία, όμως είναι μια επιχείρηση που κάνει σίγουρα και συμπαγή βήματα, έχοντας μεγάλα περιθώρια εξέλιξης. Και τούτο διότι όπως είπε χθες γενικός διευθυντής της ΕΨΑ Μιχάλης Τσαούτος «παρ'' ότι έχουμε παρουσία σε 20 χώρες, εντούτοις ο τζίρος μας από το εξωτερικό δεν είναι ούτε στο 10%! Βγήκαμε αργά από την Ελλάδα. Τώρα κοιτάζουμε με μεγαλύτερη σπουδή και τις ξένες αγορές».

Όπως τόνισε ο κ. Τσαούτος «η εταιρεία είχε, έχει και θα έχει σημαία της την ποιότητα, καθώς, όσο εκσυγχρονισμό και αν έχουν οι εγκαταστάσεις της, δε θα πάψει να μένει πιστή στο αρχικό... δόγμα της ποιότητας. Γι'' αυτό η ΕΨΑ εφαρμόζει συστήματα ελέγχου ποιότητας ISO 9001:2008, ISO 22000 ενώ έχει πιστοποίηση IFS.

Τα τελευταία χρόνια έχει εμπλουτίσει κατά πολύ τα προϊόντα της, καθώς δίπλα στις κλασικές πορτοκαλάδες, λεμονάδες, γκαζόζες και σόδες, έχουν προστεθεί η βυσσινάδα, το σαγκουίνι, το τόνικ, το παγωμένο τσάι, τα πρώτα Ελληνικά βιολογικά πορτοκαλάδα κ.α.

ΕΖΑ – Η επέλαση της ελληνικής μπύρας, με… γερμανική τεχνογνωσία

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΖΑ (Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης) Αθανάσιος Συριανός είπε χθες τη... μαγική κουβέντα για την αγορά μπύρας και αναψυκτικών στην Ελλάδα: «Επιτέλους, σταδιακά άρχισε να λειτουργεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού και έτσι βρήκαμε χώρο και μπήκαμε και άλλοι»!

Η ΕΖΑ δεν είχε πάντα τη σημερινή της μορφή, όπου πλέον αποτελεί μια αμιγώς ελληνικών συμφερόντων εταιρεία. Δημιουργήθηκε το 1988 ως θυγατρική γερμανικού ομίλου παραγωγής μπίρας (Lowenbrau) και ένα χρόνο αργότερα απέκτησε το εργοστάσιο στην Αταλάντη. Παράλληλα η εταιρεία ανασυγκροτήθηκε και μετονομάστηκε σε Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης. 

Το 1998, η οικογένεια Συριανού, εξαγοράζει τις μετοχές που ανήκαν στην γερμανική θυγατρική εταιρεία υπό μορφή management buy out με αποτέλεσμα πέντε χρόνια αργότερα να περάσει σε 100% ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς. Πλέον, η ΕΖΑ εδώ και χρόνια λειτουργεί ως αμιγώς ελληνική εταιρεία, όμως κέρδος της είναι η... προίκα (γερμανικής) τεχνογνωσίας που έχει κληρονομήσει, την οποία «παντρεύει» με την ελληνική κουλτούρα. 

Το 2013 γίνεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με το fund DAMMA Holdings (συμφερόντων του πρώην προέδρου του ΣΕΒ Δ. Δασκαλόπουλου) να μπαίνει στην εταιρεία σαν στρατηγικός επενδυτής. Το 66,1% περίπου της εταιρείας ελέγχει ο κ. Αθανάσιος Συριανός και το υπόλοιπο 33,9% η DAMMA Holdings.

Η εταιρεία διαθέτει σύγχρονο ιδιόκτητο εργοστάσιο στο κέντρο της Ελλάδας, στην Αταλάντη Φθιώτιδας, με δυνατότητα παραγωγής που ξεπερνά τα 7.500.000 λίτρα ανά έτος. Απασχολεί περισσότερους από 140 εργαζόμενους ενώ εφαρμόζει επιτυχώς ένα -προηγμένης τεχνολογίας- ολοκληρωμένο σύστημα διαδικασιών παραγωγής και περιβαλλοντικής φροντίδας, συμμορφούμενη με τα πρότυπα ELOT EN ISO.22000.

Η EZA παράγει μεταξύ άλλων τις Pils Hellas, BLUE Island, BERLIN, Odyssey White κ.α. Όπως τονίζει ο κ. Συριανός, επόμενα στοιχήματα για την ΕΖΑ είναι το να μπει για τα καλά στις αγορές της Άπω Ανατολής, έχει ισχυρή παρουσία στο Ισραήλ, ενώ πρόσφατα άνοιξε «παρτίδες» με την Τουρκία.

Incelligent – Projects υψηλής τεχνολογίας διεθνώς

Η Incelligent είναι μια εν πολλοίς… άγνωστη στην Ελλάδα νεοφυής επιχείρηση (startup) με έδρα την Αθήνα η οποία εξειδικεύεται στην αιχμή της υψηλής τεχνολογίας, δημιουργώντας εφαρμογές αλλά και διάφορα projects για τρίτους. Προσφέρει προϊόντα διαχείρισης δικτύων και συστημάτων/ υποδομών IoT (Internet of Things), τα οποία βασίζονται σε γνωσιακά μοντέλα και μοντέλα πρόβλεψης.

Όπως τόνισε ο εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Βασίλης Κουλούρης το λογισμικό της Incelligent βασίζεται σε μεθόδους Μηχανικής Μάθησης σε «Μεγάλα Δεδομένα» (Big Data), τα οποία συλλέγονται από ετερογενείς πηγές (δεδομένα δικτύου, εξωγενείς πηγές, π.χ. κοινωνικά δίκτυα, καιρικές συνθήκες, κ.λπ.) προκειμένου να αναγνωριστούν πρότυπα συμπεριφορών, να ταυτοποιηθούν κρυφές συσχετίσεις και να προβλεφθούν μελλοντικές καταστάσεις.

Η Incelligent επιδιώκει τη δημιουργία δικτύων που προσαρμόζονται προληπτικά, με βελτιωμένη Ποιότητα Υπηρεσιών για τους χρήστες, φιλικά προς το περιβάλλον (μειωμένο ενεργειακό αποτύπωμα ασύρματων δικτύων) και ταυτόχρονα με αυξημένα κέρδη (χαμηλότερο κόστος, υψηλότερα έσοδα). Σύμφωνα με τον κ. Κουλούρη, η τεχνολογία της Incelligent έχει αξιοποιηθεί σε δίκτυα κινητών επικοινωνιών και συστήματα WiFi, συνεργάζεται με κορυφαίες εταιρείες τηλεπικοινωνιών ή τεχνολογίας όπως Vodafone, Wind, Deutsche Telekom, Nokia, Telecom Italia, Telefonica, SAP κ.α. Η Incelligent επιλέχθηκε το 2016 ως μία εκ των 12 startups που θα συνεργαστούν με τις Cisco, Intel και Deutsche Telekom στο πρόγραμμα “ChallengeUp” με σκοπό τη δημιουργία και παροχή καινοτόμων λύσεων στην παγκόσμια αγορά